Senator
Moderator
Jag håller inte med. Bara för att detta är ett forum för mer engagerade kunder betyder inte det att ribban skall sänkas. Som liknelse kan jag ta ett exempel då jag hyrde bil i Australien genom en bokningssight. Sighten marknadsför en bil genom avis och jag bokar den och lägger även till ett tillval om extra försäkring för att det marknadsförs som det säkraste valet. När jag sedan plockar upp bilen visar det sig att denna försäkring inte alls täcker det som den ska utan Avis försöker sälja på 3e parts liability och XX andra tillägg. Ska inte Avis ha koll på sina återförsäljare? Ska inte SAS förväntas ha koll på sina återförsäljare? Ska kunder till SAS behöva läsa in sig på bokningsklasser för att veta om man kan åtnjuta fördelarna med bonuspoäng. Då tycker jag systemet är felbyggt och alltför komplext.
Jag gillar din liknelse, men det är sajten som du har bokat din bil som ansvarar att sälja dig "det du vill ha". En "agent" som återförsäljer skall informera dig korrekt, särskilt om dom tar dina pengar som Kilroy gör. Om man enbart förmedlar en tjänst (uppfattar inte om du betalade Avis eller sajten) är den en annan sak. Oavsett om du gillar vårt resonemang har du köpt och betalat Kilroy och inte SAS/Star Alliance. Det styrker en relation mellan en säljare och en köpare, den som är viktig och där informationskravet bör ligga.
Om jag lånar din liknelse lite vidare är det t.ex. att du skulle komma till flygplatsen så behöver du betala för en väska och mat. Det borde "agenten" informerat dig om, och då kan du inte skälla på leverantören. Särskilt tycker jag säljaren borde informera dig om att du faktisk skall flyga med Virgin och inte Air New Zealand.
Vi är överens om det är komplext och att en konsument inte behöver veta allt i detaljer. Jag har empati för ditt läget med Turkish, men inget när det gäller Virgin. Och om jag uppfattade rätt så är du redan EBG... Det borde spela en viss roll i kunskap....