Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (Star Alliance)

Då vet vi alltså fortfarande inte hur våra kära partner-resor kommer att prissättas inom OneWorld med USDM. Den detaljen kanske kommer efter själva inträdet, om man ska läsa in något i texen nedanför.

Då vet vi alltså fortfarande inte hur våra kära partner-resor kommer att prissättas inom OneWorld med USDM. Den detaljen kanske kommer efter själva inträdet, om man ska läsa in något i texen nedanför.

...fast det var väl det jag svarade på i mitt inlägg? Även om det inte kommer från officiel källa: "'After US Airways’ entry into oneworld, US Airways will maintain its current award chart' the spokesperson advised, with bookings for Oneworld airlines available through US Airways."

Jag tolkar detta som att nuvarande nivåer för uttag av partnerresor med USDM for Star Alliance kommer att gälla för uttag av partnerresor med USDM för One World.

Jag har 20k USDM kvar. Vad ska man göra med dom tro? Hålla kvar tills de konverteras eller föra över till annat *A? (om det ens går med USDM)

Frågan är om det går att kombinera oneworld flygbolag och utvalda Star Alliance flygbolag som USDM kommer att ha samarbetet kvar.
Idag går det inte blanda Star Alliance award med icke Star Alliance flygbolag (Royal Jordanian, Qatar Airways).

Misstänker att det inte kommer gå att att blanda OW-bolag med utvalda *A-bolag. Men de kanske överaskar :)

Såg att de stoppat in en liten brasklapp i FAQ:n

US Airways | Loyalty & benefits

"Can I redeem Dividend Miles for travel on oneworld carriers?

US Airways and oneworld partner airlines are working to have the functionality in place for Dividend Miles members to redeem miles for travel upon their entry into the alliance, scheduled for March 31, 2014. Redemption, however, may not be available on that date."

Det gäller alltså SQ406/SQ403? Dom har jag bokade i december SIN-DEL-SIN i F :)

Bokade SIN-DEL-BKK på SQ F / TG C i Juni för att få testa Singapore Airlines First på "regional" Boeing 777. Idag fick jag veta att dom uppgraderar rutten till A380! Suites! Sweet :D

Finns ju bra med platser (1 stol/flight) i augusti på SIN-DEL vv.
Någon som har erfarenheter om huruvida de släpper en plats till då man har bokat?
Blir ju lite gambling om man ska lyckas få med sambon...

Ok, ringde USDM i US för att boka min resa till Asien i höst.

Tänkte åka:

CPH - FRA - SK C
FRA - ICN - OZ F (74E)
ICN - HKG - OZ F (388)
STOPOVER
HKG - BKK - TG F (744)
DESTINATION
BKK - CDG TG F (380)
CDG - CPH SK C

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Great Circle Mapper

Agenten tog snabbt bokningarna och bad mig vänta medan hon gick igenom bokningen. Tog en stund, återkom och sa att systemet hade meddelat att resan måste gå till deras desk/supvervisor för godkännande. Hon frågade varför jag skulle flyga via ICN och jag förklarade att jag tycker om att flyga och testa nya flybolag och flygplan. Hon sa att resan skulle kosta 165 000 poäng och då sa jag att det inte stämde utan hänvisade till deras award chart. Hon kollade igen och sa att det stämmer, 110 000 poäng ska det vara. Under tiden vi pratade stod hon i sin tur i kö att bli kopplad och få besked. Efter en stund kom hon tillbaka och sa resan inte funkar "för det är för många miles" (???). Resan ICN- HKG ställer till det. Jag förklarade att jag har bekanta (ni kära BC-medlemmar) som gjort denna och liknande resor utan problem. Hon sa bara tyvärr så jag sa att jag skulle tänka efter och återkomma (HUACA). Dock, deras förklaring låter väldigt konstig, jag kan inte hitta något som stoppar denna resa i deras regler.

Får kanske prova numret i Sve/EU och igen till US imorgon.

Last edited:
Toppen