Mask i maten ombord Norwegian

Tommy Palomäki skrev:Problemet gäller speciellt den maten som värms upp i köket så cabin crew har möjligheten att stoppa oätlig mat innan den levereras till pax.Klicka för att utvidga...

Enligt vem då? Det skulle i så fall fortfarande kräva att personalen varje gång lyfter på och granskar varenda bricka och portion innan de går ut med de i kabinen. Det har jag oerhört svårt att tro att de gör eller ens skulle ha tid att göra om de så ville. Inte ens bland legacy carriers som ju generellt sett har mer tid för service brukar de ju ha lagt många sekunder på att utforska vad det är de serverar i ekonomiklass.

Alx skrev:Enligt vem då? Det skulle i så fall fortfarande kräva att personalen varje gång lyfter på och granskar varenda bricka och portion innan de går ut med de i kabinen. Det har jag oerhört svårt att tro att de gör eller ens skulle ha tid att göra om de så ville. Inte ens bland legacy carriers som ju generellt sett har mer tid för service brukar de ju ha lagt många sekunder på att utforska vad det är de serverar i ekonomiklass.Klicka för att utvidga...

Maten som värms upp finns i en annan vagn i köket och om avvikelser är synliga ser ju vem som helst detta och kan stoppa maten. Maten som värms upp är som en mikrolåda i plats som stoppas in till ugnen och om det finns maskar eller är möglig ser crew det. Tyvärr kan jag inte lämna ut namn av de personer som berättat och visat bilder om dessa avvikelser. En typisk ARN-DXB avgång är det kanske fem personer som beställer varm mat så dessa gånger hinner crew göra en extra titt på lådan innan den stoppas in till ugnen och värms upp.

Jag kan ju inte garantera eller lova att alla gör detta, men se som jag känner har berättat att de måste göra det för att vågar servera maten till pax.

Tommy Palomäki skrev:Min bästa vän jobbar som purser där ( det är inte han som läckt bilderna till AB ) och jag har sett en del bilder under hela hösten 2013 efter DY bytte matkoncept. Jag har själv varit med om en möglig muffins och då var det jag som påpekade detta till crew. Problemet gäller ARN base som jag förstått.Jag tror att det räcker som bevis eller?Klicka för att utvidga...

Tommy, personligen litar jag på dig och din källa.

Dock "bevisar" det inget så länge det är anonyma läckor. Men om det ligger något i det som påstås skulle jag tro att Norwegian kommer att ändra på sitt maktkoncept inom inte allt för lång tid.

För mig ändrar den här nyheten inte så mycket. Jag skulle varken nu eller tidigare ha bokat med Norwegian oavsett mat, förseningar, anställningsvillkor eller vad det nu är som står i tidningarna den här veckan. För mig är konceptet helt fel och jag skulle faktiskt inte ens ta emot en gratisbiljett till NYC eller BKK med DY. (Samma sak gäller Ryan, dit de nu flyger.) Men det här är mycket en värderingsfråga och därför undviker jag att kommentera i dessa trådar för att inte ge bränsle till "flaming". Var och en fattar beslut om vilket bolag som fungerar - om det nu är LCC, Oneworld, Star eller något annat. Happy flying.

Malu skrev:För mig ändrar den här nyheten inte så mycket. Jag skulle varken nu eller tidigare ha bokat med Norwegian oavsett mat, förseningar, anställningsvillkor eller vad det nu är som står i tidningarna den här veckan. För mig är konceptet helt fel och jag skulle faktiskt inte ens ta emot en gratisbiljett till NYC eller BKK med DY. (Samma sak gäller Ryan, dit de nu flyger.) Men det här är mycket en värderingsfråga och därför undviker jag att kommentera i dessa trådar för att inte ge bränsle till "flaming". Var och en fattar beslut om vilket bolag som fungerar - om det nu är LCC, Oneworld, Star eller något annat. Happy flying.Klicka för att utvidga...

Håller helt med dig. Man får vad man väljer att betala för och dt står upp till var och en hur man väljer att göra.

KavlingeDude skrev:Håller helt med dig. Man får vad man väljer att betala för och dt står upp till var och en hur man väljer att göra.Klicka för att utvidga...

