Senaste nytt

SAS leasar ytterligare en Airbus A340

Jag ställer mig lite frågande till varför man isåfall, 10 dagar innan turen, inte blockerat C-kabinen. Det säljs fortfarande stolar där framme.

Om man blockerar kabinen sent, skulle jag nästa vilja påstå att SAS kan hävda nedgradering enl EU261/2004.

Hvorfor systemet ser slik ut kjenner jeg ikke til.

Men det er da å være virkelig usympatisk resenär om man begynner å klage. Du kjøper billetter på en rute som regulært flys av B737-800 og A321. Det står ingen steder i hele vide verden at du kjøper en billett som gir deg tilgang på C-class-stoler. At systemet viser hvilken flytype det er snakk om er ikke noen lovnad, det vet vi alle som har kjøpt billett til en MD80 flight og i siste liten fått flybytte pga teknisk på gammelsjarken og A320 i stedet.
SAS selger PLUS og GO på denne strekningen, hvilket kan oversettes til Eco+ og eco på langdistanse. De selger ingen business class.

Men slapp av, det blir nok mange flere muligheter til å fly A340 og A330 intra skandinavia :) Som sagt, årsaken er ikke noe onsinnet. Tvert i mot.

Jag skulle inte tro att man kan hävda nedgradering eller ens falsk marknadsföring från SAS.

Däremot tycker jag det är klantigt av SAS att om man nu inte har för avsikt att ha passagerare i den kabinen att den inte är blockad. och tyvärr visar detta mer på (enligt mig) att mycket av den kompetens som SAS besatt förut verkar ha fått avgångsvederlag och en bunt nya orutinerade personer finns på plats - som troligen är betydligt billigare.

Nu är inte SAS ensamma om detta utan verkar vara en sjukdom som drabbat många (flyg)bolag. Jag tror flera företag skulle tjäna tillbaka lönekostnaden flerfalt om de satte en person med ansvarskänsla att bara scanna av sociala medier och snabbt hålla reda på var eventuella stormar kan blåsa upp.

Men detta är väl resultatet av outsourcing, bristande lojalitetskänsla till arbetgivaren och inte minst en uppgivenhet som sprider sig. Tyvärr :(

Jeg er enig i at det hadde vært mye enklere om de faktisk bare hadde blokkert setene. Så hadde man sluppet spekulasjonene. Skjønner ikke helt hvorfor det er uteblitt, men vi må jo også forstå at når man sitter som et NORMALT menneske (ha ha ha) og IKKE er flygnerd - så tenker de neppe at noen har lyst å bruke penger på å fly tur/retur CPH-ARN-CPH kun for å sitte i biz-kabinen. If you get my vibe?! ;) Det faller de kanskje ikke inn å skulle blokkere det før ved innsjekk? Jeg vet ikke, men antar at det kan være noe sånn. Disse ikke-reisenerdene altså... skjønner de ikke at vi synes slikt er morsomt?! :rolleyes:

Det kan jo hende at noen av flightene blir åpen for C-class, jeg skal ikke ekskludere mulighetene for det HELT. Fra mitt synspunkt er årsaken for blokkeringen noe som kunne vært gjort på én tur, ikke totalt sett 8 turer. Men jeg ville ikke booket noe før omtrent jeg stod på flyplassen på dagen og fikk 100% bekrefta at jeg fikk sete i businessclass-kabinen.

Jag ställer mig lite frågande till varför man isåfall, 10 dagar innan turen, inte blockerat C-kabinen. Det säljs fortfarande stolar där framme.

Om man blockerar kabinen sent, skulle jag nästa vilja påstå att SAS kan hävda nedgradering enl EU261/2004.

Som jag förstått säljer alla bolag överbokar sina longhaul plan om det finns förfrågan eftersom det finns alltid noshow. Lite OT, men min kompis som jobbar på AY Ground bolag har berättat flertal tillfällen att AY säljer ca 10-15% mer biljetter på longhaul än de har plats, eftersom det sker en hel del ombokningar på sista dagar innan avgång plus en hel del no show så det kan vara att när planen avgår planet är ej fullbokat.

Överbokning är nog standard i alla bolag men att sälja platser i en klass som man inte avser att ha ombord är märkligt, jag skulle bli :mad: om så var fallet.

Överbokning är nog standard i alla bolag men att sälja platser i en klass som man inte avser att ha ombord är märkligt, jag skulle bli :mad: om så var fallet.

Men de selger ikke plasser i en klasse de ikke har tenkt å ha ombord.....
Hvor i bookingdialogen ser du "business class"? Skjønner ikke at man skal bli så innmari vanskelig?

13164682673_4b373aa628_b.jpg

GO, PLUS og Business CPH-SFO

13164574115_91b91a56fe_z.jpg

GO og PLUS CPH-ARN

Ergo selges det ingen business class-billetter på CPH-ARN.

Greia er at siden PLUS intra scandinavia billetteres som c-class så har dermed også PLUS-passasjerene blitt plassert i business class kabinen på de flightene hvor Airbus 340/330 har vikariert for syke mini-airbuser. Reellt sett skal man sitte i PLUS-kabinen, altså eco+, men siden det nå passet seg sånn ble derfor business class-kabinen åpnet på disse flightene.

Vi har derfor - også jeg - gått ut i fra at det samme skulle skje på denne flighten. Men nå viser det seg at siden flyet er nytt så har det sine naturlige årsaker at business class antakeligvis ikke åpnes for PLUS passasjerene på flighten. Det er kun gull-kunder som kan velge sete allerede nå, for alle andre blir ikke sete tildelt før 22/24 timer før avreise. Om det er da først at systemet oppdateres er jeg usikker på.

Det kan da ikke være så vanskelig å tenke seg at PLUS => PLUS kabin => egentlig ikke business class.... :)

Ja då det väl inga problem, jag måste ha uppfattat tråden helt fel :confused:

Edit: På grund av det här förmodligen

Last edited:
Ja det skulle vara tacksamt om dem kunde meddela detta och öppna upp plus klassen helst några dagar innan så att man kan välja en ny sittplats igen. Vad är anledningen att stänga av Business kabinen? Utbildning för flygvärdinnor/värdar om hur en servering ska gå till? Skulle vara mindre kul om att komma till Arlanda på morgonen och få höra detta vid gaten men kan då förstå det.

Som jag förstått säljer alla bolag överbokar sina longhaul plan om det finns förfrågan eftersom det finns alltid noshow. Lite OT, men min kompis som jobbar på AY Ground bolag har berättat flertal tillfällen att AY säljer ca 10-15% mer biljetter på longhaul än de har plats, eftersom det sker en hel del ombokningar på sista dagar innan avgång plus en hel del no show så det kan vara att när planen avgår planet är ej fullbokat.

Jag tror du svarade lite för fort här Tommy, det vi pratar om just nu är ju ARN-CPH och där kommer inte SAS att överboka en A340...

GO og PLUS CPH-ARN

Ergo selges det ingen business class-billetter på CPH-ARN.

Enligt EF så är det C-kabinen som säljs som Plus. De har exakt samma seatmap...

Toppen