(Varning för mustigt språk men jag kommer från en sjukvårdsfamilj så jag kallar saker vid deras rätta namn

)
Diareer är ett av kroppens sätt att göra sig av med dåligheter och ju häftigare diareer, desto värre dåligheter är det kroppen försöker göra sig av med. Om man då stoppar upp med Loperamid eller liknande preparat så behåller man både bakterier/virus, andra "inkräktare" och de giftiga ämnen som Nemo pratar om i kroppen. Man tvingar kroppen att bära runt på nåt den badly försöker göra sig av med och det kan kosta.
Om man är i ett land med allehanda "djungelsjukdomar" så kan läget bli allvarligt. En kollega tog uppstoppande under två dygn för att ta sig hem från Asien vilket skapade en tillväxt av bakterier i kroppen som gick ut i lederna. Det tog sex månader att bli bra.
Jag tar aldrig uppstoppande medicin om jag inte absolut måste (typ fönsterplats på långflygning som inte går att byta bort). Att ta det av bekvämlighetsskäl eller för att kunna jobba trots dålig mage tror jag inte är bra - bättre låta naturen ha sin gång.