Senaste nytt

Varför har SAS så skitiga plan?!

Håller med! Har noterat samma sak på just SFO - när LHs alltid lika skinande och blänkande pippi står parkerad bredvid så ser SAS dito ut som sk*t..

Last edited:
Det vore bra att få SAS syn på saken, hur dom resonerar kring detta med att tvätta plan och hålla planen fräscha, kanske en ide till Jacob för "reportage" likt Lufthansa-länken ovan... :)

Mvh
/NotRyan

Det vore bra att få SAS syn på saken, hur dom resonerar kring detta med att tvätta plan och hålla planen fräscha, kanske en ide till Jacob för "reportage" likt Lufthansa-länken ovan... :)

Mvh
/NotRyan

Man kan ju tänka sig att de inte gärna ställer upp, om det är så att man tvättar dem betydligt mer sällan än t.e.x. LH.
Då jag tror att detta är ett problem som påverkar bokningstrycket mycket lite, i praktiken, är det nog bättre att minimera uppmärksamheten.

Jag blir dock gärna motbevisad med en intervju :)

Man kan ju tänka sig att de inte gärna ställer upp, om det är så att man tvättar dem betydligt mer sällan än t.e.x. LH.
Då jag tror att detta är ett problem som påverkar bokningstrycket mycket lite, i praktiken, är det nog bättre att minimera uppmärksamheten.

Jag blir dock gärna motbevisad med en intervju :)

Fast, med ett klargörande från SAS att dom följer ungefär samma rutiner som andra, så skulle såna här spekulationer undvikas.

Sedan är ju vi ett speciellt gäng som hänger här som knappast är representativa för SAS kunder... ICKE DESTO MINDRE kan vi med rätt incitament fylla upp en Plus-kabin till Prag en gråmulen onsdag i oktober, eller åka i hela gäng till Aten :)

Mvh
/NotRyan

Fast, med ett klargörande från SAS att dom följer ungefär samma rutiner som andra, så skulle såna här spekulationer undvikas.

Sedan är ju vi ett speciellt gäng som hänger här som knappast är representativa för SAS kunder... ICKE DESTO MINDRE kan vi med rätt incitament fylla upp en Plus-kabin till Prag en gråmulen onsdag i oktober, eller åka i hela gäng till Aten :)

Mvh
/NotRyan

Absolut, men om de inte använder samma rutiner..

Ville bara ha sagt att det nog finns för o nackdelar med att klargöra. Ett klargörande från SAS, som pekar i negativ riktning, stannar inte på BC.se. En Aftonbladet-artikel med "SAS har de skitigaste flygplanen i Europa" kan däremot nå även den "vanliga" resenären.
Vi är givetvis viktiga resenärer, men ingen av oss har ju hotat att sluta flyga med bolaget pga den smutsiga utsidan (eller kanske någon ?). Själv bryr jag mig ärligt talat inte ett dugg, men jag ser i tråden att många gör det.

Det vore bra att få SAS syn på saken, hur dom resonerar kring detta med att tvätta plan och hålla planen fräscha, kanske en ide till @Jacob för "reportage" likt Lufthansa-länken ovan... :)

Mvh
/NotRyan

Vet ikke om du har lest det jeg skrev tidligere i tråden, men SAS *har* jo klargjort en del på denne nettsiden som jeg linket til tidligere i denne tråden...

https://mysasidea.flysas.net/idea/repaint-your-airbus-fleet

19 Oktober 2012
Hello hakonko and hello to all of you that have voted on this idea. Yes, I agree with you – some of our aircrafts do look a bit soiled and are in need of repaint or wash! Currently we have an ongoing program for our smaller aircrafts where we plan to repaint 20 aircrafts per year. The B737’s are first in line and up till now this year we have painted 14 of our B737’s. Before the year is ended we will have painted another 5 which counts to 19 repainted B737’s this year 2012. The plan continues next year with the same amount, 20 aircrafts for repaint yearly. When it comes to our bigger aircrafts A330/340s we’re looking at different alternatives. Our challenge is to be able to take them out of traffic the time needed for a repaint. We’re analyzing consequenses for different alternatives and I and my collegues are looking forward to a solution enabling us to make a plan for the future. We have introduced a new system for the painting that will keep the colors better and will also make it easier to keep the aircrafts clean. Great that you like or livery on the A340s! We do regulary wash this aircrafttype as we have the opportunity to do so at one of our longer stops. Finally, the nice (not white) color on the fuselage of our aircrafts has – in my ears – a beautiful name; it’s called SAS Pearl Grey ;-) Take care! Christina

