Senaste nytt

Bra uppslutning från Uber men...

Jag har åkt uberbilar med 999 i den gula skylten på rutan.

Inte för att jag vet....men kan inte det bero på att UBER har flytande priser då efterfrågan är mycket hög för att det ska finnas bilar lediga?

Jag menar måste inte den där lappen spegla värsta scenariot? (Sen har jag iofs inte sett någon lapp på mina bilar....inte för att jag tittat efter dem....)

Verkar som "fin-taxi" chaffören hade rätt förra veckan då ..

Skulle vara intressant att höra om vilka åkare som Uber STHLM har kontrakt med och hur det funkar?
Verkar ganska enkelt att registrera sig som förare på deras hemsida (lyxbil+taxileg+fskatt)
Höll inte BC på med reportage ? Vore kul läsning. Jag tycker Uber känns fräscht paketerat, men det väcker några funderingar.

Last edited:
Tanken är väl att mycket av problemen med "fultaxin" försvinner i och med att det är Uber som bestämmer priset och inte chauffören, så det kan inte "plötsligt ändras". (Visst, vi kan klaga på surge pricing, men man får alltid den informationen föredömligt före resan. Det ändras inte under resans gång, vilket det definitivt kan göra i "fultaxi").

Detta i kombination med att du faktiskt betygsätter chauffören är ju åtminstone tänkt att se till att standarden hålles uppe.

Inte för att jag vet....men kan inte det bero på att UBER har flytande priser då efterfrågan är mycket hög för att det ska finnas bilar lediga?

Jag menar måste inte den där lappen spegla värsta scenariot? (Sen har jag iofs inte sett någon lapp på mina bilar....inte för att jag tittat efter dem....)

Jag tror att den 999:- åkarna kör med taxan 999:- när de inte har körningar med Uber. Jag tror att det är så att det är fritt fram för dem att köra utanför Uber. Likaså borde det vara likadant för chaufförerna som kör för UberX?

Eller..?

Stämmer bra det. Uber växer så det knakar i Stockholm vilket har bidragit till att kraven på förarna har sänkts för att få ut fler bilar på stan. Kvantitet prioriteras framför kvalitet.

Hej, mitt namn är Babba Canales och jag jobbar som community manager på Uber. Blev tipsad om denna diskussion av en kund varför jag tänkte att jag skulle klargöra lite funderingar.

Till att börja med - kul att ni testat Uber! Som vissa nämner i kommentarsfältet måste vissa bilar ha prisdekaler av lagskäl, dock har vi en strikt policy gällande vilket pris våra samarbetspartners får ha på sina prisdekaler. Inga höga prisdekaler tillåts genom vårt system, det är inget vi ställer oss bakom utan samarbetar endast med seriösa aktörer och rimliga priser.

De tre olika alternativ som finns genom Uber är:
uberX - budget varianten av Uber. Vardagliga bilar, så som Toyota Prius. Taxan för uberX är 30% lägre än för vanlig taxi, 199 kr i jämförelsepris.

Uber Black Car - originalet, svarta sedaner så som Mercedes E klass eller BMW 5 serie. Prisklass: likvärdigt med vanlig taxi, 295 kr i jämförelsepris.

UberLUX - premium, svarta lyxiga och rymliga sedaner så som Mercedes S klass eller BMW 7 serie. Prisklass: något högre än vanlig taxi, 422 kr i jämförelsepris.

Till att börja med - kul att ni testat Uber! Som vissa nämner i kommentarsfältet måste vissa bilar ha prisdekaler av lagskäl, dock har vi en strikt policy gällande vilket pris våra samarbetspartners får ha på sina prisdekaler. Inga höga prisdekaler tillåts genom vårt system, det är inget vi ställer oss bakom utan samarbetar endast med seriösa aktörer och rimliga priser.

Välkommen hit Babba!

Bara för att klargöra - du menar alltså att det ej förekommer några Uber-bilar som kör med 999 kronor i jämförelsepris på den gula klisterlappen, och att informationen som vissa ger i denna tråd alltså ej stämmer?

Som vissa nämner i kommentarsfältet måste vissa bilar ha prisdekaler av lagskäl, dock har vi en strikt policy gällande vilket pris våra samarbetspartners får ha på sina prisdekaler. Inga höga prisdekaler tillåts genom vårt system, det är inget vi ställer oss bakom utan samarbetar endast med seriösa aktörer och rimliga priser.

Alltid kul med företagsrepresentant som tar sig tid och svarar på våra frågor och funderingar.

I detta fall tror jag inte att någon påstår att era chaufförer utför Uberkörningar med andra priser än vad ni har avtalat med förarna/åkarna utan mer att vissa chaufförer utför körningar med oskäliga priser utöver den tid som de utför körningar åt er.

Jag skulle vara intresserad av att få höra er (Ubers) uppfattning om huruvida de chaufförer/åkare som kör för Ubers även får bedriva verksamhet åt sig själv eller annan åkare under den tiden som de inte genomför körningar åt Uber. Och är det så, ställer ni några krav på om dessa körningar sker enligt skäligt pris?

För mig blir nämligen inte en förare som bedriver taxiverksamhet på ett i mitt tycke oseriöst, näst till ohederligt, sätt genom att spela på folks (ofta turister) okunskap om vad en taxiresa bör kosta seriös genom att ta bort eller byta ut den dekal som anger jämförelsepris och utföra körningar åt ett seriöst bolag med ett skäligt jämförelsepris per automatik seriös/hederlig.

Vore intressant med ett klargörande från din sida. Det kommer iaf påverka om jag kommer att fortsätta använda Uber i framtiden.

Hej Babba, välkommen hit, kontakta de ansvariga här på sidan så du får ditt konto omgjort till företagsrep konto.

Toppen