Senaste nytt

American Airlines AAdvantage Elite Status Challenge

jannewa

Medlem
Nu nästa fråga. I eftermiddag har jag nått mina 10.000 EQP så nu undrar jag om jag ska meddela eller det kommer själva uppdateras att jag nått mitt mål. Hur snabbt brukar det ta? Undrar mest för jag har 8 AA flighter i påsk och i så fall med 100% bonus

Har du fått in EQP på kontot och det inte är uppgraderat, ring till AAdvantage 1-800-882-8880. Mina uppgraderingar uppdaterades samtidigt som miles kom in.
 

lillemannen

Medlem
Då har poängen kommit in men jag fick ringa för att bli uppgraderad till platinum då Finnair flighten inte kom med. Tack för alla som "pushade & påtvingade" mig ett platinum i oneworld. Har redan lagt om resplaneringen vad som måste hinnas med i år om jag ev kan nå EXP.
 
Last edited:

Joakim H

Medlem
Hej.

Jag är nybörjare på detta och har en fråga.

Hoppas på svar trots att frågan kommer långt bak i tråden.

Jag och min fru är basmedlemmar i AAdvantage.

Räcker nedan resa till en Status Challenge och i så fall Gold eller Platinum eller måste man ha högre ingångsnivå på kortet, än basmedlem?

Hela resan är köpt på aa.com och kommer ske i Business samt First ( i USA ). Vi reser under 5 veckor i höst.

Leg............................Bolag.....Codeshare...Bokningsklass.....Miles

1.....GOT-LHR..........BA...................................J...............................661

2....LHR-LAX...........AA...................................I..............................5518

3....LAX-SFO...........AA..................................A..............................356

4....LAS-LAX-MIA...AA..................................A............................2637

5....MIA-AUA...........AA...................................I..............................1120

6...AUA-MIA............AA...................................I..............................1120

7....MIA-BOS...........AA..................................A.............................1285

8....BOS-LHR..........BA............AA..................I.............................3283

9....LHR-GOT..........BA..................................J................................661

Totalt antal miles: 16641.

Tacksam för alla svar jag kan få.

Vänliga hälsningar

Joakim
 

Joakim H

Medlem
Tack för ditt snabba svar.

Några korta frågor:

Vad betyder EQP?

Kan man göra om samma Status Challenge nästa höst? Vi hade då tänkt ta AA till Hawaii i business eller skall man hålla sig till Gold?

Kan man delbetala nästa år resa med poäng hos AA?

Skall bli väldigt trevligt att testa 77W mellan LHR och LAX. Hört mycket gott om deras nya business.

Joakim
 

lillemannen

Medlem
EQP = Elite Qualifying Points kolla länkarna, så ser du intjäningstabell

Endast en challenge kan göras och hos AA kan endast poäng användas för Awards resor.
 

staff

Medlem
Gäller fortfarande BA/QF-flygningar (inkl codeshare, dvs Emirates-metall med QF-nummer), eller måste flighten ha ett AA-nummer för att vara kvalificerande?

Läser följande på AAdvantage's webbplats:
Earn miles when flying on Qantas Airways marketed and operated flights for travel on an eligible published fare ticket. Miles are also earned on Qantas Airways codeshare flights. Exception: Qantas codeshare flights operated by Jetstar are ineligible for any AAdvantage mile accrual/elite credit.

Länk: http://www.aa.com/i18n/AAdvantage/earnMiles/travel/airlines/qantas.jsp

Innebär detta då att en enkelresa CPH-DXB-SIN-MEL (10,370 miles) i Qantas H-class (1 EQP per mile) med alla legs flugna på EK-metall skulle innebära attan klarar AA's Platinum challenge?

Känns som om jag eventuellt har missat något.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Gäller fortfarande BA/QF-flygningar (inkl codeshare, dvs Emirates-metall med QF-nummer), eller måste flighten ha ett AA-nummer för att vara kvalificerande?

Läser följande på AAdvantage's webbplats:


Länk: American Airlines oneworld Partner ? Qantas

Innebär detta då att en enkelresa CPH-DXB-SIN-MEL (10,370 miles) i Qantas H-class (1 EQP per mile) med alla legs flugna på EK-metall skulle innebära attan klarar AA's Platinum challenge?

Känns som om jag eventuellt har missat något.

Det brevet som jag fick från American Airlines postade jag tidigare. Där skrev de ren Qantas flight räknas som qualified flight.
http://www.businessclass.se/forum/o...vantage-elite-status-challenge.html#post86885

Men jag vet inte om det har ändrats. Det är bäst att kontakta Customer Service i Dallas och begära skriftligt villkor.
 

lillemannen

Medlem
I mitt brev jag fick i mars för min challenge gällde följande

Since the number of elite qualifying points you earn is based on the fare you purchase and the miles you earn, you can view these details for each airline:
•American Airlines
•British Airways
•Finnair
•Iberia
•Japan Airlines
•Qantas
•US Airways
 
Toppen