Senaste nytt

Ger återkommande sökningar verkligen dyrare biljetter?

Inte riktigt, men något liknande koncept:

Det jag sett bevis för är att priserna blir högre när man väljer "direkt till valda dagar" ist för kalenderalternativet. Jag vet inte om det är ett automatiserat påslag... Lågprisbolag x 3 var det iaf.

Detta har jag sett också iofs. Att beroende på hur man söker så finns biljetten ibland, ibland inte, eller den visar bara en högre bokningsklass. Detta tror jag inte är medvetet, utan säkert bara en IT-miss helt enkelt. Turkish hade ofta så förr. Emirates, som jag skrev i en annan tråd för ett litet tag sen, hade detta "problemet" också. Så det finns allt en poäng i att söka på sin biljett på olika sätt, för att vara säker på att man hittar det billigaste priset (om det nu är det man letar efter).

Jag sökte samma resa på SAS säkert 30 gånger medan jag satt i telefon och försökte komma fram till om jag skulle åka måndag, tisdag eller onsdag och priset var exakt detsamma. När jag väl fick svar nästa dag var priset fortsatt detsamma. Så jag tror inte alla gör det, men jag upplever att effekten ibland blir så - troligen av skälet att systemet "tror" att någon annan redan bokat biljetten när man inte avslutar en pågående session.

På Singapore Airlines fick jag en helt annan fare efter att jag gick in via en ip proxy och bokade från ett annat land. Det var 2012.

På Singapore Airlines fick jag en helt annan fare efter att jag gick in via en ip proxy och bokade från ett annat land. Det var 2012.

Pics or it didn't happen.

Jag väntar fortfarande på bildbevis på att en bokning ger ett annat pris enbart pga proxy. Ingen, varken här eller på FT har kunnat visa detta ännu.

Oh, it happened:) Nästa gång ska jag fota. Har även fungerat för att boka på Westin för att komma åt US-baserade deals.

Som sagt, många har hävdat det, ingen har kunnat bevisa det. Tills någon gör det kallar jag det för anekdoter.

Det är väl helt enkelt POS som spökar i ett sådant fall. Tillgängligheten kan variera STORT mellan länder. Kolla i ExpertFlyer och välj US eller UK som POS så kan du få helt olika tillgängligheter och därmed också helt olika priser.

EU har krävt att det inte får förekomma inom EU (dvs samma tillgänglighet oavsett var inom EU du bokar biljetten).

Ja, POS är givetvis en faktor. Av den anledningen kan det finnas diskrepanser, men det är ju ingen direkt hemlighet eller något konstigt. Det kräver inte heller något VPN för att utnyttja i många fall utan det räcker med att nytta en OTA som har rätt POS.

Och för er nytillkomna i tråden

EU - en massa europeiska länder
FT - FlyerTalk - som businessclass.se fast med fler förkortningar
IP - internet protocol - namngivningssystem på internetuppkopplade datorer
IT - informationsteknologi - typ datasaker, fråga SAS (se nedan)
OTA - online travel agent - sådana man inte ska anlita
POS - point of sale - var produkten säljs
SAS - Special Air Services - brittiskt elitregemente
UK - United Kingdom - en samling öar som kanske inte är så förenade längre
US - United States - som EU (se ovan) fast i Nordamerika
VPN - viritual private network - privat låtsasnätverk som gör att du kan vara någon annan än den du är

Last edited:
Jodå, visst kan detta uppstå - men det är ett övergående fenomen. Jag råkade själv ut för det igår när jag skulle boka en Vikingline-kryssning:

Det fanns en hytt kvar av den kategorin jag ville ha. Jag lekte lite med andra varianter, hittade inget och började därmed om min första bokning. Nu hade priset gått upp, för att min enda hytt "försvunnit". Efter några minuter dock så släpptes hytten tillbaks, den låg reserverad för min första avbrutna bokning i kanske fem-tio minuter eller så.

Så samma sak kan säkert ske inom flyget, om det finns en biljett kvar i en fare bucket, som systemet reserverar för din första söksession i några minuter. Sedan söker du igen, kanske i en annan webläsare, och då upplever du att priset gått upp, för att systemet enbart hittar en dyrare fare bucket.

Toppen