Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Ska kika på dessa betalningssätt. Hade varit perfekt att betala månadens räkningar med Amex, till en rimlig summa.

Men alltså 2,5% är ju extremt hög avgift i jmf mot vad kortförmånerna faktiskt ger.
Oftast brukar kort förmånerna ligga på 0,2% av pengarna tillbaka så det är ju inte alls värt det att använda sig av Betalo.

Tänk dig denna scenarion
Betala dina fasta autogiroavgifter per månad (som hyra, telefon, etc.) på 10 000kr per månad.
2,5% i avgift, det är 250kr i extra avgift, så du betalar 10250kr för att få tillbaka kortförmån på ca 25kr….

Eller så kan man se det som att man, för 250 kr med hjälp av de fasta utgifterna som ändå skulle betalats, tjänar 2.050 poäng/månad till sitt SAS/Amex-kort som på EBB-nivå (och med de nya reglerna även EBS-nivå) motsvarar intjäning för t ex 4 inrikesflygningar i SAS Go...
Det ger 24.600 extra poäng per år, som i sin tur motsvarar t ex två inrikes bonusresor t/r från Kiruna i norr till Malmö i söder via Arlanda (10.000 poäng i SAS Go per resa).
Och dessutom tickar kronorna mot en 2-4-1-voucher för bonusresa.

Däremot kan jag hålla med om att MasterCard, som ju endast ger 10 poäng/100 kr inte känns lika givet.

Detta sett utifrån EuroBonus-samlarens perspektiv, förstås. :)

EDIT: Totala avgiften för att få 24.600 poäng blir då på ett år 3.000 kr. För ungefär de pengarna kan man köpa en t/r-resa Kiruna-Göteborg i Go och som EBB/EBS tjäna max 2.000 poäng...

OBS! Tog bort exemplet med Diners och dubbla/trippla poäng, då ju SEB har lite annat sätt att se på saken än så länge... Det gäller ju då även SAS/MasterCard.
Hade även räknat poängintjäningen lite lågt med 600 poäng/år.

Last edited:
Men alltså 2,5% är ju extremt hög avgift i jmf mot vad kortförmånerna faktiskt ger.
Oftast brukar kort förmånerna ligga på 0,2% av pengarna tillbaka så det är ju inte alls värt det att använda sig av Betalo.

Tänk dig denna scenarion
Betala dina fasta autogiroavgifter per månad (som hyra, telefon, etc.) på 10 000kr per månad.
2,5% i avgift, det är 250kr i extra avgift, så du betalar 10250kr för att få tillbaka kortförmån på ca 25kr….

Du värderar alltså exempelvis en Eurobonus-poäng till 1 öre om man får dem genom att handla med Sas Amex vilket ger 20 p per 100 kr. Det är nog en lägre värdering än vad de flesta gör.

Jag har noterat att SAS Amex inte är med i marknadsföringen bland de kort som kan användas för betlning hos Betalo.

Någon som provat?

Jag har noterat att SAS Amex inte är med i marknadsföringen bland de kort som kan användas för betlning hos Betalo.

Det var ju bara för några veckor sen de börja ta amex så det beror nog på det helt enkelt.

Antagligen är det pga att det nog krävs lite arbetsinsats från deras sida för det verkar som att Amex vill ha koll på till vilka konton det går att betala till och det finns en risk att det skulle vara så många som betalade med Amex om man gjorde massa reklam. Antalet konton man kan betala till är mer begränsat om man väljer Amex kort att betala med på betalo sidan.

Tänk dig denna scenarion

För mig ligger förmånerna på minst 5% om jag utnyttjar dem till awardresor i business, dvs avsevärt mer än kostnaden.

Nu använder jag inte dessa tjänster men de var väldigt intressanta faktiskt.

Toppen