COOP Medmera mer

Business Dad skrev:Coop har en kampanj nu med 5000 poäng i välkomstbonus vid anmälan senast idag den 14/9... Alltid något!Klicka för att utvidga...

Jeg er medlem i MedMera fra før av, men har ikke kredittkort... Er det kredittkortet som har velkomstbonus? Eller bare generell innmelding i medmera?

Aurora skrev:Jeg er medlem i MedMera fra før av, men har ikke kredittkort... Er det kredittkortet som har velkomstbonus? Eller bare generell innmelding i medmera?Klicka för att utvidga...

Välkomstbonusen verkar gälla själva kreditkortet. Det står att ansökan skulle ha skett senast igår - men erbjudandet är fortfarande annonserat och enligt uppgift tidigare i tråden så tycks det fortfarande finnas tid. Jag ansökte i fredags - har inte fått återkoppling ännu...

Ansök

Om jag har förstått det rätt finns inte Mastercard SecureCode till Medmera-korten. Istället finns spärrar för nät- och utlandsköp som kan aktiveras på Coops webbsida. Kan frånvaron av SecureCode ställa till bekymmer eller blir det alltid bara ett moment mindre när man näthandlar?

DrKlas skrev:Om jag har förstått det rätt finns inte Mastercard SecureCode till Medmera-korten. Istället finns spärrar för nät- och utlandsköp som kan aktiveras på Coops webbsida. Kan frånvaron av SecureCode ställa till bekymmer eller blir det alltid bara ett moment mindre när man näthandlar?Klicka för att utvidga...
Det är ju inget Verisign/secure code-system på Amex eller Diners? Jag har aldrig haft några problem. Det enda problemet jag haft är att jag inte kan handla när jag behöver och inte har med mig en jävla inloggningsdosa från banken...

Så länge det är kreditkort kan du ju alltid bestrida köp i efterhand; jag skulle inte oroa mig!

De är så långsamt... tog 2 veckor att få kortet, nu att jag har fått det så tar det ytligare 3 dagar att få PIN koden som krävs för aktivering...

nota bene skrev:Det är ju inget Verisign/secure code-system på Amex eller Diners? Jag har aldrig haft några problem. Det enda problemet jag haft är att jag inte kan handla när jag behöver och inte har med mig en jävla inloggningsdosa från banken...Så länge det är kreditkort kan du ju alltid bestrida köp i efterhand; jag skulle inte oroa mig!Klicka för att utvidga...

Jag kanske var otydlig men jag oroar mig inte för att någon annan skall kunna handla med mitt kort. Det jag funderar på är om det finns butiker som kräver att ett Mastercard skall ha SecureCode för att genomföra ett köp?

Tror inte jag varit med om det, däremot motsatsen att det krånglat med kort som har securecode på en del affärer på nätet.

DrKlas skrev:Jag kanske var otydlig men jag oroar mig inte för att någon annan skall kunna handla med mitt kort. Det jag funderar på är om det finns butiker som kräver att ett Mastercard skall ha SecureCode för att genomföra ett köp?Klicka för att utvidga...
Ah, sorry för missförstånd!

Nej, det har jag inte stött på några problem med. De känner ju av om kortet är anslutet eller inte... Är det inte det ställer de inga ytterligare krav.

charlesswe skrev:De är så långsamt... tog 2 veckor att få kortet, nu att jag har fått det så tar det ytligare 3 dagar att få PIN koden som krävs för aktivering...Klicka för att utvidga...

Beställde mitt kort slutet på förra veckan och fick kortet i förrgår och pinkoden igår. Svårt att få det snabbare än så. Har dom precis betat av backlog och kommit på banan igen tro?

Har använt Medmera Mer kortet en hel del och tycker det är helt underbart att det saknar Mastercard securecode. Mina erfarenheter är att det snarare är tvärtom för mig dvs att de korten som har MC Securecode ofta brukar strula vid köp.

CharlieK skrev:Har använt Medmera Mer kortet en hel del och tycker det är helt underbart att det saknar Mastercard securecode. Mina erfarenheter är att det snarare är tvärtom för mig dvs att de korten som har MC Securecode ofta brukar strula vid köp.Klicka för att utvidga...
Ja, så var det på LifeMiles webbsida också.