Det är klart att marknaden består av olika tjänster och prisklasser. Men om ni som "står över" icke-allians och lågprisflyg tycker att de som av olika skäl väljer dessa bolag därmed får stå sitt kast och gilla otjänlig mat (och då menar jag otjänlig, inte bara oaptitlig) så är ni helt ute och cyklar.

Chrille skrev:Det är klart att marknaden består av olika tjänster och prisklasser. Men om ni som "står över" icke-allians och lågprisflyg tycker att de som av olika skäl väljer dessa bolag därmed får stå sitt kast och gilla otjänlig mat (och då menar jag otjänlig, inte bara oaptitlig) så är ni helt ute och cyklar.Klicka för att utvidga...

Ingen har väl skrivit gillar, även fast de larver jag har käkat har varit goda, utan mer att "de" får vara beredda på att shit happens och att när it happens så är de rökta för de har inte betalat för mer.

Givetvis så kan du få larver inom SAS också MEN skillnaden ligger i hur det hela hanteras innan, under och efter.

Som skrivet tidigare - de finns inga fria lunchr.

"De" har samma grundläggande rättigheter att bli befordrade och de som betalar för mat ska naturligtvis få tjänlig föda. Jag ogillar dessa gliringar om att passagerarna ska svälja förtreten bara för att Norwegians biljett kostade mindre. Dom har fortfarande rätt till tjänsten dom betalat för.

Chrille skrev:"De" har samma grundläggande rättigheter att bli befordrade och de som betalar för mat ska naturligtvis få tjänlig föda. Jag ogillar dessa gliringar om att passagerarna ska svälja förtreten bara för att Norwegians biljett kostade mindre. Dom har fortfarande rätt till tjänsten dom betalat för.Klicka för att utvidga...

Då är vi ju överens. De fick vad de betalade för, dvs när problemet uppdagades så hände ------------ ingenting. Helt i linje hur företaget har valt att agera.

Vill man bli tagen på allvar så betalar man för det.

Det finns inga fria luncher.

KavlingeDude skrev:Det finns inga fria luncher.Klicka för att utvidga...
Jag tror att den här kommentaren är onöigt då folk som flyger med Norwegian har betalat för sin biljett.

Du skulle inte bli glad att höra liknande kommenta från någon som brukar att flyga med t ex Singapore Airlines när du flyger med SAS.

För att folk flyger med LCC behöver det inte att de skall idiotförklaras. Att få mask i maten är inte något man ska förvänta sig bara för att man flyger med LCC.

Denna problem är i mitt tycke huvudsakligen cateringfirmans ansvar. Norwegian passar kanske inte er resepolicy eller resemönster och de är inte heller mitt favoritflygbolag, men det känns inte rätt att kritisera något som de inte har direkt ansvar för.

Dr. Miles skrev:Jag tror att den här kommentaren är onöigt då folk som flyger med Norwegian har betalat för sin biljett.Du skulle inte bli glad att höra liknande kommenta från någon som brukar att flyga med t ex Singapore Airlines när du flyger med SAS.För att folk flyger med LCC behöver det inte att de skall idiotförklaras. Att få mask i maten är inte något man ska förvänta sig bara för att man flyger med LCC.Denna problem är i mitt tycke huvudsakligen cateringfirmans ansvar. Norwegian passar kanske inte er resepolicy eller resemönster och de är inte heller mitt favoritflygbolag, men det känns inte rätt att kritisera något som de inte har direkt ansvar för.Klicka för att utvidga...

Ni läser ju inte vad som skrivs.

Som sagt - dt finns inga fria luncher. Utan du får exakt det du betalar för. Inte räkna med att acceptera maskar i mat, men däremot en, dock låg, högre sannolikhet för att sådant kan hända.

När det väl händer så slår lagen in, du betalade för boskapsbehandling och du får/fick det. Inget konstigt med det. Idiotförklaringen finns i att betalar man för grisklass och förväntar sig en egen kupe på en A380 så har man en milt saft konstig uppfattning om hu dt fungerar i branchen.

KavlingeDude skrev:När det väl händer så slår lagen in, du betalade för boskapsbehandling och du får/fick det. Inget konstigt med det. Idiotförklaringen finns i att betalar man för grisklass och förväntar sig en egen kupe på en A380 så har man en milt saft konstig uppfattning om hu dt fungerar i branchen.Klicka för att utvidga...

