SAS/Optiontown - Får inte återbetalning

bompa

New member
Hej




Bokade två uppgraderingar till New York via optiontown.


På plats på flygfältet (ARN) så visar det sig att det var fullt och inte hade gått att uppgradera




Problemet är att trots att TVÅ månader gått och över 30 e-mails till Optiontown samt samtal vägrar de återbetala utan önskar att jag skall ta fram bevis att vi inte uppgraderades.


Självklart har man inte boardingpasset kvar.


Vad hade ni gjort?
 
Fick du alltså igenom uppgraderingarna? (dvs. skickade Optiontown ut ett mail med besked om lyckad uppgradering?)



Testa annars att höra med SAS och se om de kan bekräfta vilken klass du flög i. Inte särskilt bra betyg för en samarbetspartner till bolaget kan man tycka.
 
Troligen fick han en "upgrade subject due to availability", då blir det nästan alltid dessa typer av problem på ett eller annat sätt.

Att skicka in boardingkorten har jag gjort då jag har fått återbetalning i liknande fall, men det är ju inte så lätt gjort nu när ni inte har dom kvar. Jag skulle nog också ha tagit kontakt med SAS och bett om hjälp. Annars kan du kanske prova att ta en screenshot på ditt eurobonus kontoutdrag, där ser man ju också vilken klass ni flög i.
 
bompa skrev:HejKlicka för att utvidga...


Välkommen hit bompa.



Jag hoppas att du kommer att trivas här på Businessclass. Det finns mycket kunskap samlad här som kan komma dig till godo om du fortsätter läsa här.




bompa skrev:Vad hade ni gjort?Klicka för att utvidga...


Själv kör jag alltid med boardingkort på papper och jag sparar dem. Länge. Det hjälper inte dig nu, men i framtiden kan jag rekommendera att du sparar boardingkorten tills du fått alla poäng och alla ev återbetalningar är lösta.



Just nu skulle jag följa jth's råd och kontakta SAS för att få någon slags bevis på vad du faktiskt flög.
 
Hej



Det stämmer fick upgrade subject due to availability...

Funderar be banken makulera köpet så kan Optiontown fundera över om de gjort rätt..
 
Har försökt kontakta SAS men de har inte riktigt tillgång till nått sånt intyg.

Så man sitter LITE dumt till..
 
Har du kvar din bokningsreferens? Om det inte var allt för länge sedan, så bör du kunna se på checkmytrip.com vilka bokningsklasser som står i din bokning. Om du inte har någon business-klass med där, så bör detta kunna användas mot OT.
 
Hej



Använt det redan men de vill ha boarding pass eller skriftligt från SAS.

Hatar Optiontown nu...

Aldrig igen...
 
Jag skulle som sagt kontakta SAS igen och berätta för dem hur deras s.k. samarbetspartner behandlar SAS kunder. Oacceptabelt.
 
Jodå.. Kontaktat dem - men det tar lite tid där..



Tack för att du hört av dig till oss på SAS Customer Care!

Vår svarstid är för närvarande 4-5 veckor, men vi gör självklart vårt bästa för att svara dig så fort som möjligt. Är du Guld- eller Diamondmedlem hos oss kommer ditt ärende att prioriteras.



Läste på Optiontowns hemsida och många missnöjda kunder.

Är säkert bra när det fungerar - när det inte gör det så glöm pengarna.



Om nån har bättre kanal till SAS får ni gärna höra av er!
 
Jag tror faktiskt att de flesta som använder OT gentemot SAS är rätt nöjda (förutom att man kan bli missnöjd för att uppgraderingen inte går igenom då!). Det är absolut inte vanligt att man hamnar i den limbo som du hamnat i.
 
bompa skrev:Jodå.. Kontaktat dem - men det tar lite tid där..Klicka för att utvidga...



Jag tror nog att SAS är enda vägen att gå, som jag förstår det är det flygbolaget som hanterar allting efter att din Optiontown har gått igenom. Jag missade en OpT förra året när mitt anslutningsflyg blev försenat och när väl mitt klagobrev till SAS Customer Care blev behandlat efter några veckor var det absolut inga problem, första bemötandet var "klart du skall ha dina pengar tillbaka".






Nu har inte OpT en väldigt utförlig FAQ, men det här känns ju närbesläktat:




"[-] What if my flight is changed/canceled after I have been upgraded?


If your flight is canceled or changed after you are upgraded, normal airline policies shall apply and you should contact your airline for all such questions. UTo Sign-up price and Upgrade price are non-refundable."
 
bompa skrev:........Läste på Optiontowns hemsida och många missnöjda kunder.Är säkert bra när det fungerar - när det inte gör det så glöm pengarna....Klicka för att utvidga...


Jeg opgav i 2 tilfælde at få penge tilbage fra Optiontown: Var konfirmeret opgraderet (VN-airlines), men måtte udskyde afgang. Ny afgang (2 timer senere): Ingen opgradering. VN sagde at at jeg under ingen omstændigheder skulle betale for bz-class og at OT ville betale pengene tilbage. Men efter adskillige emails til OT opgav jeg at forfølge yderligere. Lessons learnt: Hvis du misser dit fly som du er opgraderet til, er pengene totalt spildt...
 
