Senaste nytt

Travel hacking (för svenskar)

palmen

Moderator
Vad det gäller kreditkorten hade jag i ditt fall valt MC samt ett av Amex/Diners.
Fördelen med Amex (som jag har) är precis som många nämnt att spenderar man 150k på ett kalenderår får man en voucher som ger 50% på en bonusresa. Till exempel kan du åka tur och retur till Chicago/NewYork för 50k bonuspoäng i business, på så sätt maximerar man nyttjadet av sina EB-poäng (vilket är vad många här på bc.se är ute efter att göra).
Väljer du istället Diners så får du en lougnevoucher vid varje 10k spenderat (rätta mig gärna om jag har fel här), det kan vara trevligt om man inte kommer upp till 150k i spend.
Anledningen till att inte ha båda korten till en början är att du kan ta amex första året och sen diners andra året om du inte är nöjd, eller signa upp för diners lagom till du faktiskt behöver de där 6000 poängen istället för att ta det på en gång. Ibland kommer det kampanjer (väldigt sällsynta) där du kan få mer poäng vid signup, när jag skaffade mitt amex för ca 2 år sedan var det 20k poäng i startbonus (har dock inte sett det erbjudandet efter dess).

Jag skulle personligen akta mig för att ta ut kontanter, som redan nämnts så kan det bli en avgift för kontantuttagen, samt att det är inte säkert att du får poäng för de extra kronorna du tar ut.
Betalo är väl också en liten gråzon och jag skulle nog inte rekommendera det till någon om de inte är 100% säkra på vad det är de gör.

Kan man inte handla grejer via apple via SAS shoppingportal eller har de nyligen tagit bort det?

Tipset från Nemo om hur man billigt tar sig till Buenos Aires är värt att titta på, jag gör samma resa närmsta tiden fast till Rio istället och med ett stopp i New York på vägen hem. Genom att flyga via USA (ja det tar massa timmar extra) så kan man flyga ihop ett Aegean Guldkort på en endaste resa. Giltighetstiden är 3 år plus vad som är kvar av året. Dvs du kommer in i lounger även när du flyger economy framöver (inom star alliance). De ca 21k poäng du får in på en sådan resa till Aegean kan man sedan nyttja för att ta en enkel resa i business inom samma zon. Som en annan medlem på forumet bokat, Tokyo till Hong Kong via Singapore.

Ett annat bra sätt att tjäna poäng är att gå på någon av de inofficiella träffarna (Stockholm/Göteborg) som är varje månad, du får då träffa likasinnande och dricka och äta gott och betalar självklart med ditt amex när notan ska betalas. Sök lite på "Monks" så hittar du nog rätt tråd för Stockholm (ingen aning om var i landet du bor).
 

Johan_G

Medlem
Din bonus får du nog, men enligt vissa medlemmar som värvar här, påstår dom att dom har inte fått sin värvningsbonus, varvid den kontanta ersättningen uteblir.

Poängen strulade för mig både när jag blev värvad och när jag har värvat, men det var bara att ringa Amex så tog det ca. en vecka innnan dom satt på Amexkontot. Dock var det aldrig några löften om pengar inblandade i dessa värvningar så just den biten var en ickefråga för mig.
 

Stefan62

Medlem
Poängen strulade för mig både när jag blev värvad och när jag har värvat, men det var bara att ringa Amex så tog det ca. en vecka innnan dom satt på Amexkontot. Dock var det aldrig några löften om pengar inblandade i dessa värvningar så just den biten var en ickefråga för mig.

Sen händer det alltför ofta att Amex upptäcker att den som värvas redan är innehavare av ett annat Amex-kort alternativt har varit det senaste året. Då utgår ingen poäng - dock gör Amex väldigt ofta misstag och betalar ut poängen ändå!
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Vill minnas att det var 5-7 år sedan jag klippte mitt senaste Amex-kort. I mitt fall fick jag poäng, men det var tydligen 0 till värvaren. Vet inte om Amex har någon form av karantän. Man kan iofs tänka sig att det skulle kunna vara en form av "välkommen tillbaka bonus", om jag ska spekulera:)
 

Najk

Medlem
Jag har haft problem med en värvning som det inte kom poäng automatiskt för, men efter att jag påtalat till Amex att jag inte fått någon bonus så löste dem det.

Jag vet att han hade ett Swedbank brandat Amex samtidigt, men om det var anledningen, det vet jag inte.
 

jumbooze

Medlem
Din bonus får du nog, men enligt vissa medlemmar som värvar här, påstår dom att dom har inte fått sin värvningsbonus, varvid den kontanta ersättningen uteblir.

Ja, det är ju ett "spel" när man inte känner folk om det beror på att folk blir nekade kort eller var i kedjan det fallerar det vet jag inte men jag har ännu bara värvat närstående och inte haft några problem.
 

Primalisten

Medlem
Jag har aldrig tidigare ägt ett Amex så poängen bör inte bli några problem.
Johan_G Hur resonerar du när du spontant känner att Eurobonus kan vara en dålig idé om jag vill till Sydamerika och Afrika? Själv har jag bara kollat om något Star Alliancebolag flyger till destinationerna, och det gör de, dessutom till rimliga priser. Just dessa två resmål är endast specifikt för detta år. Nästa år skulle jag gissa att det blir Kina samt möjligen Nya Zeeland.
Jag ska försöka läsa in mig lite på OneWorld också. Har inte kollat närmre på dem ännu.
Nemo Tack för tipsen om att resa via USA! Att lära sig hitta de där märkliga omvägarna för att uppnå fina dealer är precis vad jag försöker lära mig. Jag har hittills alltid bara tänkt "så billigt som möjligt, så snabbt som möjligt, direkt till resmålet". Exempelvis att det ibland kan vara billigare att köpa en ToR-biljett än en enkel hade jag inte en aning om.
Ska även kolla närmre på vad dealen med Aegans guldkort innebär.
palmen Kanontips gällande att avvakta med Diners! Känns självklart som en god idé att vänta in bättre deal eller att jag behöver poängen.
Jo det går fortfarande att handla på Apple via SAS, bara jag som missat att kolla upp det, så det var ju perfekt.
Gällande att "lägga på" 500 kr extra när man handlar, är det något som Amex/MC kan se? Någon som har erfarenhet av att göra på det viset?
Detta med att få poäng via Betalo.se när man betalar räkningarna borde ju också vara väl värt att få full koll på hur/om det fungerar, då räkningar+hyra normalt är de största utgiftsposterna.

Återigen, tack för alla svar!
 

palmen

Moderator
Många här på forumet ser ju själva resan som en del av upplevelsen, desto längre omvägar man kan få till utan att priset går upp är en fördel (om man är ute efter poäng). Flyger man mycket med SAS försöker man alltid ta ett extra stopp på vägen på CPH/OSL/ARN om det är möjligt och prisskillnaden inte är så stor. Blir 500 poäng extra varje gång man lyckas få till en extra mellanlandning (många bäckar små).
Så billigt som möjligt är nog alla ute efter, men oftast på forumet är det så billig business som möjligt som efterfrågas. Spelar man sina kort rätt kan business vara i stort sätt samma kostnad som att flyga economy. SAS PLUS (premium economy, 200% intjäning till EB) inom europa kan ibland vara billigare än SAS GO (economy).

Huruvida Amex/MC ser att du lägger på 500 i kontantuttag låter jag vara osagt. Jag jobbar en del med kortbetalningar och vi ser med 100% säkerhet varje gång någon tar ut extra pengar utöver den faktiska summan. Om kortbolagen sedan gör något med den infon låter jag vara osagt.
 
Toppen