Senator
Moderator
Hörni, nu har jag sovit lite och funderat. Det är kanske rätt enkelt att detta inte går.
Om vi enkelt definierar Code Share som rätten att sälja platser på en flygning som utförs av ett annat flygbolag så lämnar ägaren av rutten över en viss inventory. T.ex J5 C5 D4 Z3 P2 etc.
Det man inte lämnar över som inventory är bonusplatser (inom Star är) O I X.
Så när man har en code share i en PNR är det naturligt att systemet pingar ägaren av flightnumret, i detta fall code share ägaren när SAS EB vill fråga efter en plats.
Eftersom uppgraderingar som oftast tas från befintligt inventory av O, I och X samt att ägaren av det marknadsförda flightnummer (code share) inte äger rätten att "sälja" O, I och X så svarar systemen nej. Om min teori stämmer så är det helt naturligt för mig att detta inte fungerar. Det är troligtvis också för komplicerat att länka inventory för O, I, X till code share. Till slut vet jag inte hur master inventory som ägs av operating carrier uppdateras när en code share flight säljs, om det är helt dynamiskt eller om det konsolideras med fördröjning. Oavsett, all detta (teoretiskt) är komplicerat nog så det är svårt för operating carrier att lämna över O, I, X inventory till marketing carrier.
"Clear as mud"?
Om vi enkelt definierar Code Share som rätten att sälja platser på en flygning som utförs av ett annat flygbolag så lämnar ägaren av rutten över en viss inventory. T.ex J5 C5 D4 Z3 P2 etc.
Det man inte lämnar över som inventory är bonusplatser (inom Star är) O I X.
Så när man har en code share i en PNR är det naturligt att systemet pingar ägaren av flightnumret, i detta fall code share ägaren när SAS EB vill fråga efter en plats.
Eftersom uppgraderingar som oftast tas från befintligt inventory av O, I och X samt att ägaren av det marknadsförda flightnummer (code share) inte äger rätten att "sälja" O, I och X så svarar systemen nej. Om min teori stämmer så är det helt naturligt för mig att detta inte fungerar. Det är troligtvis också för komplicerat att länka inventory för O, I, X till code share. Till slut vet jag inte hur master inventory som ägs av operating carrier uppdateras när en code share flight säljs, om det är helt dynamiskt eller om det konsolideras med fördröjning. Oavsett, all detta (teoretiskt) är komplicerat nog så det är svårt för operating carrier att lämna över O, I, X inventory till marketing carrier.
"Clear as mud"?