Senaste nytt

Utlandsvänligt kort

Jag använder GE Moneybanks Kort med sparränta (Kort med sparränta - GE Money Bank för kontantuttag utomlands. Det är ett Mastercard med 12 avgiftsfria uttag per år, därefter 15 kr/uttag. Varken årsavgift eller valutapåslag. I Japan tar jag ut pengar i en Citibank-bankomat direkt när jag landat på flygplatsen.

För köp utomlands använder jag numera (liksom många andra) Coops Medmera Mer. SAS Amex finns också med om det skulle behövas.

Och som sista backup har jag ett SEB Visa bankkort dit jag enkelt och snabbt kan föra över mer pengar.

För närvarande använder jag faktiskt inga andra kort så resten av korten som jag har ska jag säga upp någon gång ...

Jag har sedan länge hämtat kontanter utomlands (läs: ex EU) med Skandiabankens betalkort. Skaffade ICA-bankens kort med tanke på att de har 0% i valutapåslag mot 1,65% hos Skandia. Sedan jag använt båda har jag till min förvåning kunnat konstatera att skillnaden för att ta ut samma summa pengar hos de bägge bankerna varit försumbar, till och med samma dag då valutakursen inte borde ha ändrats.
Är inte det bara ett trick? Högre kurs inkl inget påslag kontra lägre kurs + påslag?

Olika institutioner använder olika valutakurser.
T ex inom stora svenska banker har Handelsbanken bästa valutaväxlingskurser. (Jag kollade detta innan jag överförde min lön i EUR till SEK)
Om det kommer att bli några summor kan det vara värt att
1. Öppna ett Valutakonto / Euro-konto i svensk bank
2. För över Euro-pengarna från utlandet i Euro till det kontot = ingen valutaförlust
3. Själv sälja dessa Euro manuellt (dvs på internetbanken, inte i kontanter:) och sätta in på ditt SEK-konto.
Du kan själv sätta limiter och liknande när du handlar med valuta. Spreaden är mycket mindre när du själv växlar valuta är när du låter banken göra det åt dig. På detta sätt kan du tjäna minst 1%. Räknar du lön över ett par år blir det några kronor utan någon större ansträngning. Går givetvis att använda samma upplägg för andra länder med andra valutor (DKK, NOK, USD etc) och då ha vardera ett valutakonto i danska kronor etc. Valutakurser hittar du lätt på XE - The World's Favorite Currency and Foreign Exchange Site det finns också självstående bolag där du kan handla valuta manuellt på, men enklast är ju en svensk bank.
Själv har jag gjort detta på Nordnet, men det finns givetvis andra banker som går att använda med samma upplägg. Om varje enskild överföring uppgår till minst 150.000 SEK skickas kontrolluppgift till Skatteverket. Nordnet skickar kontrolluppgift för varje utlandsöverföring, oavsett belopp.

Är inte det bara ett trick? Högre kurs inkl inget påslag kontra lägre kurs + påslag?
På Visa-kort är det väl Visa som sätter växlingskursen, så egentligen borde inte en bank kunna välja att ha en annan kurs. Banken/kortutgivaren styr bara över valutapåslaget om jag förstår det hela rätt.

Tack för alla förslag på kort!
Hittar nog ingen klockren förbättring utan kommer troligen att fortsätta som förut. I Japan är jag rätt förtjust i 郵便局 (posten) så jag fortsätter med det oavsett vilket kort de tar. Fortfarande bättre än att växla på förhand.

Sparkasse i Tyskland har börjat att debitera 4 EUR på bankomatuttag med MasterCard eller Maestro (eller Cirrus) från andra banker/finansinstitut. :mad:
De tar inga avgifter om det är VISA eller VISA Elektron så det är något med MasterCard.

20141006_5.jpg

Får man ens göra så inom EU..?!?
Du får väl inte diskriminera mot andra länder som så, men här handlar det ju om andra företag bara. Och där finns det väl inga restriktioner. Fanns det det så skulle väl dessutom inte diverse ställen komma undan med att ha extra avgift på AmEx tex...

Oklart vad EU-lagstiftning säger men jag vill minnas att denna diskussion uppkom här hemma i Sverige när vissa handlare (väldigt ofta mindre kiosker/kaféer) vägrade kortköp under ett visst belopp eller hade en extra "transaktionsavgift" vid kortköp.

Det slutade, som jag minns det, med att handlarna som tar emot kort inte fick ta ut denna extra avgift/neka köp med kort under ett visst belopp.

Ett resultat av detta kan vara att vissa krogar numera inte tar emot kort alls utan istället har en mindre bankomat på stället.

Kan denna extra kostnad som Sparkasse infört med den kortavgift för kreditkort som exempelvis många flygbolag tillämpar?

Toppen