Tack för alla uppmuntrande tillrop! Några kommentarer baserat på kommentarerna:
Alla flygningarna är gjorda under 2014. Den som är längst tillbaka i tiden är LH-flighterna från januari 2014 (juldekorationerna i kabinen var kvar). Sen har jag ju givetvis mer erfarenheter från längre tillbaka
Vad gäller TK så har jag flugit en hel del med dem under 2013 (på ARN-IST) , både i business och ekonomi. Under 2014 var det bara en flight i C, men upplevelsen vad exakt samma som tidigare år. Skillnaden mot ekonomi är att man sitter längre fram och får lite bättre mat. Servicen är exakt den samma. Själv har jag aldrig lyckats hamna på deras A321, men jag kan tänka mig att det är en bättre upplevelse.
Ett tips (om man vet vad man gör!) är att boka TK som SK codeshare i Plus. Nästan halva priset jämfört med TK om man vill ha om- och avbokningsbar biljett.
Turkish är dock flygbolaget jag har flugit mest med inom Europa i Business och har alltid upplevt servicen som antingen OK eller mycket bra och uppmärksam. Nya måltidskonceptet är väldigt likt vad många flygbolag erbjuder på long haul i Business där servering av rätterna sker separat, med dedicerad trolley för varmrätt och digestif servering. På dryckesfronten håller jag med om att de är ganska oslipade, då Champagnen ibland serverats ljummen och de turkiska vinerna inte är några höjdare. Lyckas man hamna på en A321 med den nya interiören (75% chans) så anser jag dock att deras produkt är den bästa inom Europa… Men det är bara min uppfattning
Jag har aldrig råkat ut för servering med separata rätter (på ARN-IST). Är det något nytt? Flög senast i våras.
BA:s "afternoon tea" är jag ganska kluven inför. Det är faktiskt väldigt gott, och en jättebra fikapaus mellan lunch och middag. Men det är ju ingen ersättning för någon måltid och det är absolut "snikvarning" på att servera det som enda måltid ombord. Däremot blev jag förvånad över den dåliga middagsserveringen på ett kvällsflyg. Bara en rätt att välja på, och inga tillbehör (ris, potatis etc.) till. Serveringen var inte heller aptitlig. Maten kom i en plastbytta (ungefär som sjukhusmat), som sedan stjälptes upp på en tallrik.
Jag har åkt en del med Swiss tidigare, och har uppfattat dem som stabila och med bra service. Men nu underpresterade man på totalt fyra flygningar (med fyra olika besättningar). Jag blev faktiskt förvånad över att man sjunkit så mycket på så kort tid, så Swiss kommer att hamna lite utanför min rotation ett tag framöver.
Raka motsatsen är det med Lufthansa. Som en del på forumet vet så försöker jag att aktivt undvika Lufthansa, men här måste jag säga att man levererade mycket bra. Långt över förväntan, och man har gjort en ordentlig (och troligtvis medveten) uppryckning. Kan givetvis ha varit en tillfällighet att servicen var bra när jag åkte. Jag upplever också att LH gjort en rejäl sänkning av sina priser i C på senaste, så jag ska absolut försöka prova igen om möjlighet ges.
Var skulle ni placera KLM i listan? Jag tycker deras business class inom Europa är en hygglig produkt utan att sticka ut i varken särskilt positiv eller negativ riktning. Av de större bolagen i Europa är det väl nästan endast KLM som saknas i den magnifika jämförelsen?
KLM har den fördelen att Business-platserna har betydligt mer benutrymme (samma som Economy comfort). EC kostar normalt 20 € på ARN-AMS, men det är väldigt få som vill betala extra för de platserna. Checkar man in väldigt sent så kan de platserna vara de enda som är kvar, och då är de gratis...