Senaste nytt

ESTA och resplan - nytt krav?

Jag låg också på 6 USA-resor per år ett tag, men är numera närmare 3-4. Har aldrig behövt visa något annat än pass och tullblankett.

Jag har resplanen alltid printad och fått visa vid ett par tillfällen. Printar dock aldrig ESTA-kvittot.

Jag hade lite strul vid boarding till Newark förra året och jag kommer ihåg att SAS kunde se att jag hade ESTA så jag räknar med att du/vi/jag inte ens kommer ombord om ESTA saknas. Däremot är det självklart att en utskriven resplan är medtagen för eventualiteter. Jag räknar inte heller med att de ska gå med på att slå på mobiltelefonen för att kunna visa dem. Är det förbud mot mobiltelefoner i passkontrollen så är det.

Har fått frågan i förra året då jag hade hemresan i annan bokning, behövde aldrig visa upp bokningen utan bara förklara hur det låg till.

Jag räknar inte heller med att de ska gå med på att slå på mobiltelefonen för att kunna visa dem. Är det förbud mot mobiltelefoner i passkontrollen så är det.
Vid större problem/frågeställningar vid tull/säkerhetskontroll/passkontroll brukar man få gå iväg till separat rum till och från. Det bör gå att lyckas övertyga dem om att ens telefon inte är en självmordsbomb - även om de iofs är principfasta amerikaner. Men visst är det ett säkrare och mer problemfritt att ha en fysiskt utskriven biljett.

Jag har dock själv aldrig blivit tillfrågad om detta även då jag rest på olika biljetter (eller i ett fall inte ens haft en returbiljett då jag pga jobb inte visste när jag skulle åka hem).

Jag blev just uppläxad av CBP i Boston för att jag inte hade någon utskriven resplan. Snubben hävdade att man var tvungen att ha det när man reser på ESTA. Till slut gick det dock lika bra att visa sitt visitkort.

Har aldrig tidigare varit med om att de vill se bevis på att jag tänker lämna landet så därför undrar jag nu om detta är något nytt eller om snubben bara var vresig..? Tilläggas ska att det var ett helt gäng med folk från mellanöstern som hade mer papper per person än vad resten av kön hade totalt, så han kanske bara var uppe i varv och ville ha lika mycket papper av mig...

Det har jag aldrig varit med om.
Jag brukar aldrig skriva ut något heller, utan har bara pass med. Om de vill ha bevis så förutsätter jag att de borde kunna ge mig en dator, alt. låta mig ta upp min egen så jag kan skriva ut handlingarna.

Behövde inte heller visa någon resplan, däremot var de skeptiska mot att jag anlände från Mexiko. De frågade extra om seeds & foods & det blev en extra genomgång av resväskan.

Det har jag aldrig varit med om.
Jag brukar aldrig skriva ut något heller, utan har bara pass med. Om de vill ha bevis så förutsätter jag att de borde kunna ge mig en dator, alt. låta mig ta upp min egen så jag kan skriva ut handlingarna.

Det gör dom säkert men har du otur så kan det ta lång tid innan de "anser" sig ha tid med dig :eek:

Fast det där gäller ju ESTA i sig och det behöver man inte skriva ut. Jag har aldrig sedan jag började resa till USA 1994 behövt mer än pass och tullblankett. Skickade en fråga på CBP.gov för att reda ut vad som gäller - om det nu finns något krav på detta, så måste det ju finnas dokumenterat officiellt någonstans tycker jag.

Jag funderar dock på om det är Boston som blivit extra tjuriga. TSA ville inte släppa igenom mig imorse pga att mitt namn inte stämde. Jag bokar alltid biljetter utan mitt andranamn (som givetvis står först i passet) och det har aldrig varit något som helst problem. Idag var det dock en nitisk TSA-agent som trots min (och sin kollegas!) förklaring till varför mitt mellannamn står först och inte används tjurade. Lösningen var dock enkel - visa två kreditkort med bara mitt för- och efternamn på och sedan var allt lungt. *doh*

ESTA behöver man inte printa (även om italienarna blir galna om man inte har gjort det och reser från FCO).

Däremot är det inget nytt att man måste vara beredd på att kunna uppvisa en returbiljett om de frågar efter det. Jag har dock aldrig haft en printad kopia utan bara en printscreen på Ipad/Iphone. Den enda gången de har begärt att få titta på returbiljetten på plats i USA (händer desto oftare vid boarding till USA) har de varit helt OK med att jag visat Ipad/telefonen. Jag har faktiskt aldrig ens reflekterat över att de skulle kunna bli sura över att jag slår på den när de begär att få se biljetten.

Det kanske är dags att motvillligt börja släpa runt på papperskopior varenda gång jag reser till New York. Det går trots allt allra snabbast att göra precis så som de säger till en att göra. Allt annat är ju att be om att få gå åt sidan och vänta i värsta fall ett par timmar på att bli utfrågad.

Last edited:
TSA ville inte släppa igenom mig imorse pga att mitt namn inte stämde. Jag bokar alltid biljetter utan mitt andranamn (som givetvis står först i passet) och det har aldrig varit något som helst problem. Idag var det dock en nitisk TSA-agent som trots min (och sin kollegas!) förklaring till varför mitt mellannamn står först och inte används tjurade. Lösningen var dock enkel - visa två kreditkort med bara mitt för- och efternamn på och sedan var allt lungt. *doh*

Eller så är man född med otur:p och får vänta 45 minuter på nån slags chef... nu har jag alltid namn enligt passet.

Toppen