Senaste nytt

Lufthansa Senator vs Eurobonus Diamond

Får man fråga om det var på poäng, eller poänguppgradering? Anledningen att jag undrar är att LX F på poäng skulle väl bara vara tillgänglig för SEN och HON.

Nu svarar jag på någonannans fråga, men jag tror vår vän JakobK har helt enkelt käkat en biljett med Swiss med hederliga pengar och inte poäng.. :)

Nu svarar jag på någonannans fråga, men jag tror vår vän JakobK har helt enkelt käkat en biljett med Swiss med hederliga pengar och inte poäng.. :)

Önsketänkte lite där. Ska försöka jobba till mig ett FTL i år och plötslig såg jag i min fantasi en möjlighet att komma åt LX F:D

Det är väldigt vanligt på Swiss på längre sträckor ARN-ZRH-ARN eller ZRH-LIS-ZRH att Maitre D'Cabin kommer till mig först med fråga om varmmat. Jag har testat detta vid att sitta både på första och sista rad i affärsklass; med 2 eller 22 andra ombord. Det verkar ingå i servicekonceptet att ta reda på HON och SEN först.

Gällande OpUP ligger jag på 2 av 10 betalda Swiss sträckor med C till F (alltid billigaste C). På LH är det nog mer 2 av 30 betalda sträckor :) Jag gillar Swiss :)

Syns det i manifestet att du har SEN med "stjärna"? De manifest jag fulkollat på ombord har bara visat FTL, SEN och HON - men det har ju varit snabbtittar som sagt. Dock har HON alltid varit markerade manuellt med överstrykspenna i listan....

Syns det i manifestet att du har SEN med "stjärna"? De manifest jag fulkollat på ombord har bara visat FTL, SEN och HON - men det har ju varit snabbtittar som sagt. Dock har HON alltid varit markerade manuellt med överstrykspenna i listan....

Nej, det tror jag inte. Jag adresseras allltid med efternamn och som sagt oftast först.

Dock skulle det vara lite roligt med lite amerikanskt södern i Swisskonceptet:

"Son, what would you like for supper?"
"Honey, wanna top of the Champagne sweetie?"

:)

Ja Swiss är bra på det sättet! Där gör status verkligen en skillnad. En annan bra sak är att Swiss ger opups baserade på status, Lufthansa ger opups baserade på bokningsklass.

Undrar vad som ger mest utbyte. Att visa de som flyger ofta eller de som flyger dyrt hur nästa klass ser ut.

Jag flög som SEN för första gången tidigare i veckan. Låg under radarn på en nästan full fredagsflight hem från MUC till ARN.

Jag blev både tilltalad med efternamn vid servering samt avstigning (när jag passerade pursern). Jag såg manifestet och vi var 2 SEN samt ca 15 SK*G ombord. SK*G fick ingen attention alls (jag satt bredvid 2st).

Det kanske är en småsak - men fixar SAS att hålla koll på sina premiumpax på detta vis?

Det kanske är en småsak - men fixar SAS att hålla koll på sina premiumpax på detta vis?

Det handlar inte om det. Det skulle vara oskandinaviskt att göra så och det är inget specifikt för just SAS...

Jag har blivit uppmärksammad som EBG på LH longhaul, en ur personalen kom och satte sig på huk bredvid mig och hälsade mig välkommen m.m. Gissar på att det inte var så många statuspax på den flighten :)

Mvh
/NotRyan

Å andra sidan är det väl lite vad Lufthansa försöker uppnå med dessa "enhancements". Man vill få bort så många Senatorer så möjligt för att göra nivån mer "exklusiv". Vet inte om jag kan hålla med ovanstående talare om vikten av kundlojalitet då Lufthansa snarare ha övergått till ett mer transaktionsinriktat fokus där kortsiktig lönsamhet premieras över långsiktig lojalitet.

Toppen