Senaste nytt

Inställt flyg till Casablanca, ombokad 2 dygn, vilka rättigheter har jag?

Köp en ny biljett och dra dem till tingsrätten för att få igen pengarna?
Är det flygbolaget eller resebyrån jag skall dra till tingsrätten? Bör jag avboka biljetten i så fall?

Kom på ett alternativ till, jag kan ringa flygbolaget igen och fråga om jag kan flyga dagen efter från Stockholm istället. Men då tillkommer ju en resa till Stockholm...

Återigen, det är här det blir rörigt. Jag är ganska övertygad om att det är flygbolaget du ska gå på, men de kommer att skylla på resebyrån och sedan är cirkusen igång igen.

Jag vet inte om du kan avboka din biljett, rent tekniskt så borde du då ha accepterat alternativet avbokning och därmed inte ha mer än EU261/2004-ersättning att kräva från bolaget. Jag hade nog resonerat som så att för att ha ett krav på flygbolaget, så ska man behålla biljetten och sedan kräva ersättning för den nya biljetten från dem. Men nu är vi inne på områden som jag är långt ifrån expert på. De juridiskt bevandrade här på forumet får gärna komma med sin syn på saken - det vore intressant för flera av oss tror jag.

Ang ditt andra alternativ, rerouting via stockholm är förstås tänkbart. De bör då stå för transport till stockholm.

Det ska du inte göra heller. Du ska bara flyga en annan routing. :)

Det är här du måste slå dem hårt i huvudet med EU261/2004. Du har helt rätt, men du kommer att få kämpa för att få dem att gå med på det.
De ger inga re-routingalterntiv. Precis som du säger kommer det att bli en cirkus, de ställde in flyget mer än 2 veckor före avgång och de kommer skylla på resebyrån för att jag inte blev underrättad. Resebyrån i sin tur kommer inte att göra ett skit. Finns det någon bra tråd här på forumet som handlar om hur man går vidare med dem till tingsrätten?

Det som finns, finns nog i EU261/2004-tråden.

Jag skulle nog rekommendera att ta kontakt med en jurist för att försöka reda ut hur du kan komma vidare och om det är värt kostnaden. Har du rättsskydd så har du ju iaf en bra början till kostnadstäckning om du ska dra dem till tinget. (Vilket jag principiellt tycker du borde göra)

Allmänna reklamationsnämnden är ju en möjlig kostnadsfri väg vidare innan tingsrätt.

Får man fråga vilken resebyrå det är som beter sig så här illa (@agehall vet att du kommer säga "alla" ;))

Jag har pratat med Royal Air Maroc i ca 2 timmar och de påstår att de inte kan re-routa mig eftersom biljetten är köpt av en resebyrå. Kan det verkligen ligga någon sanning i det? Turkish Airlines har ändrat en resebyråinköpt flygbiljett på min begäran en gång. Om jag köper resebyråns servicepaket, är det då verkligen troligt att resebyrån skulle re-routa mig? Jag menar, det kostar väl dem pengar att re-routa mig?

Får man fråga vilken resebyrå det är som beter sig så här illa (@agehall vet att du kommer säga "alla" ;))
w w w . f l y g p o o l e n . s e / w w w . d o o d l e . s e
Förresten, i maj fick jag ett automatisk email ifrån dem att avgångstiden hade ändrats ett par timmar. Men när avgångstiden ändrades ett par dygn fick jag inget meddelande.

Har pratat med Royal Air Maroc och de vägrar boka om mig till ett annat flygbolag, alternativen de ger mig är att flyga 2 dagar tidigare/senare eller avbokning med full refund (resebyrån behåller i så fall 695 av 2333 kr). Jag kan inte flytta resan 2 dagar framåt eller bakåt, jag kan inte ta 2 dagars extrasemester och jag måste anlända senast på morgonen söndagen den 21:e september. Kan någon se något annat alternativ än avbokning i det här fallet? Resan är nästa vecka så det brinner lite i knutarna...
Du har betalt med Amex (eller annat kreditkort eller hur). Här är en alldeles utmärkt anledning att bestrida denna debitering, varför skulle resebyrån behålla 695 kr?

Toppen