Palazzi
Medlem
Finska Blue 1 (f.d. Air Botnia) kommer att halvera sin personalstyrka i sviterna av SAS katastrofala kvartalsrapport.
Då Blue 1 idag bara opererar linjeflygningar åt SAS drabbas de direkt av de nedskärningar som planeras där.
320 anställda väntas bli 160, och nio flygplan blir fem. Det finns ingen information om vad som händer med övriga flygplan, men det är inte helt otroligt om de köps av Jet Time, som också utför flygningar åt SAS.
I ett uttalande säger Blue 1 VD att SAS är i behov av B717, som har "rätt kapacitet på tunnare linjer".
Det som talar emot att B717 får vara kvar är att de har en hög snittålder på 14år. Ett alternativ är att avyttra planen och köpa in ATR 42/72, som det redan finns 7st av i SAS linjenät (sammantaget SAS o Jettime).
Länk (på Danska): SAS-selskab står overfor massefyringer
Då Blue 1 idag bara opererar linjeflygningar åt SAS drabbas de direkt av de nedskärningar som planeras där.
320 anställda väntas bli 160, och nio flygplan blir fem. Det finns ingen information om vad som händer med övriga flygplan, men det är inte helt otroligt om de köps av Jet Time, som också utför flygningar åt SAS.
I ett uttalande säger Blue 1 VD att SAS är i behov av B717, som har "rätt kapacitet på tunnare linjer".
Det som talar emot att B717 får vara kvar är att de har en hög snittålder på 14år. Ett alternativ är att avyttra planen och köpa in ATR 42/72, som det redan finns 7st av i SAS linjenät (sammantaget SAS o Jettime).
Länk (på Danska): SAS-selskab står overfor massefyringer