Senaste nytt

SAS Business Class Newark - Arlanda

AABack2ARN

Medlem
SAS är det av alla bolag som jag rest mes som har störst spann mellan en dålig bestättning och en bra besättning. På samma sätt som man kan få en besättning som gör resan till en dröm fylld av genuin värme, omsorg och humor kan man få en besättning som tydligt visar att de önskar att de varit någon annanstans. Och oftast är det den svenska personalen som står för höjdpunkterna medan den danska är på andra änden av skalan. (Har dock givetvis även haft sura svenskar och glada danskar.)

Enbart AA kommer i närheten av personal som skiftar såpass mycket. Resterande bolag tycker jag har betydligt snävare mellan topp och dal.
 
Tack för en mycket välskriven rapport. Desto mindre kul att servicen var mindre rolig. Har flugit C med SAS en hel hög med gånger och alltid blivit bra bemött. Kan dock inte minnas att jag haft norsk personal ombord (däremot idel svenskar och dejlige danskar).
 

Alx

Medlem
Tack för en välskriven och saklig rapport!

Min egna erfarenhet av SAS C ARN/OSL/CPH-EWR och omvänt är att maten alltid är bättre ut från skandinavien än den är på vägen tillbaka. Jag antar att cateringen i Newark helt enkelt är sämre. Den norska personalen har under mina resor ofta misslyckats totalt med servicekänslan, den svenska personalen har stått för de trevligaste och bästa upplevelserna och de danska allt däremellan. Men det påverkas alldeles säkert av vilken nationalitet man själv har. :D
 
Jäkla otur du har Jonas C ! På de dussinet flygningar jag haft i SAS Business longhaul har jag alltid fått tillmötesgående, trevlig och effektiv kabinpersonal.
Hoppas SAS tar åt sig av dina synpunkter och agerar så jag slipper drabbas av det usla bemötandet på min nästa tur i Business till sommaren.
Förövrigt bra rapport igen!
 

VonMögen

Medlem
Bra skrivet! Det är hit eller miss till USA gällande service. Jag har alltid haft bättre kabinpersonal på Asien rutterna än västerut ...
 

Jonas C

Medlem
Tack för era kommentarer! Är glad att ni uppskattade läsningen :)

Mina förväntningar på servicen var satta efter tidigare erfarenheter och när det kommer till de svenska besättningarna då har de alltid varit underbara. De norska har varit en "mixed bag" medan de danska bör undvikas till alla pris. Jag har skrivit till SAS Customer Care om upplevelsen och förhoppningsvis får jag en återkoppling om ett par veckor.

På long haul kommer jag i framtiden att avstå från SAS. De har visserligen aldrig varit mitt förstahandsval på grund av dåligt ruttnät, få frekvenser, brist på flygplan, höga priser och gammal produkt. Som jag nämnde tidigare i rapporten ser jag inte SAS som något mer än ett förfinat lågprisbolag och jag kommer även i framtiden att fortsätta flyga dem inom Europa.
 

Agö

Medlem
Mina förväntningar på servicen var satta efter tidigare erfarenheter och när det kommer till de svenska besättningarna då har de alltid varit underbara. De norska har varit en "mixed bag" medan de danska bör undvikas till alla pris.

Snygga bilder! Av ren nyfikenhet, vad grundar du det fetade på? Jag flyger en del med SAS och kan ärligt talat inte erinra mig att det skulle vara någon skillnad på crew baserad på nationalitet. Därför vore det intressant att höra mer om dina erfarenheter på detta område.
 

Jonas C

Medlem
Snygga bilder! Av ren nyfikenhet, vad grundar du det fetade på? Jag flyger en del med SAS och kan ärligt talat inte erinra mig att det skulle vara någon skillnad på crew baserad på nationalitet. Därför vore det intressant att höra mer om dina erfarenheter på detta område.

Nu har jag visserligen bara flygt till/från Köpenhamn ett 20 tal gånger så min referensram är inte lika bred som din. :)
Men ingen av gångerna har jag stött på någon dansk besättning som jag upplevde som genuint trevlig, och två gånger har bemötandet varit riktigt illa. De svenska besättningsmedlemmarna från Köpenhamn tenderar däremot att vara trevligare.
 

Treo

Medlem
Danskar är ofta lite "råare och mer respektlösa" även i serviceyrken, vilket jag för egen del uppskattar om det görs (som ofta) med glimten i ögat
Men om man inte helt hänger med i språket eller helt enkelt förväntar sig betjäning är det nog lätt att "komma på kant".
 

Sofia

Medlem
Lika hög standard på rapporten som alltid Jonas, bra jobbat :) Trist med oengagerad service, avskyr att behöva nästan skämmas när man ber om nåt.
Gäller iofs även ekonomiklass, viss servicenivå bör upprätthållas oavsett kabinklass. Leenden är gratis har jag hört ;)
 
Toppen