Senaste nytt

Varför är flygbolagens underhållningssystem så dåliga?

Jag tror IFE är snart döda och nästa generation är Media Streaming Server med Bring Your Own Device, alternativ hyra ombord i Y, ingår i C och F.

Åkte Transkontinentallt med AA var det en Samsung Galaxy ladat med bra, och hög kvalité film och TV. Bästa IFE jag har haft

Srilankan (UL) hade genial lösning i Economy class.
De skar ut en del av befintliga stolar och placerade Android tablet i stolryggen. (i första raden hade de en separat arm för detta.

Bildupplösning var helt okej och responsen var mycket snabb.

SriLankan Airlines Economy class A340_IFE_11.jpg
SriLankan Airlines Economy class A340_IFE_08.jpg
SriLankan Airlines Economy class A340_IFE_12.jpg
(Foto: Dr. Miles)

* Det är suddigt pga min kamera.

Jag tror IFE är snart döda och nästa generation är Media Streaming Server med Bring Your Own Device, alternativ hyra ombord i Y, ingår i C och F.

Åkte Transkontinentallt med AA var det en Samsung Galaxy ladat med bra, och hög kvalité film och TV. Bästa IFE jag har haft

Virgin Australia kör med det. De menar att tillräckligt många passagerare har egna devices idag. Ladda ner Virgins underhållnings app på din device innan du hoppar på flyget. 50 talet filmer streamas i HD över lokalt WiFi ombord. Fungerar prickfritt. Virgin menar att dom sparar pengar på att slippa dyra installationer och sparar bränsle på lägre vikt på flyget. (Undrar hur mycket en IFE väger totalt med några hundra skärmar och kablage?). Dom skall nu utvärdera detta och se om dom kan rulla ut det i större skala.

Lufthansa hade det med på prov i somras med strömmande till egen device. Dock begränsat till iphone under testperioden på vissa av europa flygen

I princip skulle det räcka väl räcka med en bra skärm som man kan koppla upp sig mot, vill inte vara utan det då jag tycker det är rätt bökigt att titta på padda eller dator, speciellt då man vill luta ner sig eller titta medans man äter.

Så gott som alla har ju bra skärmar med sig ombord idag, jag skulle tro att vi ser det sista rycket från fast monterad IFE nu, det kan inte dröja länge innan flygbolagen börjar rulla ut streaming via WIFI i stor skala.

Exakt så upplevde jag det!

Det känns inte som det är hård MPEG-komprimering involverat.

Men det var ju precis det som nilsson sa. Istället för MPEG-komprimering så reducerar man datamängden genom att bara behålla vissa pixlar i den ursprungliga bilden. Behåller man till exempel var fjärde pixel så minskar man datamängden till 1/16. När man därefter skalar upp bilden så att den ska matcha skärmens storlek saknar man massor av pixlar och då fyller man ut tomrummen i bilden med hjälp av de pixlar som man har. Resultatet blir en suddig bild.

Om du vill undvika problemet så får du flyga ekonomiklass. På en liten skärm syns det inte.

Toppen