Senaste nytt

Varför har SAS så skitiga plan?!

Ditt første bilde er av LN-RKN tatt i Mars 2013.
Dette er et bilde av LN-RKN tatt i Mars 2014:
LN-RKN SAS Scandinavian Airlines Airbus A330-343 - Planespotters.net Just Aviation

Ditt andre bilde er av LN-RKH tatt i Juni 2013.
Dette er et bilde tatt av LN-RKH tatt i April 2014:
LN-RKH SAS Scandinavian Airlines Airbus A330-343 - Planespotters.net Just Aviation

Ditt tredje bilde er LN-RKM tatt Mai 2013, av et fly jeg ikke ser noe skitt på - men for å ta ett fra 2014:
LN-RKM SAS Scandinavian Airlines Airbus A330-343 - Planespotters.net Just Aviation ikke mye flekker her?

Ditt siste bilde er LN-RKG tatt September 2013,
Her er ett fra 2014: LN-RKG SAS Scandinavian Airlines Airbus A340-313 - Planespotters.net Just Aviation

Så - jeg lar meg ikke helt overbevise om at de er så smutsiga som det skal være ;) Iallefall om man ser på flåten i dag!!

Har flere eksempler, her er LN-RKO i 2013: http://img.planespotters.net/photo/...s-Airbus-A330-300_PlanespottersNet_390444.jpg (merk slitasjen over cockpitvinduet)
även en smutsig en av LN-RKO : Photos: Airbus A330-343 Aircraft Pictures | Airliners.net

Her er LN-RKO i Mai 2014: Photo: LN-RKO (CN: 515) Scandinavian Airlines (SAS) Airbus A330-343X by Fredrik Haraldsson Photoid: 7817499 - JetPhotos.Net

Som det også står på MYSASIDEA: https://mysasidea.flysas.net/idea/repaint-your-airbus-fleet blir både den lille og den stora flåtan av flygplan oppgradert fortløpende - hvor også vask og vedlikehold av utseendet på flyene er av fokus. Og det vil jeg si SAS har fulgt opp med :)

Vad vill du ha sagt Aurora, att vi som sett, tagit på smutsen på fuselage osv ljuger? :) Självklart tvättas SAS-kärrorna, men ibland är smutsen otroligt påtaglig vilket påpekas här och stämmer inte överens med bilden SAS utger sig att vara.

+1 fly4fun

Vad vill du ha sagt Aurora, att vi som sett, tagit på smutsen på fuselage osv ljuger?

Nei, jeg vil ha fram at siden 2013 til 2014 har flygplanene ikke bare blitt vasket, men også fått en fullstendig paintjob. Ergo framstår de ikke i dag slik som de framstilles i denne tråden. Noe jeg har cold-hard-evidence på i mine bildesammenlikninger ;)

Nei, jeg vil ha fram at siden 2013 til 2014 har flygplanene ikke bare blitt vasket, men også fått en fullstendig paintjob. Ergo framstår de ikke i dag slik som de framstilles i denne tråden. Noe jeg har cold-hard-evidence på i mine bildesammenlikninger ;)

Då är jag med på att du menar ny färg på kärrorna 2014 jämfört med innan! :D

Då är jag med på att du menar ny färg på kärrorna 2014 jämfört med innan! :D

Ja, en god del av de har fått ny paint job, og noen av de har fått en vask. Som det står på mySASidea er disse paintjobbene også utført med ny teknologi som skal gjøre det enklere å holde flyene rene. Antakeligvis en "less sticky" paint? Ikke mitt fagfelt ;)

Det er enkelt å se om du jamnfører bildene fra 2013 med de fra i dag 2014.

Om man jämför med många bolag får jag hålla med SAS har relativt ofta ganska smutsiga utsidor, vilket ju märks på fönster/sikt. Ofta jag reflekterar över detta på SAS, och ytterst sällan med LH/BA/AB....

Om man jämför med många bolag får jag hålla med SAS har relativt ofta ganska smutsiga utsidor, vilket ju märks på fönster/sikt. Ofta jag reflekterar över detta på SAS, och ytterst sällan med LH/BA/AB....

Håller helt med. Det har ju inget med säkerheten att göra, men det drar ner helhetsintrycket. Jag delar din bedömning av de andra bolagen. Framförallt tycker jag LH har rena och snygga plan.

Jag kan nog känna att SAS plan ger ett ganska skitigt intryck, till skillnad från exempelvis Lufthansa som ger ett betydligt mer välvårdat intryck. BA, däremot, håller jag inte med om då ganska många av deras plan är i stort behov av lite tvättmedel och ny målarfärg. Att SAS ger ett skitigt intrrcyk tror jag dock till viss del beror på färgvalet, som nämns ovan.

P.S: Enligt Air New Zealands hemsida är genomsnittlig nyttjandegrad av bolagets två kvarvarande 747or nere i 8h30min per dygn. Så de kanske har all tid i världen att hålla dem estetiskt tilltalande... ;-)

Tror inte detta påverkar säkerhet, säkerhetsmässigt känns SAS väldigt medvetna och med väl inarbetade rutiner. Jag tror smutsiga plan snarare beror på mer sällan utförda yttre tvättar. Så det är väl mest kosmetiskt.

När dom flög till Bangkok hade dom tid att tvätta DEN kärran, men jag kan tänka mig att med det ansträngda planutnyttjandet idag så finns det sällan tid till tvätt..

Titta bara hur mycket dom har ship-change i CPH bland long-haul planen..

Mvh
/NotRyan

Toppen