Är p.g.a. idogt resande sedan några år tillbaka både Hilton och Hyatt Diamond och tycker att de är ungefär likvärdiga, d.v.s. då och då uppgrade till en svit (fyra st "suite upgrade awards" garanterade hos Hyatt, när man rekvalificerar), fri access till loungerna, frukost och fri internet, alltid frukt på rummet samt mycket ofta en flaska vin. Tycker att Hyatt i fr.a. Asien och Europa har fräschare hotell än Hilton. Är även Starwood Platinum for Life, och de förmånerna är rätt så lika Hyatt och Hilton Diamond. Det som jag uppskattar med alla tre programmen är bokningsgaratin. Det gör att man kan få tillgång till fullbokade hotell med några dygns varsel (dock oftast till de dyraste "rack rates").
Är mycket nöjd med de förmåner som Shangri'la's Golden Circle Diamond ger: förutom mycket generösare "upgrade policy" mycket bättre bemötande och service. Enligt min mening gav Kempinskis "Private Concierge" det bästa förmånerna (plus 15-25% rabatt i hotellets barer och restauranger). Tyvärr har det programmet nu avslutats, då de har startat ett större "Global Hotel Alliance" program som jag f.n. inte deltar så aktivt i.