Senaste nytt

Ryanair lägger ner linjer från Skavsta

Du bor alltså i närheten av Skavsta ?
För billigare vill jag inte påstå att själva flygbiljetten är och lägger man till alla risker med Ryan så kanske resan till Arlanda är tämligen billig

Jag kan inte annat än hålla med. Jag bor väldigt nära Skavsta men jag åker nästan aldrig därifrån. Möjligheten att själv kunna välja när och vart man vill åka samt tryggheten som man får på köpet när man bokar med ett seriöst bolag väger över. Visst är Arlanda en på många sätt tämligen undermålig flygplats men krångligt tycker jag inte att det är att resa därifrån.

Jo, billigare är själva biljetten hos Ryanair allra, allra oftast (och jag har ganska mycket vana att leta biljetter, vilket jag alltid gör men kommer alltid fram till samma resultat), så länge man reser inom Europa. Tyvärr måste jag säga, för jag gillar dem inte i övrigt.

Sedan har jag närmare till både Skavsta OCH andra flygplatser (ännu närmare och som jag ännu hellre åker från) än Arlanda.
När jag lägger på kostnaden att ta sig till/från flygplatsen här hemma så är det helt enkelt dyrare i både tid och pengar att ta sig till Arlanda, som ska läggas till en redan från början dyrare biljett. Ser man till att det oftast blir en mellanlandning (vilket man slipper med Ryanair) så tar också själva flygresan längre tid.
Krångligt tycker jag inte att det är att resa från Arlanda, bara att ta sig dit, det har jag gjort många gånger på tjänsteresor, och det tar tid. Tid är pengar.

Sammantaget är det alltså betydande mycket billigare med Ryanair (både pengar och tid), även om man vill betala för en incheckad väska.
Jag har tidigare aldrig haft något problem med Ryanair att komma dit jag ska, när jag vill, trots ganska många resor.

Jag ville trots allt med mitt inlägg inte diskutera om och varför man ska välja det ena eller andra flygbolaget/flygplatsen. Jag ville kolla möjligheterna att göra något åt läget som uppstått.

Du har helt rätt. Men jag är nyfiken, som person, på varför man kommer fram till att Ryan är billiga.
Har själv ett otal gånger jämfört Ryanpriser med deras s k premiumkonkurrenter. Både i tjänsten och privat. Bl a till Barcelona, London, Hamburg, Frankfurt, mm och aldrig någonsin har Ryan totalt sett varit ett billigt alternativ.
London var för 6 pers 40% lägre med SK/BA. Hamburg 1 pers 75% billigare med LH, Frankfurt 1 pers 60% lägre och Barcelona. Jag slutade räkna när biljetterna för 6 pers var 7.000 dyrare än med SK.

Varför?
För att det trots allt är billigast, förstås.
Jag undviker alltid Arlanda för att det är längre och krångligare att ta sig till, gäller även Köpenhamn.

Jag förstår om man vill undvika Arlanda och Köpenhamn pga av avståndet, men billigare är det sällan om man ser till den totala kostnaden.

En kombinationsbiljett med LX/SN för 1700 SEK är ok, men visst det blir ett flygbyte - men det kan ju vara en del i upplevelsen.

Jag ville kolla möjligheterna att göra något åt läget som uppstått.

Som någon skrivit ovan kolla vilka försäkringar Du har och undersök saken. Jag har dock svårt att se att försäkringen skulle täcka redan betalt boende, eftersom det trots allt går att ta sig dit och Ryan kommer att återbetala biljettkostnaden.

(och jag har ganska mycket vana att leta biljetter, vilket jag alltid gör men kommer alltid fram till samma resultat), så länge man reser inom Europa. .
Även jag är lite nyfiken, varför ställer Du då frågan på BC och får folk att lägga ner tid på att jaga priser till Dig?
En fråga, vilket bolag flyger utanför Europa från Skavsta inte är det väl Ryanair?

