Nedanstående stycken går att läsa lite här och var. Men vad innebär det egentligen? Mitt flyg från Malta->Frankfurt-GBG blev inställt dagen vi skulle åka och vi kom iväg ett dygn senare. Lufthansa svarar (delvis) följande på mitt klagomål och kompensationskrav.
The reason for the delay of flight LH1277 on 21 November 2011 was an unforeseen technical defect with the aircraft. It was possible to repair it on site, however, this caused the flight to depart later. In order to clear the flight for departure as quickly as possible and to keep the waiting period for our passengers as short as they could, our technicians promptly investigated all available options for repair.
Safety is Lufthansa’s first priority. We therefore maintain our aircraft regularly according to the instructions of the manufacturers. This naturally also applies to our partner corporations. The defect which led to the delay in this case is a rare occurrence and could not be foreseen. Even with the best of intentions, unexpected problems can occur in exceptional cases and at short notice. However, you can rest assured that we and our partners are doing everything in our power to ensure that such isolated incidents are kept to a minimum.
As a result, we offered our passengers the option of rebooking their tickets free of charge. Of course, we do everything we can in order to transport you to your destination punctually and reliably. However, the delay of LH1277 on 21 November 2011 was caused by unusual circumstances which could not have been avoided even if all possible measures had been taken. Therefore we appreciate your understanding that we are unable to comply with your request for compensation.
Undantag
Flygbolaget behöver inte alltid ersätta dig för dina ekonomiska skador. Om bolaget kan visa att det har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika skadorna, eller att flygbolaget kan visa att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder, behöver det inte ersätta dig för dina kostnader.
Extraordinära omständigheter
Flygbolaget är inte skyldigt att ersätta passagerarna med schablonersättning om det inställda flyget beror på ”extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits”.
Exempel på omständigheter som kan vara extraordinära är politisk instabilitet, väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och när det pågår strejker som påverkar verksamheten för flygbolaget.
Bedömningen om en omständighet är extraordinär eller inte görs alltid från fall till fall. Det innebär att det inte finns några bestämda situationer som alltid är extraordinära.