Senaste nytt

Club Carlson Gold Elite genom aktieköp

Är också intresserad av att veta mer om hur det här går till. Har hittills inte hittat någon vettig information om emissionen.

Jag har depå (ISK) i Skandiabanken och det enda jag behövde göra var att anmäla (med en knapptryckning) att jag önskade delta i emissionen, så¨sköter resten sig. Men som sagt, rutinerna är olika i olika banker. Har du en vanlig depå behöver du nog ringa din bank.

Fick hem prospektet igår. Ska överväga teckning, när man bara har 200 aktier är det ju ingen större utgift :)
Väntar dock fortfarande på CCG-kortet för 2014 som borde kommit för ett halvår sedan...

Generellt sett: Tror du att kursen kommer att stiga (bättre än alternativplacering), teckna dig för nyemissionen. Om inte, sälj teckningsrätterna.

För 200 aktier får du 200 teckningsrätter. Dessa kan du sälja och får då (räknat på dagens slutkurs 2.90) 200x2.90= +580 kr minus courtage.

Om du istället använder 198 TR till att köpa 198/6= 33 st nyemitterade aktier betalar du 22.30x33= -735.90 kr courtagefritt. De överskjutande TR (200-198)= 2 st säljs med courtage så där kan du få ut max 2x2.90= +5.80 kr, mer troligt 0 (noll) kr. Total kostnad -735.90 kr. Dessa aktier är värda 33x39.50 (dagens slutkurs) = 1305.50 kr. Differensen 1305.50-735.90= 569.60 kr

Således: Enbart beaktande dagens slutkurser är det bättre att sälja TR om du har courtage på mindre än (580-569.60)= 10.40 kr (exempelvis Nordnet Direkt 7 kr+0.15% av 580 kr= 7.87 kr). Annars, köp nyemitterade aktier. Kom dock ihåg generella regeln ovan.

Prospectuses | SEB

Nu har jag ringt min bank, (Handelsbanken)

Man ska tydligen ha fått ett brev som jag ännu inte har sett till. Där står det att man automatiskt får antal aktier som tecknignsrätterna ger rätt till den 20 maj, vill man inte ha dem så kan man sälja teckningsrätterna för ca 2,80 kr/st

Tror att jag tar chansen att teckna aktierna.

Jag har inte heller sett röken av något brev från dem... Får nog ta och kolla om det går att teckna sig direkt i internetbanken eller så.

När jag kom hem idag låg det ett fyra sidor långt informationsbrev från Danske Bank i brevlådan. Kan välja mellan svar via internetbank eller medföljande blankett.

Blir till att teckna för min del.

Om du istället använder 198 TR till att köpa 198/6= 33 st nyemitterade aktier betalar du 22.30x33= -735.90 kr courtagefritt. De överskjutande TR (200-198)= 2 st säljs med courtage så där kan du få ut max 2x2.90= +5.80 kr, mer troligt 0 (noll) kr. Total kostnad -735.90 kr. Dessa aktier är värda 33x39.50 (dagens slutkurs) = 1305.50 kr. Differensen 1305.50-735.90= 569.60 kr

Inte för att det egentligen spelar någon roll då det bara handlar om några kronor men de överskjutande TR försäljs centralt av SEB courtagefritt. Dessa överskjutande bokas bort i dag så har ni tänkt köpa fler teckningsrätter är det till att göra det innan detta sker. De kronorna det handlar om kommer sedan sättas in på VP-kontot via Euroclear.

Inte för att det egentligen spelar någon roll då det bara handlar om några kronor men de överskjutande TR försäljs centralt av SEB courtagefritt. Dessa överskjutande bokas bort i dag så har ni tänkt köpa fler teckningsrätter är det till att göra det innan detta sker. De kronorna det handlar om kommer sedan sättas in på VP-kontot via Euroclear.
Kan såklart variera beroende på vilket avtal man har med banken. Som jag tolkar det i den informationen jag fått så tar SEB courtage för överskjutande TR.
Skärmavbild 2014-05-07 kl. 14.04.55.png

I dag dök det upp ett brev som bekräftade informationen jag fick via telefon av banken i går.

Detta verkar variera lite från tjänst till tjänst. Hos min nätmäklare står det "Om du själv önskar handla i teckningsrätterna kommer du att kunna göra det till och med den 13 maj 2014." så det kan vara värt att dubbelkolla vad som gäller hos just din mäklare/bank.

Efter emissionen är klar kommer väl troligen kurs sjunka eftersom det totala aktiekapaitalet späds ut...

Last edited:
Toppen