Jag har resplanen alltid printad och fått visa vid ett par tillfällen. Printar dock aldrig ESTA-kvittot.
Vid större problem/frågeställningar vid tull/säkerhetskontroll/passkontroll brukar man få gå iväg till separat rum till och från. Det bör gå att lyckas övertyga dem om att ens telefon inte är en självmordsbomb - även om de iofs är principfasta amerikaner. Men visst är det ett säkrare och mer problemfritt att ha en fysiskt utskriven biljett.Jag räknar inte heller med att de ska gå med på att slå på mobiltelefonen för att kunna visa dem. Är det förbud mot mobiltelefoner i passkontrollen så är det.
Jag blev just uppläxad av CBP i Boston för att jag inte hade någon utskriven resplan. Snubben hävdade att man var tvungen att ha det när man reser på ESTA. Till slut gick det dock lika bra att visa sitt visitkort.
Har aldrig tidigare varit med om att de vill se bevis på att jag tänker lämna landet så därför undrar jag nu om detta är något nytt eller om snubben bara var vresig..? Tilläggas ska att det var ett helt gäng med folk från mellanöstern som hade mer papper per person än vad resten av kön hade totalt, så han kanske bara var uppe i varv och ville ha lika mycket papper av mig...
Det har jag aldrig varit med om.
Jag brukar aldrig skriva ut något heller, utan har bara pass med. Om de vill ha bevis så förutsätter jag att de borde kunna ge mig en dator, alt. låta mig ta upp min egen så jag kan skriva ut handlingarna.
TSA ville inte släppa igenom mig imorse pga att mitt namn inte stämde. Jag bokar alltid biljetter utan mitt andranamn (som givetvis står först i passet) och det har aldrig varit något som helst problem. Idag var det dock en nitisk TSA-agent som trots min (och sin kollegas!) förklaring till varför mitt mellannamn står först och inte används tjurade. Lösningen var dock enkel - visa två kreditkort med bara mitt för- och efternamn på och sedan var allt lungt. *doh*