Flood skrev:"[-] What if my flight is changed/canceled after I have been upgraded?If your flight is canceled or changed after you are upgraded, normal airline policies shall apply and you should contact your airline for all such questions. UTo Sign-up price and Upgrade price are non-refundable."Klicka för att utvidga...



Jag har som sagt övervägande positiva erfarenheter av optiontown, men just den här frågan har jag också funderat lite över vad den betyder rent praktiskt. OT frånsäger sig allt ansvar för produkten, vilket man kan ifrågasätta.


Säg att jag får en OT-uppgradering till Z och sedan ställs flyget in och jag vill ha pengar tillbaka av SAS, vad får jag då? Det ursprungliga priset för ekonomi-biljetten, ekonomi+OT-pengarna eller motsvarande vad Z-klass biljett skulle ha kostat?


Just det här att flera parter är inblandade är ett potentiellt problem och de fall en "subject to availability" inte går igenom tycks rutinerna alltid fallera. De borde inte hålla på med den typen av uppgraderingar utan det borde bara vara ja eller nej. Jag vet inte vems sida felet ligger på men antagligen ska SAS då rapportera tillbaka till OT om de uppgraderade eller inte, vilket de antagligen misslyckas med. Jag har som sagt inte haft några problem med att få tillbaka mina pengar i dessa fall, men det ska inte behövas att man som resenär måste hålla på med det.


Till trådstartaren så tror jag också att SAS kommer hjälpa dig när du väl kommer igenom till dess kundtjänst, allt annat vore fel. Att kräva en chargeback på kortet är en sista utväg, om inte OT godkänner någon form av dokumentation du skickar till dom.
 
Nu har jag inte läst alla OT:s regler, men ligger bevisbördan verkligen på dig? Borde inte de kunna bevisa att du faktiskt fått en ny biljett utställd i Business-klass, och om inte så har du uppenbarligen inte fått igenom din OT?



Hur som helst, jag är säker på att det löser sig när SAS kan konfirmera att du inte fått en uppgradering.



Ps. För övrigt är det ju lite fånigt med ett "bevis" som i ett utskrivet boardingkort. Man kan väl ha skrivit ut sitt ekonomi-boardingkort innan uppgraderingen gått igenom (om man blivit uppgraderad vid gate t.ex.) och skicka in det gamla kortet för att visa att man inte åkt Business även fast man gjort det med nytt boardingkort vid gate? Låter väldigt konstigt att SAS eller OT inte har i sina system vilket klass du faktiskt åkte i. Ds.
 
jth skrev:Säg att jag får en OT-uppgradering till Z och sedan ställs flyget in och jag vill ha pengar tillbaka av SAS, vad får jag då? Det ursprungliga priset för ekonomi-biljetten, ekonomi+OT-pengarna eller motsvarande vad Z-klass biljett skulle ha kostat?Klicka för att utvidga...


I mitt fall var det vad jag hade betalat för uppgraderingen (minus OpT avgift på 5€ eller så) som återbetalades. Misstänker att systemet funkar som så att OpT tar sin avgift+har ett bra kassaflöde, sedan skickas pengarna över till flygbolaget om de avgör att det skall uppgraderas. Blir det någon ändring efter det, så är det flygbolaget som sitter på dina pengar.



Jag tror att man får se det här som ett "går det, så är det trevligt och går det fel får man räkna med lite jobb för att reda ut det". Som agehall säger i sina budord, vill man garanterat flyga fint och enkelt, boka det från början...
 
Alla



Då jag började ta kontakt med fler inom SAS så verkar det lösa sig.

SAS anställde Pontus (skriver inte efternamnet då jag inte vet om han vill vara publik) med funktionen Skill Manager Customer Care jagade på Optiontown och fick nu mail att optiontown ordnar det.



Stort tack till Pontus och SAS för att det löste sig till slut
 
bompa skrev:AllaDå jag började ta kontakt med fler inom SAS så verkar det lösa sig.SAS anställde Pontus (skriver inte efternamnet då jag inte vet om han vill vara publik) med funktionen Skill Manager Customer Care jagade på Optiontown och fick nu mail att optiontown ordnar det.Stort tack till Pontus och SAS för att det löste sig till slutKlicka för att utvidga...


Snyggt. Det är bara så trist att man alltid behöver lägga tid och energi på sådant här.
 
bompa skrev:HejDet stämmer fick upgrade subject due to availability...Funderar be banken makulera köpet så kan Optiontown fundera över om de gjort rätt..Klicka för att utvidga...
Hade ju vart rätt intressant att se hur ett sånt krav avlöpt.


Grundregeln är ju att kreditkortsutställaren garanterar att man får den produkt/tjänst man betalat för, men det skulle ju kunna finnas disclaimers OT försökt åberopa...
 
Back
Top