Senaste nytt

Bästa noise-cancelling hörlurarna?

Kiev

Medlem
Jeg har ikke vært så aktiv på BC, men lurte på om det er interesse for en liten gjennomgang av Bose QC-serien med fordeler og ulemper for oss reisende? Kan også legge inn et par passive alternativ for godt mål.
Nåværende kolleksjon er på bildet, og omfatter QC2, QC3, QC15, QC20 og QC25.
Nevn minst to måter å se forskjell på QC2se og QC15, så lover jeg å skrive en "resension" på neste long haul ;)
DSC00416.JPG
 
D

Deleted member 4971

Guest
Har tyvärr ingen flygning förrän slutet av oktober, så berätta gärna hur det går när du varit i luften.

Nu har jag testat lurarna på ganska många flyg och överlag skulle jag säga att dom är rätt lik QC15, för priset som är nära på 8 gånger lägre så presterar dom riktigt bra i jämförelse och jag skulle inte köpt QC15 om jag hade Z2. Men samtidigt är dom inte helt 100% lika bra, något lägre filtrering på vissa områden och markant högre brus. Men jag ger tummen upp!

Det jag tycker passar bäst en dag man blir trött är att kombinera båda, det blir tyst som i graven med enda nackdel att det blir lite varmt om öronen efter ett tag.
 

henkedio

Medlem
Nu har jag testat lurarna på ganska många flyg och överlag skulle jag säga att dom är rätt lik QC15, för priset som är nära på 8 gånger lägre så presterar dom riktigt bra i jämförelse och jag skulle inte köpt QC15 om jag hade Z2. Men samtidigt är dom inte helt 100% lika bra, något lägre filtrering på vissa områden och markant högre brus. Men jag ger tummen upp!

Det jag tycker passar bäst en dag man blir trött är att kombinera båda, det blir tyst som i graven med enda nackdel att det blir lite varmt om öronen efter ett tag.

Det där var trevligt att höra, ett mycket gott betyg då alltså Ser fram emot att testa dem i sin rätta miljö.
 

Swisser

Medlem
Nu har jag införskaffat även ett par QC20i som komplement till mina QC15, som jag kommar att behålla. QC20i lurarna kommer jag att använda då jag vill eller måste resa med lite bagage. Det är stor skillnad på hur lite plats de tar jämört med QC15 lurarna. Jag har ännu ej hunnit testa dem, bara provat att de sitter bra i öronen.
 

Kiev

Medlem
Her er en test av noen typiske headsett som lovet for noen dager siden. Bilder av Bose finner man ovenfor, mens bilde av de passive jeg har tatt med ligger under.