Det skulle nog vara bra med en liten genomgång i första inlägget, där det framgår vad intjäningen är osv.

På Coops hemsida står det att man tjänar 1-2 poäng per krona. Omvandlas dessa till EB-poäng rakt av?

Det känns som att det är för bra för att vara sant.

Kort sammanfattning:

Köp hos Coop: 1 baspoäng per krona. Betala med Medmera-mer får du 1 extrapoäng per krona dessutom. När du har nått 21 000 baspoäng under ett halvår dubblas dem.

Alla andra köp: 1 extrapoäng per krona. Du kan dessutom betala räkningar via Betalo kostnadsfritt ( detta ger även det 1 extrapoäng per krona).

Exakt hur det kommer att fungera med poängen blir officiellt den första oktober då Coops poängshop öppnar. Förmodligen kommer man vara tvungen att manuellt överföra poängen till EB, och då används dessa tabeller fram tills i vår: SAS

Kort och gott så ger den bästa nuvarande växlingen 60 000 Coop poäng -> 12 000 EB

Hittade det visst på egen hand.

Poängen omvandlas enligt följande (för den som inte vill/orkar leta upp det själv):

MedMera-poäng = EuroBonus-poäng

3 000 = 300

5 000 = 550

10 000 = 1 500

15 000 = 2 500

20 000 = 4 000

30 000 = 6 000

40 000 = 8 000

50 000 = 10 000

60 000 = 12 000

Observera texten: " Tabellen gäller mellan 1 oktober, 2014 och fram till 31 mars, 2015."

Det är oklart om konverteringen till Eurobonus-poäng bara är en tillfällig lockkampanj eller om de skriver så bara för att kunna utvärdera efter ett halvår.

OT: Jag har fortfarande en hel del handsprit hemma och det finns säkert nån med en livstidsförbrukning av reflexvästar också. Det finns, som bekant för alla som hängt här ett längre tag, exempel på kampanjer som innefattar Eurobonuspoäng som utvecklar sig på oväntade sätt.

Kortets begränsningar i inköp verkar som sagt vara 50000kr på 8 dagar eller 85000kr på 30 dagar. Om man fått spärren lyft på ett kort så gäller det bara det kortet inte ett kopplat extrakort till samma konto. Spärren går att höja riktigt mycket. Min frus spärr höjdes till 180000 kr för trettio dagar när vi ringde in men som jag förstår återgår den sedan till de tidigare nivåerna.

Som sagts här så är det nog bäst at hänga på nu. Villkoren är nästan för bra för att vara sant med gratis Betalo, poängdubblering och hygglig konverteringskurs.

Har försökt ansöka om kortet men står att betalningen inte går att göra.

Har även försökt signa upp men det låter mig inte skapa ett lösenord till inloggningen efter man fått mailet...

palmen skrev:Har försökt ansöka om kortet men står att betalningen inte går att göra.Har även försökt signa upp men det låter mig inte skapa ett lösenord till inloggningen efter man fått mailet...Klicka för att utvidga...

Upplevde detsamma när jag försökte registrera ett konto. Försökte registrera om men systemet sa ifrån. Slog en signal till kundtjänst och bad dem plocka bort allt, sedan rullade allt på...

palmen skrev:Har försökt ansöka om kortet men står att betalningen inte går att göra.Har även försökt signa upp men det låter mig inte skapa ett lösenord till inloggningen efter man fått mailet...Klicka för att utvidga...

Min ansökan fastnade också i systemet - fick via kundtjänst förklarat att deras UC skickade mig till manuell hantering eftersom jag hade angett signifikant högre årsinkomst än min senast taxerade... Förmodligen standard att systemet behandlar på det sättet - men kan vara bra att tänka på... (om man bedömer att man "klarar" sig på senast taxerade inkomst kan man ju ange detta istället för att inte fastna).

Räckte dock med ett samtal så fick jag en signeringslänk via e-post och två dagar senare fick jag både kort och extrakort i posten.

Verkar som om deras kundtjänst bara har öppet 8-18 på vardagar så blir inget kort eller medlemsskap just nu. Kanske kan fixa det i lokala butiken här iofs.

Back