Du har helt rätt. Men jag är nyfiken, som person, på varför man kommer fram till att Ryan är billiga.
Har själv ett otal gånger jämfört Ryanpriser med deras s k premiumkonkurrenter. Både i tjänsten och privat. Bl a till Barcelona, London, Hamburg, Frankfurt, mm och aldrig någonsin har Ryan totalt sett varit ett billigt alternativ.
London var för 6 pers 40% lägre med SK/BA. Hamburg 1 pers 75% billigare med LH, Frankfurt 1 pers 60% lägre och Barcelona. Jag slutade räkna när biljetterna för 6 pers var 7.000 dyrare än med SK.

Visst är det långt ifrån jämt som Ryan är billiga, men visst kan man få fram priser som man inte hittar hos konkurrenterna. Men som alltid så måste man jämföra och ta hänsyn till de faktorer som är viktiga för en själv. Men om priset är första prio, så hävdar jag att man kan hitta bra biljetter med Ryan.

Jag jämför mina resor med Ryanair då och då. För att jag ska boka RyanAir (som bor i innerstadsstockholm) så krävs att följande är uppfyllt.

1) Betydligt billigare pris (inte några hundralappar, men är vi och nosar på tusenlappen så är det okej)
2) Konkurrenterna har inte direktflyg på aktuell sträcka, i alla fall inte till rimliga priser
3) Jag ska kunna tåla en försening (dvs troligen inte på utresan, men kanske på hemvägen)

Orsaken till 1) är att Ryan flyger till så konstiga flygplatser (ofta), med extra restid/kostnad för mig. Att jag ska ta mig till Skavsta innebär en ökad "timpeng" för mig.

Det har varit en gång som jag faktiskt övervägt att flyga Ryan, och det var Malta-Stockholm en söndag, där SAS tog 3000 och Ryan tog 1300. Hur det slutade? Jag satte flickvännen på Ryanplanet medan jag själv tog två stopp med Air Berlin för Avios motsvarande 1500kr. Förnuftet segrade till slut, även om flickvännen skakade på huvudet åt mitt "förnuft".

OK, eftersom det frågas!

Jag har de senaste åren åkt ett stort antal resor med Ryanair privat.
I tjänsten skulle jag aldrig göra det och jag reser ganska mycket i tjänsten (mitt företag använder sig inte heller av lågprisbolag).

Jag har åkt med Ryanair privat, med familj och med vänner, oftast mellan 2-5 personer i sällskap. Exempel: till Paris för ca 900:- för 2 pers. Till London ett större antal resor, varierande mellan 600-1000:- per pers.
Till Madrid för ca 3500:- för 4 pers inkl en incheckad väska.
Till Rom för ca 3500:- för 5 pers inkl två incheckade väskor.

Både privat och i tjänsten undviker jag Arlanda pga det krångliga sättet att ta sig dit, i alla fall från där jag bor. Vare sig jag åker dit med bil, tåg eller buss blir jag irriterad.
Inte för att det är svårt, men så mycket krångligare, dyrare och så mycket mer tidskrävande. Jag har dock varit tvingad många gånger, så jag vet mycket väl vad jag jämför med.
Jag åker numera från Arlanda bara när jag är tvungen, vilket är när jag åker inrikes.

Jag har inte bett någon jaga priser till mig, det kan jag klara själv. Som sagt, jag ville bara kolla om någon hade någon bra idé om hur man kan göra något åt läget och det tipset med försäkringar har jag fått, tack för det!

Jag skrev också tidigare: ”så länge man reser inom Europa” om du läser ordentligt!
Jag har också rest en hel del utom Europa, självklart inte med Ryanair, men på senare år heller inte från Arlanda (och inte heller Skavsta).

Både privat och i tjänsten undviker jag Arlanda pga det krångliga sättet att ta sig dit, i alla fall från där jag bor. Vare sig jag åker dit med bil, tåg eller buss blir jag irriterad.
Inte för att det är svårt, men så mycket krångligare, dyrare och så mycket mer tidskrävande.

Själv tycker jag att Arlanda är suveränt. Flygplatsen ligger bra till och resan dit är billig och inte speciellt tidskrävande.

Så det beror nog på var resan startar.

Toppen