Senaste nytt

Hyrbil från New York till San Francisco

Jag fick riktigt ohjälpsamma svar från ebilhyra när jag försökte påtala att jag inte fått det jag betalat för. Att ge någon som bokat en cab en bil med riktigt tak är inte ens i närheten av okej. Framförallt när firman som stod för själva uthyrningen inte ens hade cabbar i sortimentet. Det var alltså inte så att de bara fått slut för dagen, de hade aldrig haft någon bil som den jag bokat.

Ebilhyra hade då mage att hävda att eftersom det är XXX eller liknande man hyr, så var det helt ok. Trots flera mail fram och tillbaka så vägrade de erkänna att de gjort någotsomhelst fel. Därför anser jag att man absolut inte ska rekommendera dem. Skojare är vad de är.

En rekommendation är nog att generellt inte använda travel agent om man vill ha en specific produkt - såsom bokningsklass/operating carrier med flygbiljetter och cab/SUV med bilhyra. Men när jag hyrt där har jag fått billigt och bra, men jag har heller inte haft några krav annat än antal platser och dörrar. När vi fick Durangon kunde vi även välja Tahoe eller liknande ifall vi ville, eller eventuellt byta vid annat kontor (var via Alamo).

Det hade hjälpt mycket om du hade kunnat berätta i vilket härad priserna du fått fram är. Det känns ju tokigt att jag ska söka på samma sajter som du redan gjort för att få fram priser.

I alla fall: På Hertz (via svenska sajten, Amex CDP) landar jag på knappt 11 000 kronor för en SUV, då med försäkring och envägsavgift inkluderat.

Mycket bra synpunkt, tänkte mig inte riktigt för. Tack för att du uppmärksammade mig om detta. Nu har jag justerat med priser för respektive. Vart hittar jag CDPn för Amex? Skulle vilja undersöka detta alternativ.

Nu har vi bokat det hela. Det blev en Chrysler 300 från rentalcars.com för 11 555 kr + $500 i envägsavgift (cirka 14 725 SEK, eller 4900 kr per person), inkluderar:

* Obegränsade kilometer för ALLA bilgrupper
* Försäkring (Trafik- vagnskadeförsäkring - Stöldskydd - 3e-partsansvar - Tilläggsförsäkring (SLI) - Uninsured Motorist Protection )
* Lokala skatter
* Flygplatsavgift
* Fordonregistreringsavgift
* 1 extra förare

Ger samtidigt 3K till EB via AmEx. Återkommer med erfarenhet från rentalcars.com för prospektiva bilhyrare.

Nu har vi bokat det hela. Det blev en Chrysler 300 från rentalcars.com för 11 555 kr + $500 i envägsavgift (cirka 14 725 SEK, eller 4900 kr per person), inkluderar:

* Obegränsade kilometer för ALLA bilgrupper
* Försäkring (Trafik- vagnskadeförsäkring - Stöldskydd - 3e-partsansvar - Tilläggsförsäkring (SLI) - Uninsured Motorist Protection )
* Lokala skatter
* Flygplatsavgift
* Fordonregistreringsavgift
* 1 extra förare

Ger samtidigt 3K till EB via AmEx. Återkommer med erfarenhet från rentalcars.com för prospektiva bilhyrare.

Med andra ord cirka 4 000 kronor dyrare än förslaget jag gav? En Chrysler 300 hade ni nog fått för en femhundralapp mindre än suvven i mitt exempel.
Amex CDP är 211762 och gäller för Platinumkort, ursprungligen engelska sådana. Jag har sett att många på Flyertalk använder det. Ett Eurobonus CDP ger också bra rabatt, om än mindre. Det finns dessutom ofta PC-koder (typ kampanjer, eller övriga rabatter) som går att lägga på för att få ner priset.

Med andra ord cirka 4 000 kronor dyrare än förslaget jag gav? En Chrysler 300 hade ni nog fått för en femhundralapp mindre än suvven i mitt exempel.
Amex CDP är 211762 och gäller för Platinumkort, ursprungligen engelska sådana. Jag har sett att många på Flyertalk använder det. Ett Eurobonus CDP ger också bra rabatt, om än mindre. Det finns dessutom ofta PC-koder (typ kampanjer, eller övriga rabatter) som går att lägga på för att få ner priset.

Uppskattat! Lyckligtvis är inget hugget i sten ännu så vi får köra en ny runda och se om SUVen i detta exempel är värt att satsa på istället.

Med SAS Eurobonus CDP och PC 192021 så får jag $1929 (ca 12.5k SEK)på dessa dagar för en Midsize SUV (IFAR).
Man kan nog rucka en tusenlapp eller två fram och tillbaka men för en så omständig resa så skulel jag hålla mig till någon av hyrbilsjättarna som har flera servicecenter över hela landet.

Med SAS Eurobonus CDP och PC 192021 så får jag $1929 (ca 12.5k SEK)på dessa dagar för en Midsize SUV (IFAR).
Man kan nog rucka en tusenlapp eller två fram och tillbaka men för en så omständig resa så skulel jag hålla mig till någon av hyrbilsjättarna som har flera servicecenter över hela landet.

Precis vad vi har diskuterat internt mellan oss och kommit fram att Hertz är ett bra kort att satsa på samt att bekvämligheten på bilen är en hög prioritet när man ska köra de sträckor som vi planerar (cirka 5000 km till en kostnad av 7300 kr för bensin, eller cirka 2450 kr per person).

Toppen