En liten lista över säkraste flygbolagen 2013
JACDEC SAFETY RANKING 2013
Intressant att Ryan är marginellt sämre än Swiss där...
Edit: Och betydligt bättre än SAS!
Den finns också en klar korrelation mot vilken flygtyp de standardiserat på. De flesta LCC är "nya" på banan och har därmed enbart eller nästan enbart 737-NG eller A320 i sina flottor, vilket är en generation av flygplan som har betydligt bättre säkerhetsstatistik än äldre plan.
Den listen er ikke interessant overhodet, enn så lenge den inkluderer major accidents og hull losses uavhengig av om det er operatørens feil eller ikke. Jeg kommer ikke på noen andre eksempler (jeg prøver å unngå SAS i eksempler), men var det SAS sin feil at Linate-ulykken skjedde? Nei. Allikevel drar den ulykken SAS sterkt ned i alle slike "sikreste flygbolag"-lister. Ulykker som ikke er forårsaket av flyselskapets eget misconduct er helt irrelevant for hvor sikkert et flygbolag er eller ikke. .......
Den listen er ikke interessant overhodet, enn så lenge den inkluderer major accidents og hull losses uavhengig av om det er operatørens feil eller ikke. Ulykker som ikke er forårsaket av flyselskapets eget misconduct er helt irrelevant for hvor sikkert et flygbolag er eller ikke.
Exactly, som jeg nevnte på forrige side. Det er både enklere å vedlikeholde og operere en ren flåte med B737NG og/eller A32x. B737NG kan lande på egenhånd i dårlig vær, bare å trykke på begge autopilotene så fikser flyet resten selv. Full autoland.
Självklart är det så. Men samma resonnemang går ju att föra rörande mindre avvikelser. Även dessa kan orsakas av tredje part. Inte heller det säger då mycket om flygbolagets säkerhet.
När det gäller flygbolag som t.ex. Air France och Turkish Airlines så har utredningar visat att flera allvarliga olyckor har orsakats av brister i den egna säkerheten. Så nog är listorna inte helt ute och cyklar rörande flygbolag med återkommande olyckor. "Problemet" med olycksstatistiken är att det sker alldeles för få olyckor för att kunna dra så många andra slutsatser än att det är extremt säkert att flyga. Vilket vi ju självklart ska vara tacksamma över.
Det bekräftar ju att det de facto är säkert att flyga med LCC.
Att LCC i större utsträckning väljer att hålla sig till en flygplanstyp och flyga med nya och moderna flygplan gör ju att de har en fördel rent säkerhetsmässigt gentemot legacy carriers som oftare har spretiga flygplansparker och flyger runt med äldre flygplan. En pilot sa en gång för längesen till mig att det är med flygplan som med bilar. De nya sköter sig nästan själva och är ofta ganska lättskötta de första åren. När de får några år på nacken ökar underhållet och det krävs att man vet vad man gör för att hålla de säkra.
Det bekräftar ju att det de facto är säkert att flyga med LCC.
Poor situational awareness, as well as an inability to use automated systems, is thought to be the main reason behind a number of crashes globally in recent years.
Vic Hooper flew as a captain with Asiana until two years ago. He said his first officers preferred to fly on autopilot rather than manually. “Sometimes, I would push them a little bit beyond what they had done. Like I’d try to get them to fly a visual approach. They were very uncomfortable with that,” he said.
“We call that culture “children of magenta,” said former pilot trainer Ross Aimer, referring to the magenta color that highlights the route on the high tech instrument panel.
“There are times where an experienced pilot should be able to totally disconnect all the technology and go back to the basics,” said Ross "Rusty" Aimer, a former pilot trainer.