Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Det är möjligtvis generaliserande och onödigt men knappast rasistiskt i ordets rätta betydelse om anmälaren inte syftar på just den ras som Preben har.

Då kan man ju undra vilken ras han som blev utsatt för rasism.
Det var nog inte rasistiskt av Preben heller om man resonerar så, då var nog även det generaliserande, dock inte rasistiskt i ordets rätta betydelse.

Ringde SAS nyss för att avboka och be om återbetalning av en biljett. Som många vet går det inte att göra via webben då 24 timmar har passerat sedan bokning. Fick till svar att deras system ligger nere, därmed kan de inte göra avbokningen per telefon. De hade inte en aning om när problemet skulle vara löst. Uppmanades att ringa tillbaka under dagen för att höra om det fungerar. Jag tycket det är svagt att systemen inte fungerar och de inte kan ta mina uppgifter manuellt och sedan fixa avbokning när deras system är igång. Istället uppmanas jag ringa att slumpmässigt och se om det fungerar. Svag kundservice!

Ringde SAS nyss för att avboka och be om återbetalning av en biljett. Som många vet går det inte att göra via webben då 24 timmar har passerat sedan bokning. Fick till svar att deras system ligger nere, därmed kan de inte göra avbokningen per telefon. De hade inte en aning om när problemet skulle vara löst. Uppmanades att ringa tillbaka under dagen för att höra om det fungerar. Jag tycket det är svagt att systemen inte fungerar och de inte kan ta mina uppgifter manuellt och sedan fixa avbokning när deras system är igång. Istället uppmanas jag ringa att slumpmässigt och se om det fungerar. Svag kundservice!

Jag kan inte tänka mig om att du är ensam att vilja göra saker när ett system är nere. Tror att du vackert får vänta och återkomma till systemet är igång igen. Jämför det med att du handlar en flaska vin på Bolaget när deras affärssystem är nere. Det är min uppfattning att du får vänta till man är "up and running" :D

Jag kan inte tänka mig om att du är ensam att vilja göra saker när ett system är nere. Tror att du vackert får vänta och återkomma till systemet är igång igen. Jämför det med att du handlar en flaska vin på Bolaget när deras affärssystem är nere. Det är min uppfattning att du får vänta till man är "up and running" :D
Visst, är man ett bolag som har monopol eller en myndighet kan man ju själv sätta ribban för den kundservice man vill erbjuda och vara nöjd med det. Personligen tycker jag det hade varit bättre av SAS att informera på sin hemsida om problemet, så kunderna slipper ringa på vinst och förlust utan kan kolla på hemsidan när problemet är löst. Alternativt be att få ringa tillbaka när problemet är löst.

Visst, är man ett bolag som har monopol eller en myndighet kan man ju själv sätta ribban för den kundservice man vill erbjuda och vara nöjd med det. Personligen tycker jag det hade varit bättre av SAS att informera på sin hemsida om problemet, så kunderna slipper ringa på vinst och förlust utan kan kolla på hemsidan när problemet är löst. Alternativt be att få ringa tillbaka när problemet är löst.

Det had enog blivit väldigt många samtal att ringa tillbaka i så fall med risk för att missa någon och den kunden skulle nog bli än mer sur om man lovat att ringa tillbaka och inte gör det. Det är trots allt relativt lätt att "post it" lappar försvinner (eller var man väljer att spara infon).
Vi ringer aldrig ut vid större störningar, de får läsa på vårt intranät och hålla sig uppdaterade där. På den fronten håller jag med andra ord delvis med dig. Det är dock stor skillnad på vad man kommunicerar internet och externt så jag är inte direkt förvånad att SAS inte lägger ut infon. Tänk om "alla" fick reda på varje gång det är något problem, troligtvis bättre att enbart de som drabbas av problemen får veta om dom.

En sak som var trevligt med att SAS system var nere var när jag en gång avstod min plats mot 400 eller om det var 600 EUR. Man skrev ut en manuell voucher åt mig. För att när systemen kom igång igen gottgöra mig en gång till :)

Jag har sista 5 åren åkt 22 ggr i business och Ekonomi Extra till USA och Kina. I helgen vart det New York tor efter 12 månader med bara europaflygningar. Om jag skall vara ärlig så är SAS långdistansplan idag helt under isen. 11-12 år gamla kärror, helt utslitna kabiner, totalt urusel video med TV-skärmar som visar gråa och oskarpa bilder. Maten i Business (överresan) var 5 stjärnig, maten i SAS Plus (hem) var samma som i ekonomi = skräp. I ekonomi får man nu betala för det mesta bara filt, kaffe och te gratis. Jag åkte Plus hem som skall ha allt gratis, bad om en öl = OK, en drink = OK en påse chips = 50 kr sa flygvärdinnan...? Fick en påse russin o mandlar gratis. Blir nog Lufthansa för mig kommande resor till Kina...

Detta hände i Danmark, är nog inte något problem för Preben, rätt annorlunda inställning till sånt här i Danmark. Som de ser det ska han nog vara glad att det gick så smidigt och att de kom iväg...

Toppen