Mileage Run (MR) för att uppnå Diamond - Nya BC resor?

famhanssons

New member
Jag befinner mig i ett läge där jag behöver ca 20 000 poäng för att nå Diamond. Även om vi befinner oss i ett tidigt skede av informationen kring Eurobonus 2.0 så tyder allt på att det åtminstone kommer finnas större utbud av Award tickets och detta gör det intressant för mig.

Nu till min fråga; Jag har märkt att det är ett antal BC:ar som behöver lite poäng och undrar om vi kan försöka göra något i likhet med Prag resorna. Jag är osäker på vad som är mest effektivt men har noterat att man i alla fall kan åka ARN-BCN-ARN för ca 2800 med 10 000 poängs intjäning.

Finns de några som är intresserade av att hänga med någonstans och finns det någon som har bättre ideer på MR? Företrädesvis över dagen men inte nödvändigt.

Generellt är det resorna inom Europa i A-klass (Plus) med farebasis ASERTY i den längsta klassen ( Greece, Israel, Malta, Portugal, Spain & Turkey) som då generar 8000 poäng ToR (plus EBG-bonus) som är värda att titta på. Dessa kan man få för ca 2000-2500 kr som billigast, och de priserna dyker upp på lite olika destinationer titt som tätt. Under hösten har bla BCN och MAD haft dessa priser och nu under våren blir vi ju ett gäng som gör samma resa till ATH på billiga A-klass biljetter.

Man kan få ihop lite mer poäng om man lyckas bygga en resa med connection i OSL eller CPH, och då kan även resor till 3000-poängsgruppen vara intressanta (dvs 6000 p ToR) (Croatia, France (Marseille, Nice), Iceland, Italy & Switzerland).

En till faktor är om man kan få ihop en resa med vändande plan inom MCT (Minimum connection time), och även hur enkelt det är att vända på flygplatsen med avseende på säkerhetskontroller etc. Jag såg nyligen en utmärkt sammanställning över olika flygplatser i Europa och hur bra de var med tanke på detta i en annan tråd.

Håll utkik i "mileage run"-tråden, där brukar dessa billiga A-klasspriser postas rätt fort, eller slava lite med ITA någon dag varje vecka för att hitta de billiga alternativen.

Edit: en snabb sökning med ITA visar att den 6/4 kan du åka ARN-ATH-ARN för 2144 kr i A-klass, till exempel.

Själv så siktar jag på en helgresa CPH-IAD-CPH och hoppas på OT för att få 3xpoängen enl julkalender. 60K poäng & EBD hade varit trevligt

jumbooze skrev:Själv så siktar jag på en helgresa CPH-IAD-CPH och hoppas på OT för att få 3xpoängen enl julkalender. 60K poäng & EBD hade varit trevligtKlicka för att utvidga...

Stämmer det verkligen? Du får baspoäng +2x i extrapoäng som jag har tolkat det

Jag behöver 16000 poäng i februari. Tar gärna emot tips på hur jag kan få ihop poängen billigast och snabbast!

fly4fun skrev:Jag behöver 16000 poäng i februari. Tar gärna emot tips på hur jag kan få ihop poängen billigast och snabbast!Klicka för att utvidga...

Vet inte hur stor möjlighet du har att flyga i veckorna men det finns Söndagen den 23/2 ToR Madrid för ca 2600. Du kommer dock troligtvis behöva 2 resor.

fly4fun skrev:Jag behöver 16000 poäng i februari. Tar gärna emot tips på hur jag kan få ihop poängen billigast och snabbast!Klicka för att utvidga...
Sista veckan i feb får du t.o.r. ARN-BCN alt ARN-CPH-ATH för knappt 3000 SEK i SAS Plus vilket ger 8.000 resp 10.000 poäng om du är EBB. Exempelvis måndag till BCN för 2.964 SEK och tisdag till ATH för 2.902 SEK. Om du är EBS/EBG blir det mer poäng, kan du enbart åka veckoslut blir det andra destinationer. Specificera isåfall vilket.

Nystrom skrev:Stämmer det verkligen? Du får baspoäng +2x i extrapoäng som jag har tolkat detKlicka för att utvidga...

Hej,

Förtydligande jag behöver bara 21k basispistoler men man får ju 40k extrapoäng . = cirkus 60k användbara poäng

// J

Nemo skrev:Sista veckan i feb får du t.o.r. ARN-BCN alt ARN-CPH-ATH för knappt 3000 SEK i SAS Plus vilket ger 8.000 resp 10.000 poäng om du är EBB. Exempelvis måndag till BCN för 2.964 SEK och tisdag till ATH för 2.902 SEK. Om du är EBS/EBG blir det mer poäng, kan du enbart åka veckoslut blir det andra destinationer. Specificera isåfall vilket.Klicka för att utvidga...

Bra tips där, och även nu på söndag den 9/2 kan man göra en run ARN-CPH-ATH-CPH-ARN över dagen för 3039 kr.

Det är ju inte det allra lägsta priset (A-klass dit och P-klass hem) men om man måste åka i februari och på helger så hade jag nog tagit det.

Flyger ARN-CPH-ATH-CPH på fredag. Sedan tar jag CPH-ARN på söndag eftersom biljetterna tillåter stopover. 12500 poäng när man redan är guld. Perfekt när jag behövde ta mig till Skåne.

Jag behöver som sagt 16.000 poäng i Februari och den enda resan som jag egentligen behöver göra är Stockholm-Gdansk-Stockholm. Då kom jag på den brillianta idéen att flyga via Keflavik (Stockholm-Keflavik-Gdansk-Stockholm). Det borde ge mig mina 16.000 poäng som jag behöver. När jag söker så är många av alternativen som dyker upp mellan Keflavik och Gdansk med Icelandair med SK-flightnummer.

Mina frågor blir då

Får jag SAS Eurobonus poäng med en Icelandair flight med SAS-flightnummer?

Om jag bokar i SAS plus på en Icelandair flight, vilken klass hamnar jag i?

Kan jag på nätt sätt boka 3 resor i en bokning? ARN-KEF, KEF-GDN, GDN-ARN?

Om du flyger ARN-OSL-KEF-OSL-CPH-GDN-CPH-ARN så får du 13000 poäng. 25% mer med guldkort.

För att få dessa poäng så måste du flyga med SAS metall endast. Inga codeshareflighter med Icelandair!!!

På ITA Matrix får jag fram en kostnad runt 7000 kr.

Du kan boka på wideroe.no "avansert søk" -> "flere dest." -> "kun disse flyselskapene". Går även att ange "pristype" till Business klasse.

TheEagle skrev:Om du flyger ARN-OSL-KEF-OSL-CPH-GDN-CPH-ARN så får du 13000 poäng. 25% mer med guldkort.För att få dessa poäng så måste du flyga med SAS metall endast. Inga codeshareflighter med Icelandair!!!På ITA Matrix får jag fram en kostnad runt 7000 kr.Klicka för att utvidga...

Men då blir det bättre att åka 2 ggr till Madrid för mindre än 6 000 och få 16000 som EBB (förutsatt att man har tiden)

För en dryg månad sedan bokade jag två st MR, utifall Diamond scenariot skull inträffa, då jag har intjäningsperiod till 28-feb. ARN-MAD-ARN i Plus ger 8000 för EBB = 10000 för EBG, kostade då 2200:- Lite dyrare nu, tex den 23/3 - 2800:-, men för den som har sista Mars som period och kan åka en vardag är tex 17/3 fortfarande 2235:-.

Back