Själv åkte jag bredvid en glad kille som uppgraderat med OptionTown t&r och lagt ner ca. 13500 hem från USA, något mindre än min fullflex som gick på runt 38000. SAS har ju beslutat sig för att det är Norsken som man ska tävla med och inte Lufthansa mfl. och då kommer det mer av sånt här.
Fast nu jämför du ju i ärlighetens namn äpplen och päron. Killen som uppgraderade hade köpt en ickeflexibel ekonomiklassbiljett, kanske flera månader i förväg. Du betalade väl inte 38000 enbart för att få sitta i en sliten stol som du kan luta hela 170 grader? Jag gissar att det var flexibiliteten hos biljetten du var ute efter snarare än komfortnivån.
Med OT vet man ju inte säkert om man blir uppgraderad förrän någon dag innan, så om komforten är viktig köper man nog biljetten i C-klass direkt. Så jag tror nog att marknadstanken håller bra, man parasiterar inte på sin egen försäljning utan det blir en högre inkomst totalt. Visst är det trist för oss EBG och högre, men varje op-up är en förlorad inkomst för SAS om man istället hade lyckats sälja platsen som en uppgradering, och intresset finns definitivt om man tittar på optiontown-tråden här. Nu är det bara logiskt att SAS försöker lösa det själva istället för att gå omvägen runt Optiontown.
Dock håller jag med dig i sak om att du nog hade fått en betydligt bättre valuta för dina 38000 på något annat bolag.