QC2se: Denne modellen er gått ut av sortiment, men likevel nyttig som referanse. Dette er andre paret mitt, det første ble «mistet» på NCE sammen med en ny iPod. Får bare håpe den som «fant» den likte mine spillelister ;)
  • Pluss:
    • Dette er klart den mest lengstlevende modellen – enormt bra byggekvalitet
    • Bra komfort over lange avstander, mine dumbo-ører går greit inni
    • Greit strømforbruk, et AAA batteri varer ganske lenge, men se tips under
    • Klasseledende lyddempning for den tiden.
    • Minimalt med egenstøy/sus som plager de fleste konkurrerende merker.
    • Lyden er OK hvis man liker Bose lydsminke
  • Minus:
    • Man blir varm og svett på long haul, spesielt når cabin crew skrur opp varmen. Dette er problem på alle lukkede modeller, ikke spesielt for QC2.
    • Ikke fullt så bra demping som de siste tre modellene. Virker ikke så bra oppover i spektrumet eller på varierende støy. Lekker litt lyd rundt brillestenger.
    • Når batteriet er tomt blir det stille. Ja unntatt støyen som kommer tilbake for fullt. Da bør man ha ekstra batteri ellers blir det dårlig med underholdning resten av turen.
    • Bose lydsminke kan man like eller ikke like. Virker som den legger på et svakt ekko på noen millisekunder, men det er sikkert slik kanselleringsalgoritmen virker. Ikke plagsomt uten at man lytter etter dette. (Hah! Nå har jeg sagt det, og alle kommer til å irritere seg over ekkoet :cool:
    • Leder lyd gjennom kåpen. Når headsett kommer i kontakt med vegg/vindu/stol slutter støykansellering å virke.
    • Putene er laget av stoff med vinyltrekk som fliser opp over tid. Mine er ødelagt etter 18-24 måneders intenst bruk. Heldigvis finnes det løsning, se tips under.
QC3: Dette er den «lille» modellen som ligger utenpå øret
  • Pluss:
    • Enda mindre enn QC2/QC15, både på hodet og sammenslått i vesken.
    • Noe bedre demping enn QC2, subjektivt opp mot QC15 når de presses inn mot hodet
    • Lydkvalitet lik QC2/QC15, minimal forskjell med mine ører
    • Oppladbart batteri er bra for miljøet (?)
  • Minus:
    • Ligger utenpå øret og lager kontinuerlig press. Dette er langt fra de verste på dette området, men jeg klarer det bare ikke mer enn 30 minutter av gangen. Men disse klokkene brukes av andre i familien som ikke har noe ubehag. Tydelig veldig individuelt om dette er et tema.
    • Oppladbare batteri betyr at når strømmen er slutt så er den slutt.
    • Må bruke medfølgende spesial-lader. Ikke noe micro-USB her.
QC15: Ny og forbedret versjon av QC2. Dette er modellen som (minst) annenhver ekspert på BC-forum bruker. Enkleste måte å se forskjell på avstand: Power-LED er nå grønn, QC2 hadde rød LED.
  • Pluss:
    • Bedre batterivarighet
    • Langt bedre demping
    • Noe mindre etui enn QC2
    • Bose-lyden er relativt lik
  • Minus:
    • Problem for alle lukkede modeller: man blir varm og svett på long haul, spesielt når cabin crew skrur opp varmen. (hvorfor gjør de dette når man skal sove? Det er en grunn til at tepper deles ut, ikke sant?)
    • Best dempning unntatt QC20/25. Virker relativt bra oppover i spektrumet og tar også noe varierende støy. Lekker fortsatt litt lyd rundt brillestenger.
    • Når batteriet er tomt blir det stille. Ja unntatt støyen som kommer tilbake for fullt. Da bør man ha ekstra batteri ellers blir det dårlig med underholdning resten av turen.
    • Bose lydsminke kan man like eller ikke like. Virker som den legger på et svakt ekko på noen millisekunder, men det er sikkert slik kanselleringsalgoritmen virker. Ikke plagsomt uten at man lytter etter dette. (Hah! Nå har jeg sagt det, og alle kommer til å irritere seg over ekkoet :cool:
    • Leder lyd gjennom kåpen. Når headsett kommer i kontakt med vegg/vindu/stol slutter støykansellering å virke.
    • Putene er laget av stoff med vinyltrekk som fliser opp over tid. Mine er ødelagt etter 18-24 måneders intenst bruk. Heldigvis finnes det løsning, se tips under.
QC20: Dette er øresnegler som ikke skal inn i ørekanalen, men har en myk formstøpt silikonpute som hviler mot øregang og holdes fast av en silikonvinge. Selve elektronikken er delt i en batteriboks nærmest jackplugg, og en mikrofon/betjening der ledning deler seg til hver øreplugg.
  • Pluss:
    • Uten tvil best dempning av alle sett jeg har prøvd. Det blir helt stille selv i Q400 under full reverse thrust når de er justert riktig.
    • Svært små og praktiske å ha med i vesken, tar ikke plass i det hele tatt.
    • Lydmessig er de som andre Bose. Interessant å merke forskjell når man kjører direkte uten prosessering – synes som prosesseringen gir boost på lave frekvenser samt øvre mellomtone og noe underlig skjer oppe i diskanten. Skulle gjerne kjørt alle disse Bosene på kunsthode og målt frekvensrespons.
    • Man blir ikke varm og svett på ørene med denne
    • Virker svært solid bygget med tykke, myke ledninger. Selvfølgelig alt med måte – vil ikke rive for hardt i disse likevel.
  • Minus:
    • De vrir seg lett slik at man mister noe av dempningen, men lett å justere inn igjen