Men här är det ju personer som betalar för att köpa en måltid (och den är ju inte superbillig) och får icke tjänlig föda! Även när jag köper en 10 kronor burgare på MacDonalds, förväntar jag mig att den skall vara ätlig och inte ha börjat mögla trots att det är billigt!

Jag tror inte någon som köper en måltid på Norwegian, förväntar sig att den skall serveras på äkta porslin, med vit duk osv...

KavlingeDude skrev:Ni läser ju inte vad som skrivs.Som sagt - dt finns inga fria luncher. Utan du får exakt det du betalar för. Inte räkna med att acceptera maskar i mat, men däremot en, dock låg, högre sannolikhet för att sådant kan hända.När det väl händer så slår lagen in, du betalade för boskapsbehandling och du får/fick det. Inget konstigt med det. Idiotförklaringen finns i att betalar man för grisklass och förväntar sig en egen kupe på en A380 så har man en milt saft konstig uppfattning om hu dt fungerar i branchen.Klicka för att utvidga...

Dessa flygbolag är inte min preferens heller, men det har hänt att jag åkt med dom. Jag har fått vad jag betalat för, d v s punktlig befordran mellan punkt A och B. Om man inte får det har man samma rätt som andra att klaga. Sedan om man får rätt eller inte är en annan sak.

När jag flugit DY, eller FR för den delen, har jag absolut inte väntat mig någon egen kupé eller särbehandling. Men ärligt talat, du gör dig bara löjlig när du säger att norwegians kunder betalat för boskapsbehandling, och inte ska förvänta sig bättre.

Chrille skrev:Dessa flygbolag är inte min preferens heller, men det har hänt att jag åkt med dom. Jag har fått vad jag betalat för, d v s punktlig befordran mellan punkt A och B. Om man inte får det har man samma rätt som andra att klaga. Sedan om man får rätt eller inte är en annan sak.När jag flugit DY, eller FR för den delen, har jag absolut inte väntat mig någon egen kupé eller särbehandling. Men ärligt talat, du gör dig bara löjlig när du säger att norwegians kunder betalat för boskapsbehandling, och inte ska förvänta sig bättre.Klicka för att utvidga...

Nä! Du gör dig löjlig då du inte läser vad jag (egentligen) skriver. Jag har aldrig skrivit att det är ok med mask i maten utan jag har har bara skrivit att chansen är högre och att om saker händer (mask or what ever) så får man som norgeåkare finna sig i att man inte får samma behandling som en som t.ex betaar C på TG.

Om du finner det konstigt så kan jag inte hjälpa dig.

Malu skrev:Jag skulle varken nu eller tidigare ha bokat med Norwegian oavsett mat, förseningar, anställningsvillkor eller vad det nu är som står i tidningarna den här veckan. För mig är konceptet helt fel och jag skulle faktiskt inte ens ta emot en gratisbiljett till NYC eller BKK med DY. (Samma sak gäller Ryan, dit de nu flyger.) .Klicka för att utvidga...

Kul tanke, jag har faktiskt inte funderat på detta men jag kan, efter en stunds eftertanke, bara instämma.

Människan sägs, av naturen, avsky (motsvarande) förluster mer än vi uppskattar vinster.

Och jag värderar min tid och min "reseupplevelse" mer än den eventuella (i sammanhanget extremt låga) vinsten med att boka LCC.

Speciellt med tanke på risken att bli strandsatt.

Det är bara konstigt att så många människor trots detta är så benägna att boka, för billiga, resor med företag som helt uppenbart genar i de ekonomiska kurvorna. ( personalhantering, redundans, lotterier ombord...)

Pudelns kärna här är att Norwegian naturligtvis har specat för sin cateringleverantör vad de vill ha och att maten inte får kasseras utan återanvändas i absolut längsta mån.

Om nu detta är Gate Gourmet som antytts så kan jag garantera att det är stor skillnad på det Norwegian beställer och vad en av deras andra stora kunder, SAS beställer ifråga om hållbarhet och när maten skall kasseras.

Så cateringbolaget levererar bara enligt beställning...

Mvh

/NotRyan

Back