Senaste nytt

Bästa flygbolagskreditkortet för mig? (Akt)

Tja, jag kan säga att jag har aldrig haft några som helst problem att få bolån av min bank trots kreditkort.

Har man en ordnad ekonomi (även om man inte tjänar mycket pengar) så är det inga större problem.

Det kan även vara tvärtom. Man kan bli nekad kreditkort pga höga lån, fast det gäller nog mer blancolån än bostadslån

Det är inte bara beloppen som är det viktiga då räntesatserna skiljer markant. Med dagens räntor kostar ju 100k på kreditkortet som närmare 700k i bolån.

Meningen är att man ska betala räkningen varje månad, det är ingen bra lösning att använda krediten som lån

Oavsett så är andra öppna krediter en av variablerna som ofta ingår i riskberäkningen vid alla typer av lån eller fakturaköp. Då tycker jag det är onödigt att öka din riskprofil utan en speciell anledning. Jag tycker helt enkelt det är synd att de valt en sådan lösning.

Lite OT men jag vill ge Akt medhåll här. Jag bytte bank i somras i samband med en bostadsaffär och ett gammalt MC-kort med gräns 100k (syntes som en kredit i upplysningen på samma belopp trots att jag knappt använt kortet) vållade en del frågor från banken och gjorde att de först inte ville belåna till 75% som planerat. Helt clean sheet i övrigt och god inkomst. "Computer says no", typ. När jag sade sanningsenligt sade att jag skulle säga upp kortet var datorn gladare igen...

Fast ett par hundra tusen i kreditkorts krediter samt lite studieskulder på några hundra tusen bleknar ju i jämförelse med de miljoner du lånar till ett boende...
Jo, absolut, men det är ju inte riktigt så banken räknar. När jag lade upp mitt första lån (ett drygt år efter att jag slutat studera - utan studieskulder) baserade de beräkningen på inkomst minus levnadskostnader minus ev. Krediter med minsta återbetalning ( så ett kreditkort med återbetalningskrav på 5% av totalt utnyttjat kreditbelopp på 100k skulle ha dragit ner kalkylen med 5k per månad, vilket till nuvarande räntor är några hundra tusen i låneutrymme. Det kan ibland vara betalningsförmågan snarare än tillgångarna som sätter stopp.

Meningen är att man ska betala räkningen varje månad, det är ingen bra lösning att använda krediten som lån

Ja, allt annat är ju hål i huvudet. Enda gången jag inte betalar hela beloppet är om jag bestrider något på fakturan.

Lite OT men jag vill ge @Akt medhåll här. Jag bytte bank i somras i samband med en bostadsaffär och ett gammalt MC-kort med gräns 100k (syntes som en kredit i upplysningen på samma belopp trots att jag knappt använt kortet) vållade en del frågor från banken och gjorde att de först inte ville belåna till 75% som planerat. Helt clean sheet i övrigt och god inkomst. "Computer says no", typ. När jag sade sanningsenligt sade att jag skulle säga upp kortet var datorn gladare igen...

Den banken hade jag inte velat vara kund hos.

Det är just det, bankens risksystem bryr sig inte om att du betalar av hela skulden varje månad, den kommer räkna en med att du har möjlighet att utnyttja den krediten. Jag själv skulle själv aldrig delbetala (tror inte på några lån förutom till studier samt bostad), likväl skulle banken se med oblida ögon på ett kreditkort med 100k kreditutrymme när jag i framtiden skall flytta, trots fin ekonomi med relativt hög kontantinsats.

Den banken hade jag inte velat vara kund hos.

Då kan jag säga dig att det kunde hänt hos de flesta av storbankerna under olika omständigheter.

Toppen