Senaste nytt

Problem med ny företagspolicy

Vi blir erbjudna ett specifikt kreditkort som företaget betalar avgifter för ifall vi vill ha det, men det är också med eget betalningsansvar. Jag kör alltså istället mina egna kort, och inget har sagt något om det på 9 år. Den dagen företaget börjar försöka tvinga in något annat skall jag ha inlägget från Paby i åtanke.

Har alltid kört med privata kort och inte med det kort som företaget har erbjudit (med personlig betalningsansvar) i mer än 10 år hos 3 olika arbetsgivare. Har aldrig varit ngt problem. Jag skulle vägra om någon tvingade mig att använda ett specifik kort, så länge företaget inte tog betalningsansvaret.

Jobbade tidigare på en stor ( den största) järnvägsinfrastrukturförvaltare. Ni vet den som har problem med urspårningar just nu...
Där trummade man ut budskapet att ALLA var tvungna att plocka ut ett betalkort.
Med personligt betalningsansvar. Och, i princip, obegränsad kredit.
Vilket bland annat gjorde att Handelsbanken ifrågasatte låneansökningar för bolån och man tvingades begära ett intyg från arbetsgivaren där syfte och omfattning framgick.

Undantag från denna rutin beviljades först efter att närmaste chef ansökt hos generaldirektören, personligen, om undantag...
Och det tragiska var att vi var ytterst få som insåg det vansinniga med detta.
Undantagen var dessutom ettåriga. Vilket föranledde upprepade ansökningar. Suck, pust och stön...
Det enda sakliga, konkreta argumentet för detta obligatorium var att man ville minska fakturakostnaderna för bl.a. tjänsteresorna. Tyvärr insåg många (förutom ansvariga chefer) att det i verkligheten var en suboptimering. Med ett system för reseräkningar hämtat från Kafkas Processen var hemräkningen obefintlig. Genomsnittlig timlön x tid för reseräkning >> all tänkbar fakturahanteringskostnad. Kort sagt. Och detta under förutsättning att man inte råkade fippla bort underlagen.

Nämnde jag att man har problem med att sköta sin kärnverksamhet i den organisationen...?

Last edited:
Hos oss, större svenskt industriföretag, måste alla utlägg betalas med First Card kort som har ett sk delat ansvar. Fakturan kommer hem till mig men all redovisning och attest sker elektroniskt. Flygbiljetter hamnar inte på kortet, dessa fakturor går direkt till bokföringen. Det är helt ok att använda kortet privat, dock går även denna data till företaget. Hade jag kommit dragande med kvitton betalda med annat kort hade dom "sparkat ut" mig...

Vi har en bra policy "skaffa ett privat kreditkort för utlägg vid tjänsteresor så betalar vi årsavgiften på max 1000kr".
Jag har skrivit den själv och är rätt nöjd med den....

Det är en sund kreditkortspolicy!

Där stöttar man den anställde genom att underlätta för denne att skaffa en kredit (som onekligen är praktiskt för tjänsteresor).

Som du säger är det hem till mig som fakturan kommer, och det är jag som åker dit om jag skulle glömma betala räkningen eller liknande. Med tanke på att jag inte sällan gör av med mer pengar i rese- och hotellkostnader än vad jag tjänar, blir det en hel del pengar att hantera och hålla reda på. Att jag får välja vilket kort jag gör det med borde vara upp till mig. Nåväl, det kommer jag inte kunna påverka, dessvärre.

Kortet ska användas närhelst det är möjligt, och än så länge har jag inte åkt med någon taxi eller bott på något hotell som inte tar Amex. Skulle det inte gå, får man betala med ett annat kort.

Att ett företag väljer vilket kort du skall ha om det är du som är juridiskt ansvarig är helt förkastligt. Dock. Är du säker på att det är du som är ansvarig när vi pratar Ax Corp.
Var ju en smärre person- och företagsundersökning för att över huvud taget få kortet
Överhuvud taget blir jag så förbannad när företagen själva låter de anställda stå hela risken. Det skall vara frivilligt. Annars håller jag med agehall.
Blir lika förbannad över det förfarandet som över arbetsgivare som får för sig att anställda skall använda egen bil i tjänsten för 18,5 per mil

Toppen