Jag kan tänka mig att det är en stor anledning, de stora flygbolagen har helt enkelt ingen vilja att erbjuda det eftersom färre skulle betala för business- och förstaklass då. Det hade nog krävts att ett litet flygbolag, som vill differentiera sig från mängden, hade infört det för att utvecklingen skulle ta fart. Kanske ska vi tipsa trådskaparen till http://www.businessclass.se/forum/ovrigt/17712-ska-vi-starta-flygbolag.html att pusha utvecklingen?...man inte vill förstöra differentieringen som business och förstaklass faktiskt har jämfört med sitta-upp-och-försöka-sova-i-ekonomiklass.
Den tanken berör en annan sak som togs upp i diskussionen jag länkade till ovan. En sådan "solvsal" skulle bara vara lönsam på längre sträckor. För att kunna flyga långa sträckor behöver man stora (läs: dyra) flygplan och god tillgång på passagerare.Det hade nog krävts att ett litet flygbolag, som vill differentiera sig från mängden, hade infört det för att utvecklingen skulle ta fart.
Instämmer.Tror också att det är viljan att differentiera som sätter käppar i hjulen för liknande idéer. OM intresset hade varit tillräckligt stort hade någon löst säkerhetsproblemet, garanterat.
Kanske blir det förändring när lågprisflygen tar större marknadsandelar på interkontinentala linjer. Ryanair söker alltid alternativa lösningar..
Ja, det måste ju vara ett interkontinentalt "plocka-russinen-ur-kakan"-flygbolag som har nya, bränslesnåla flygplan som flyger enbart t ex Paris - New York, Los Angeles - Singapore eller dylikt. Jag tror att de utan vidare hade kunnat ta både en och två tusenlappar extra per passagerare om de hade erbjudit liggplats.Den tanken berör en annan sak som togs upp i diskussionen jag länkade till ovan. En sådan "solvsal" skulle bara vara lönsam på längre sträckor. För att kunna flyga långa sträckor behöver man stora (läs: dyra) flygplan och god tillgång på passagerare.
Det gör det än svårare för en ny aktör att kunna slå sig in på marknaden som domineras av stora och relativt kapitalstarka aktörer med ett stort kundunderlag. Om man tittar på de rapporter om nya flygbolag som kommer med jämna mellanrum handlar det ju oftast om kortare sträckor med mindre plan eller mycket begränsade flygningar.
Men om man tänker på vad som hänt med flygplan och flygpriser de senaste 20-30 åren, är det nog inte omöjligt att tro att det kommer att ske stora förändringar de kommande åren också. Jag har däremot svårt att tro att de kommer att drivas från nystartade bolag.