    • Som andre Bose in-ear er det en myk silikonvinge som holder saken på plass i øret. Jeg får ubehag etter et par timers bruk, men så har jeg tydeligvis sensible ører
    • Oppladbare batterier. Disse varer lenge, og man kan gå i manuell modus når de er tomme. Mitt problem er at av/på bryteren er på den nederste delen, og jeg har flere ganger glemt å skru av ved ankomst. Da er batteriet VELDIG tomt nå man skal bruke det neste gang
QC25: De nye klokkene fra Bose. Morsom episode på SK908 like etter jeg hadde kjøpt dem: Naboen på 5H satte fornøyd på seg sine QC15, og jeg dro opp QC25. Han skotter bort på meg, snur seg fremover, og snur seg tilbake og stirrer. Så spør han om dette er noe nytt fra Bose, og jeg må bare innrømme at de kom ut for tre dager siden. Så kommer han med utvalgte nordnorske uttrykk om amerikansk forretningsmoral. Det viste seg at han hadde kjøpt sine QC15 samtidig på Apple store New York og betalt samme pris som QC25. Ikke særlig fornøyd kan man si.:p
  • Pluss:
    • Samme komfort som QC15, selv om de fysisk er en god del mindre
    • Betydelig mindre sammenpakket, se bilde.
    • Enda bedre dempning enn QC15
    • Lyden virker noe mer balansert, og litt mindre «Bose sminke», men det ligger i samme gaten. Liker egentlig denne tuningen til reisebruk.
    • Batterilevetid endra bedre (har ikke tappet ned originalbatteri enda…)
    • Virker nå også uten batteri
  • Minus:
    • Stort sett det samme som QC15, men hakket bedre på de fleste parametre.
    • Og så risikerer man å lære nye gloser fra de som nettopp har kjøpt QC15 :D
Starkey TUNZ Duo: Formstøpte plugger som er beregnet for scenebruk
  • Pluss:
    • Gir 26 dB dempning etter reklamen, og det tror jeg på. Meget god dempning som bare QC20 på sitt best justerte kan måle seg mot.
    • Meget bra lydkvalitet. Dette er et toveissystem, og banker alt jeg har med mulig unntak av Denon
    • Enkle, små og uten batteriproblem
  • Minus:
    • Formstøpt betyr meget tette. De har en tendens til å suge seg inn i ørekanal ved variasjon i lufttrykk, og man må utligne med ujevne mellomrom.
    • Etter datablad går de bare opp til 15KHz. Dette er teoretisk alt for lite, men fysiologisk hører jeg eller andre passert 40 år ikke så langt opp likevel. Meget balansert og oppløst diskant etter min smak
    • Siden de er støpt etter ørekanal er de for så vidt komfortable over tid, men de er helt tette og blir likevel klam og ubehagelig etter 2-3 timer.
    • De må lages på bestilling, avstøpning av ører tar tid og koster $$$
Denon AH-A100: Dette er jubileumsmodellen til Denon. Den er basert på high-end klokkene deres, men kommer med lav-impedanse elementer slik at den virker på iPhone og annet bærbart utstyr. Ja, jeg vet at man skal benytte egne DAC og Amps til slik HiFi. Men man har nok elektronikkræl med, og detaljnytelsen man får på fly er uansett MEGET tvilsom. Bedre å nyte Business Class service med Champagne :cool:
  • Pluss:
    • Utrolig bra lyd. Hvis man bare er litt interessert i musikk og HiFi er et slikt headsett eller tilsvarende den enkleste måten å bli overbevist på. Anbefales!
    • Veldig komfortable. Kan bruke de i 3-4 timer før de blir for tette, og så lenge gidder jeg ikke sitte stille uansett
    • God dempning pga treverk i klokkene. Både for utvending støy av alle typer, men også lydlekkasje til andre i nærheten.
  • Minus:
    • Overhode ikke egnet til å reise med. Kan ikke foldes sammen, og alt for store til å ha i vesken.
Monster Beats in-ear: Dette er et typisk mote-headsett. Måtte prøve et slikt for å sjekke om de virket på reise. Og det gjør de vel på en måte.
  • Pluss:
    • Små, lette og relativt godt egnet til reise.
    • Solid utførelse, god kabel uten krøll.
    • De kommer med myke, kuleformede plugger som skal relativt langt inn i øret. Dette gir god passiv demping hvis man finner rett størrelse og klarer å dytte de langt nok inn
    • Lyden er som forventet: relativt basstung og egnet til Dr Beats type musikk. Ikke noe superbalansert å plukke ut enkeltinstrumenter i et symfoniorkester, men det driver man neppe med under flyreise.
  • Minus:
    • Finnes mer egnede øreplugger for dette formål
    • Noe overpriset pga Moster/Dr Beat logo. Men vi betaler sikkert for Bose-logo også.;)
SkullCandy Ink’d: Typiske billig-propper som man får for en hundrings eller to
  • Pluss
    • Billige. Hvis man har tendens til å miste eller ødelegge sine headsett, er dette klart den beste løsningen
    • Hvis man finner rett størrelse siliontupp og har nogenlunde runde ørekanaler er dette en OK løsning
    • Uansett langt bedre enn noen originalpropper. Selv de siste fra Apple er ubrukelige på fly.
    • Dempning er OK, ca på nivå med QC2 vil jeg si
    • Komfort er OK for korte turer
    • Lydmessig er den basstung og neppe det man kan kalle nyansert og balansert.
      Men hva trenger man inne i et Q400 på takeoff power.
  • Ulemper
    • Man får det man betaler for.
(Utenfor bildet er det en Marshall Monitor som fortsatt venter på å bli pakket ut eller komme til snille eiere. Tipper det er mange slike rundt på dette forum :rolleyes: )

