Senaste nytt

Handbagagefokus på Arlanda under maj månad

Hoppas ni slapp besöka Arlanda imorse ! Fullständigt kaos och köer till säkerhetskontrollerna
genom hela avgångshallen i Terminal 5 både till Pir A och B. Antog då att man satt igång med
handbagagekontrollerna och att det stoppade upp men så var inte fallet. Någon på forumet som
vet vad som strulade imorse ? Misstänker felplanering/för lite personal..

Senast jag åkte via ARN så stog jag och tittade på säkerhetsvakterna in till terminal4. Där "uppe".. alltså direct från skycity och inte ner i incheckning hallen.
Hur som haver så var det 4 personer som jobbade där en som hjälpt vid bandet, en som kollade röntgen och en som stog vid magnet grejen....exakt var den 4:e gjorde...är lite osäker för hon satt och snurrade på en stol.
Hon kanske hade rast eller vad vet jag?, men att säga man har dåligt med folk och vi som passagerare ser en vakt som sitter och gör ingenting...så är det svårt att sälja det.

Men är det inte alltid ett kaos vid säkerhets kontrollen på morgonen? och inte bara på ARN utan ser det ofta på AMS,LHR,CDG,HAM.

Inrikes så verkar man inte bry sig nämnvärt om vikt/storlek, hade 3 kg övervikt på check in bagaget och för stor väska in på planet, ingen höjde ens ögonbrynen.

Är det någon på BC som råkat ut för "ökat fokus" på handbagage? Har passerat säkerhetskontrollen ett otal gånger nu och frotterats med medpassagerare med handbagage XXXXL utan någon som helst antydan till harkling från security

Nix. Fast om de är lite smarta, så har de kanske inte den kollen lika hård i fast track, vilket skulle förklara varför vi inte märker av det.

När jag väntade på att kliva av planet i ZRH igår så var det dock en kvinna som blev upprörd över att jag "hade två handbagage!" - det hade hon minsann inte fått ta med. Jag och pursern förklarade då lite försiktigt att min lilla kamera väska var en personal item...

Hade jag inte haft incheckat bagage just den här resan så att jag haft mitt vanliga handbagage hade det nog varit ännu svårare att förklara detta.

Kontroll av mått på ARN T5 märket jag ingenting av. Dock tog de min pyttelilla sax ifrån mig som jag haft i necessären sedan 2006... Har passerat ARN plus ofantliga mängder säkerhetskontroller i Europa, Nord- och Sydamerika och Asien utan att någon någonsin har anmärkt på det. Suck, den var så bra!!!!

Jag släppte en halvarrogant kommentar till killen om att det gått bra tusentals gånger förr, och han svarade med att de fått order att skärpa till sig. Jaja, de har ju rätt... bara rätt komiskt att jag blir av med den på Arlanda av alla ställen.

Kontroll av mått på ARN T5 märket jag ingenting av. Dock tog de min pyttelilla sax ifrån mig som jag haft i necessären sedan 2006... Har passerat ARN plus ofantliga mängder säkerhetskontroller i Europa, Nord- och Sydamerika och Asien utan att någon någonsin har anmärkt på det. Suck, den var så bra!!!!

Jag släppte en halvarrogant kommentar till killen om att det gått bra tusentals gånger förr, och han svarade med att de fått order att skärpa till sig. Jaja, de har ju rätt... bara rätt komiskt att jag blir av med den på Arlanda av alla ställen.

De tog min lilla sax i nairobi när jag var i tjänst... bara skrattade och frågade om jag ska kapa mig själv?.. men fick absolut inte ha med mig den lilla saxen med 1cm blad...

Månaden närmar sig sitt slut och själv har jag inte märkt av något fokus trots att jag passerat Arlanda ett par gånger per vecka. Någon...?

Toppen