Senaste nytt

Svårt att hitta sin numrerade sittplats?

Jag hamnar ganska ofta i situationen att jag vildögt stirrar mig omkring för att hitta var de gömt radnumreringen på det *här* flygplanet, samtidigt som jag har en flock uppretade elefanter bakom mig i gången. Då är det lätt att råka hamna på raden framför eller bakom.

Även jag som rutinerad resenär sätter mig vid fel stol ett par gånger i månaden. För mig handlar det inte om att jag inte kan läsa boarding kortet/hitta stolen utan man har lite otur när man tänker bara :)

Detta är ett ganska vanligt problem och vi inom flygbranchen har nästan slutet försöka "lösa" det utan låter det bara hända...

Jag var väldigt förvirrad en gång när jag skulle sitta på rad 39 i ett flygplan som hade 35 rader...

:)..minns första gången jag skulle åka själv. Var nog 9-10år och fick plats 61 eller något sådant. Stog längst bak i planet och var lagom panikslagen att jag gått på felplan för det inte fanns fler rader.... Försökte ta mig av planet med förklaringen att jag var på fel plan men fick svaret att jag var på rätt. Så gick längst bak igen och snurrade runt innan någon förklarade att jag skulle upp en våning....(747)

Last edited:
:)..minns första gången jag skulle åka själv. Var nog 9-10år och fick plats 61 eller något sådant. Stog längst bak i planet och var lagom panikslagen att jag gått på felplan för det inte fanns fler rader.... Försökte ta mig av planet med förklaringen att jag var på fel plan men fick svaret att jag var på rätt. Så gick längst bak igen och snurrade runt innan någon förklarade att jag skulle upp en våning....(747)

Det var ju ett väldigt gott tecken att du stod längst bak i planet, med tanke på din ålder.
Vissa medelålders människor hade stått vid rad 23 och letat efter sin sittplats.

Det jag tycker brukar vara krångligt är att radnummer inte alltför sällan står på små skyltar under "hatthyllan". Jag som är strax över 190cm måste då böja mig för att se radnummer.

Är det inget bolag som gjort slag i saken och markerat tydligt över hela hatthyllan vad raderna är?

Samma här ... 194 cm och ser aldrig radnumren utan att böja mig ned.

Dessutom stör jag mig på att numreringen inte sitter rakt över stolsraden, så att det uppstår tveksamheter om man står vid rad 15 eller 16, exempelvis.

Dessutom stör jag mig på att numreringen inte sitter rakt över stolsraden, så att det uppstår tveksamheter om man står vid rad 15 eller 16, exempelvis.
Därför är det bra att flyga i First class. ;) Moderna First class stolar har platsnummer på stolen.

14719-thai-airways-bangkok-hong-kong-t-o-r-med-a380-i-first-class-img_2276.jpg

(Foto: hisingen, Thai Airways Bangkok-Hong Kong t o r med A380 i First Class | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor)

På gårdagens flygning Larnaca-Aten med Aegean var min plats, 3A, upptagen när jag steg ombord. När jag påpekade att det nog var min plats menade herren i fråga bestämt att han satt på rätt plats, och drog till slut suckande fram boardingkortet för att belåtet peka på texten "A3".

Som tidigare diskuterats kan försiktighet ibland vara påkallad vid användning av förkortningar.:p

Händer åtminstone 70% av mina flygningar. Alltid någon irriterad gubbe eller tant som är bombsäker på att de sitter rätt tills man visar boardingkort eller hämtar någon ur kabinpersonalen sen skäms de resten av resan.

Flög BAH-CMB en gång (med GF). Trots att det hela tiden ropades ut i högtalarna att man skulle sitta på den plats som stod på boardingkortet var detta oerhört problematiskt för många passagerare. Vissa flyttade helt enkelt till en ny "ledig" plats när den rätte passageraren tog över den första plats de satt sig på. Sedan upprepades detta några gånger.

Toppen