Senaste nytt

Nekad att boarda först som guldkund

Idag var det dags igen. SK1419 ARN-CPH. Det ropas ut att *G boardar först. Vid det laget har det redan samlats en ansenlig mängd pax runt gate 3A. Tyvärr följs utropet inte alls upp och det blir sedvanlig huggsexa om att komma på tidigt. Helt fullt flyg, packat med handbagage. Om man nu ropar ut detta bör man se till att följa upp det och avvisa icke-statuspax. Luttrad som jag är var jag redan bra positionerad.

Idag var det dags igen. SK1419 ARN-CPH. Det ropas ut att *G boardar först. Vid det laget har det redan samlats en ansenlig mängd pax runt gate 3A. Tyvärr följs utropet inte alls upp och det blir sedvanlig huggsexa om att komma på tidigt. Helt fullt flyg, packat med handbagage. Om man nu ropar ut detta bör man se till att följa upp det och avvisa icke-statuspax. Luttrad som jag är var jag redan bra positionerad.

Jag börjar fundera på om problemet grundar sig i skandinavers feghet att inte våga säga till. Gatepersonalen tycker det är obekvämt att göra sitt jobb och väljer att strunta i den jobbiga delen. Annat är det i Tyskland där gatepersonalen tydligt och rakt förklarar för eventuella fuskare att nu boardas våra trogna och lojala kunder med star gold eller motsvarande status.

Ofta har man två "deskar" där man kan sköta boardingen.
En klar och tydlig skylt med "Gold/Diamond och Plus passengers ONLY" i den ena av deskarna borde väl funka.
Eftersom biljetterna läses elektroniskt så går det att lägga en spärr på de som inte har guld eller plus. Då behöver inte personalen känna sig besvärade heller av att avvisa economy och statuslösa, det ordnar maskinen.

varför kör man inte så enkelt att man kan boarda först i vändkorsen endast om man är EBG eller reser i de högre klaeerna och sen boardar man manuellt först när dessa har passerat?

varför kör man inte så enkelt att man kan boarda först i vändkorsen endast om man är EBG eller reser i de högre klaeerna och sen boardar man manuellt först när dessa har passerat?

Det är inte alltid man har vändkors. Men har man det så skulle även det fungera.

Prioboarding funkar finfint i t.ex Thailand. Fast där får man ju vara lite "finare" eller ha betalat lite mer.
Det är lite jantelagsstuk över det hela.

Last edited:
Såg denna fråga och svar nyss på SAS FB sida.
"Varför släpper ni inte på kunder med Guldkort först på planen? Åker varje vecka mellan Sthlm o Cph och VARJE gång släpper ni på längst bak först vilket gör att ALLA trängs samtidigt för att komma först. Bedrövligt! Mycket skryt om er förträfflighet, men ni är enda flygbolag som hanterar era stamkunder så här"

"SAS: Hej ! Det förs en dialog i nuläget med de som är ansvariga för boarding på våra plan eftersom våra riktlinjer inte följs som de ska . Vi hoppas på en snabb åtgärd i det här fallet. // Ewamay"

Var där och såg detta spektakel. Helvete vad förbannad jag blev. Kan folket tagga ner och lyssna på vad personalen säger?? Riktigt dåligt av personalen också.

Toppen