Anbefaling – hva bruker jeg:
  • Til korte turer: Kun QC20. Uten tvil! (Note to self: Må lære meg å skru av power når vi lander)
  • Til Interkontinentale turer: Kombinasjon av QC20 og QC25 så jeg kan veksle litt på. Sover med QC20 og ser på IFE med QC25.
  • I kontorlandskap: Denon AH-A100 pga lydkvalitet. Vårt kontor har uansett lite støy av den type QC håndterer.
Tips til slutt :
  • Bose outlets selger Scrim Kits for QC2/QC15. Når putene går i oppløsning, og/eller det begynner å bli vel mye biologisk aktivitet inne i klokkene, så river man ut puter og innlegg, vasker med en SAS Wetwipe, og klistrer inn nye innlegg og puter. Dermed er headsett som nytt!
  • De modellene som har AAA batteri kan med fordel gå på Litium batteri. Da 3-4 dobler man levetiden i forhold til IKEA-batteri. Se etter Energizer Ultimate Lithium AAA på velassorterte elektroforretninger som Radio Shack eller FRY’s i USA, Sim Lim i Singapore, Akihabara i Tokyo, Dick Smith i Australia,…
    DSC00421.JPG
 

agehall

Medlem
Tack @Kiev. Mycket utförlig genomgång av olika headsets.

Kan ju inte låta bli att undra varför du investerat en förmögenhet i alla dessa, det kan väl inte enbart vara för att få skriva en kanonrecension här..?
 

Swisser

Medlem
Tack för tippsen!
Bra tipps med batterierna. Jag har redan köpt in ett gäng lithium batterier och jag hoppas de håller så länge som du skriver.
Även bra att veta att det finns scrim kits för QC15.
 
Toppen