{Hello Christina and SAS! I was at Arlanda a few days ago, when I was flying with you. I just want to say that it shows that you have repainted many of your Boeing 737! Great! The engines were red and had the "scandinavian" text again, the planes shone so nicely in the spring sun! I was also in Copenhagen and noticed your new painted Airbus A320! But your A321 is still in need of repainting. Keep up the good work!}

13 Januar 2014
Hello TO! Thanks ever so much for your positive comment! I'm truly glad that you have noticed our repainting and cleaning! Sorry I missed you comment - but better a late answer than no answer, wouldn't you say?! Take care! Christina

Siden Christina skrev dette i 2012 har SAS fått inn reserv-planet LN-RKP, og for de av oss som følger med på instagram (bjornpilot) har vi kunnet observere i allefall 4-5 av SAS' A330 og A340 som har blitt hentet skinnende og pene fra Malta siden starten av 2014. Så det er utvilsomt a work-in-process og progress :)

Siden Christina skrev dette i 2012 har SAS fått inn reserv-planet LN-RKP, og for de av oss som følger med på instagram (bjornpilot) har vi kunnet observere i allefall 4-5 av SAS' A330 og A340 som har blitt hentet skinnende og pene fra Malta siden starten av 2014. Så det er utvilsomt a work-in-process og progress :)

Du som påstod att bildlänkar från 2013 var inte nog för bevis och du hänvisar till texten från 2012? :rolleyes:

Du som påstod att bildlänkar från 2013 var inte nog för bevis och du hänvisar till texten från 2012? :rolleyes:

Hva er det du vil fram til? Nå gir du ingen mening.

1) Bilder fra 2013 er bevis på at fly har *VARIT* skitne, og når man sammenlikner de med bilder fra 2014 ser man at de samma flygplan INTE ÄR DET i dag. Ergo ser vi at SAS har fulgt opp det de sa i 2012.

2) Teksten fra 2012 FORTELLER hva som SKAL gjøres, og igjen gjentar jeg meg selv: bildene från 2014 är krystallklare bevis på at mange flygplan har blitt repainted og ser skinnende rene ut per dags dato. Ironien er jo stor i at akkurat de eksemplene som ble trukket fram var så enkle å vise at har blitt rene og pene per dags dato. Just presist ( ;) ) som Christina hos mysasidea sa skulle igangsettes i 2012 og som hun bekrefter med glede at folk har begynt å observere i 2014.

Eller har du enda ikke fått med deg at SAS har omlakkert minst 5-6 av sina langdistansefly siden starten av 2014? (I tillegg til en rekke fly i deres short-haul flåte). Dette er en process som enda er i gang, med flere fly på veg inn til repaint og maintenance. Vet inte hur jag skal si det mer crystal clear, med mindre jeg skrur over til engelsk :)

Last edited by a moderator:
Jag postade bilderna för att visa HUR skitiga planen är, och inte för att visa NÄR dom har varit skitiga. Som jag skrev i första posten så åkte jag förbi SFO flygplats och smutsen på SAS flygplan sticker i ögonen. Man behöver inte vara flygintresserad, flygnörd och flightspotter för att se det.

Tvärtom tror jag det är ännu värre om man inte har ett flygintresse för då kan man faktiskt tro att flygplanen underhålls så som dom ser ut och då tappar SAS garanterat kunder. En person som skett SAS skitiga plan på SFO, BKK, CPH eller NRT kommer knappast välja SAS som första alternativ nästa gång SAS kommer upp som förslag vid en flygbokning.

Toppen