Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Antag att jag vill flyga Köpenhamn -> Stockholm Arlanda. För att samla på mig segment vill jag istället flyga Köpenhamn -> Göteborg Landvetter -> Stockholm Arlanda och jag vill göra det på en och samma biljett, så att jag inte behöver hämta ut mitt incheckade bagage och checka in det igen i Göteborg. Hur söker jag efter en sådan biljett? Om jag söker efter open jaw-biljetter får jag bara upp hutlöst dyra biljetter. Ska man ringa SAS, eller?

Ooops, det här blev fel tråd, den skulle ha hamnat i "SAS Eurobonus Segment Run"-tråden... Kan en administratör flytta den?

Last edited:
Antag att jag vill flyga Köpenhamn -> Stockholm Arlanda. För att samla på mig segment vill jag istället flyga Köpenhamn -> Göteborg Landvetter -> Stockholm Arlanda och jag vill göra det på en och samma biljett, så att jag inte behöver hämta ut mitt incheckade bagage och checka in det igen i Göteborg. Hur söker jag efter en sådan biljett? Om jag söker efter open jaw-biljetter får jag bara upp hutlöst dyra biljetter. Ska man ringa SAS, eller?

Ooops, det här blev fel tråd, den skulle ha hamnat i "SAS Eurobonus Segment Run"-tråden... Kan en administratör flytta den?
Wideroe.no, avansert søk, multipla destinationer. Billigare är nog att flyga CPH-OSL-ARN.

Jag tror SAS tagit bort den routingen. Enligt ExpertFlyer kan man bara flyga direkt mellan Köpenhamn och Stockholm numera.

Ska boka ett par MR under våren här och försöker undvika CPH till varje pris. Har hittat bra priser på ARN-OSL-BCN-OSL-ARN samt OSL-ARN-ATH-ARN-OSL och jag har tänkt kombinera dessa.
Enligt ITA Matrix får man göra fri stopover osv. Frågan är dock vilka erfarenheter forumet har av att boka krångliga SAS-biljetter med stopover. Jag antar att det bästa är att ringa SAS för att boka eller?

Det ligger en del hyggliga möjligheter GOT-GVA. T.ex. 29 mars kan man åka fram och tillbaka över dagen för 2754 SEK i Plus och få 10k poäng med EBG-bonus. Tar man ett tidigt flyg dit, så kan man få sex timmar i Genève också. Det roliga är att Go ligger några hundralappar högre...

(Varför har förresten sas.se börjat gömma poängintjäningen i bokningsdialogen!?! Man måste klicka på "Visa EB-poäng hela tiden"...)

Edit: Flera av de bra priserna försvann när jag hade gjort några sökningar till. Skumt.

Last edited:
Det ligger en del hyggliga möjligheter GOT-GVA. T.ex. 29 mars kan man åka fram och tillbaka över dagen för 2754 SEK i Plus och få 10k poäng med EBG-bonus. Tar man ett tidigt flyg dit, så kan man få sex timmar i Genève också. Det roliga är att Go ligger några hundralappar högre...

(Varför har förresten sas.se börjat gömma poängintjäningen i bokningsdialogen!?! Man måste klicka på "Visa EB-poäng hela tiden"...)

Edit: Flera av de bra priserna försvann när jag hade gjort några sökningar till. Skumt.

Fråga på det. Om man som jag är Arlandabaserad och vill boka denna resa och vill göra en stopover på Arlanda både på dit och hemresan. Läs göra Geneve ToR vid ett annat tillfälle än två resor till Göteborg. Det senare är inget bekymmer.
Ska jag då försöka boka via telefon direkt, eller boka online och sedan göra ändringar?

Ska boka ett par MR under våren här och försöker undvika CPH till varje pris.

OT. Varför försöker du undvika CPH? Om du har connection i OSL och har otur och kommer in på jämna gater så måste du gå igenom transfersecurity vilket kan ta lite tid om du kommer efter några större kärror... Därför så väljer jag hellre CPH...

Mvh
/NotRyan

OT. Varför försöker du undvika CPH? Om du har connection i OSL och har otur och kommer in på jämna gater så måste du gå igenom transfersecurity vilket kan ta lite tid om du kommer efter några större kärror... Därför så väljer jag hellre CPH...

Mvh
/NotRyan

Tja, jag byter i CPH om jag måste, men om jag inte måste väljer jag andra alternativ i möjligaste mån.

Det är min egna lilla personliga protest mot det politiska spel som ligger bakom att Stockholmsregionens internationella tillgänglighet inte alls är vad den borde och kunde vara, om inte SAS i årtionden har uppfostrat svenskar och norrmän att "ska man åka utomlands, då byter man i Köpenhamn. Så är det och så har det alltid varit."
Jag inser givetvis att det är en droppe i havet. Men det känns alltid lite positivt när jag lyckas hitta en bra omväg. För övrigt tycker jag som många andra att CPH är en mycket bra flygplats och att ARN har mycket övrigt att önska.

När det handlar om MR är det inte prio ett att komma fram så fort som möjligt så jag kostar på mig lyxen att åka via någon annan mindre smidig transferflygplats. Eftersom jag troligtvis måste göra 3 MR försöker jag dessutom göra transfer på ARN genom att kombinera mina resor så att det enligt min plan blir ett enda virrvarr av stopovers hit och dit.

Därav min simpla fråga. Har forumet erfarenhet av att boka SAS med stopover via SAS telefonförsäljning? Resebyrå kan jag anlita men jag föredrar SAS direkt om möjligt.

Fra BGO i mars er det billig til ALC. Betalte 3600 (2x 1800) NOK for to lørdager, hvor jeg begge reiser BGO-ALC-BGO. :). Gir meg rundt 20k grunnpoeng. :)

Toppen