Senaste nytt

Bra uppslutning från Uber men...

Henrik_B

Medlem
Tjena Barbara,

Trodde du redan kände till BC, världens bästa resesida!:D Dina UberLUX-förare gör ett fantastiskt bra jobb, förgyller min dag!

Hörs// Henrik
 
Last edited:
Alltid kul med företagsrepresentant som tar sig tid och svarar på våra frågor och funderingar.
Vore intressant med ett klargörande från din sida. Det kommer iaf påverka om jag kommer att fortsätta använda Uber i framtiden.

Samma för mig. Detta är ett typexempel på en situation där jag utövar konsumentmakt. Oseriösa taxiförare som blåser turister gör mig ytterligt förbannad, och det är verkligen inget jag vill uppmuntra.
 

Bryant

Medlem
Alltid kul med företagsrepresentant som tar sig tid och svarar på våra frågor och funderingar.

I detta fall tror jag inte att någon påstår att era chaufförer utför Uberkörningar med andra priser än vad ni har avtalat med förarna/åkarna utan mer att vissa chaufförer utför körningar med oskäliga priser utöver den tid som de utför körningar åt er.

Jag skulle vara intresserad av att få höra er (Ubers) uppfattning om huruvida de chaufförer/åkare som kör för Ubers även får bedriva verksamhet åt sig själv eller annan åkare under den tiden som de inte genomför körningar åt Uber. Och är det så, ställer ni några krav på om dessa körningar sker enligt skäligt pris?

För mig blir nämligen inte en förare som bedriver taxiverksamhet på ett i mitt tycke oseriöst, näst till ohederligt, sätt genom att spela på folks (ofta turister) okunskap om vad en taxiresa bör kosta seriös genom att ta bort eller byta ut den dekal som anger jämförelsepris och utföra körningar åt ett seriöst bolag med ett skäligt jämförelsepris per automatik seriös/hederlig.

Vore intressant med ett klargörande från din sida. Det kommer iaf påverka om jag kommer att fortsätta använda Uber i framtiden.

Jag kommer inte säga emot dig för jag är också grymt less på den oseriösa taxibranchen i Stockholm.

Men jag har en fundering... De bilar som har 999:- i sitt gula fält, kan det ha varit så att de har en "limousine" tjänst? De vita Bel-Air limousinerna som kör runt på kvällarna har runt 2100-ish:- i sitt gula fält? Kanske samma med ex Mercedes S-klass? En passat från 1999 med 1799:- tror jag däremot inte kör limousine..;)
 

jonten

Medlem
Tidigare när jag sett skojartaxis på de klassiska platserna så har det antingen varit skabbiga bilar eller bilar som profilerat som Miljö-bilar, eller försökt efterapa Taxi Stockholm.

Idag stod det tre st Mercedes S klass varav en mattsvart i lacken uppe på Klarabergsviadukten, de hade taxiskyltarna på dörrarna fastsatta med magnet. De var helt enkelt för flotta för att bara vara skojartaxis. Och de hade priser runt 1000:-

Detta skulle väl kunna vara Uber-bilar?
 

dino_81

Medlem
Ungefär så här? Alternativt jämförelsepris sätts fast med magnet ovan tanklocket...

image.jpg

Kan tänka mig att förare/åkare som kör för Uber har svårt att få ihop tillräckligt med körningar endast från Uber. Och kanske är tvingade att "friköra" vid sidan om Uberuppdragen. Vore som sagt intressant med ett klargörande från företagsrepresentanten om vilka regler som gäller kring detta.

Förhoppningsvis har vi fel allihop i teorierna! :)
 
Last edited:

jonten

Medlem
Ungefär så här? Alternativt jämförelsepris sätts fast med magnet ovan tanklocket...
Det var skyltarna på dörrarna som satt med magnet, men flotta hyfsat nya S-klass. Mörka rutor. En var mattsvart vilket jag inte sett förut på en Taxi.

Prisskyltarna satt på vanligt ställe, dessa är ju dock lätta att rycka bort och sätta dit nya.
Personligen tycker jag att detta är bland det värsta Stockholm erbjuder, turister och Stina ifrån Norrland som blir lurade. Nä fy fan, om det sig visar sig att de kör för Uber eller andra seriösa bolag så är det en skandal.
 
Det var skyltarna på dörrarna som satt med magnet, men flotta hyfsat nya S-klass. Mörka rutor. En var mattsvart vilket jag inte sett förut på en Taxi.

Prisskyltarna satt på vanligt ställe, dessa är ju dock lätta att rycka bort och sätta dit nya.
Personligen tycker jag att detta är bland det värsta Stockholm erbjuder, turister och Stina ifrån Norrland som blir lurade. Nä fy fan, om det sig visar sig att de kör för Uber eller andra seriösa bolag så är det en skandal.

Vad då för skyltar på dörrarna?
UBER har ju omärkta bilar.....?
 

T_J

Medlem
Åkte en Uber Black idag där det satt en svart magnetplatta över jämförelsepriset, en taxameter där displayen var övertejpad och en taxiskylt i bakluckan. Jämförelsepriset kunde dock avläsas på dekalerna i bakrutan, väldigt lågt kilometerpris men timpriset låg på 1200 spänn.

Nu var det ju såklart inga problem med priset för min resa då den inte kördes på taxameter och chauffören var väldigt trevlig men känslan efter resan var inte lika positiv som vanligt av nån anledning.
 

Morgan

Medlem
Vad var jämförpriset? Med ett timpris på 1200 kr och t.ex. Ett kmpris på 1,6 kr får man samma jämförpris som Taxi Stockholm...
 
Toppen