Senaste nytt

Problem med nya svenska körkortet

Det är väldigt vanligt att svenskar tror att deras körkort faktiskt är ett giltigt ID kort utomlands. Även inom EU.
Men det är det inte.

Det lite knasiga i detta är att vissa nya gateagents i sverige släpper ombord folk när det visar körkortet som ID. Men när de ska hem så blir det en annan femma. Iofs tror jag SAS ser mellan fingrarna på detta lite?

Det är väldigt vanligt att svenskar tror att deras körkort faktiskt är ett giltigt ID kort utomlands. Även inom EU.
Men det är det inte.

Det lite knasiga i detta är att vissa nya gateagents i sverige släpper ombord folk när det visar körkortet som ID. Men när de ska hem så blir det en annan femma. Iofs tror jag SAS ser mellan fingrarna på detta lite?

Är väl inte ofta inom Schengen (i alla fall inte från MUC) som dom ens kollar ID på vägen hem heller, så det är nog därför det funkar ändå.

Lite komisk OT är att ett svenskt körkort funkade utmärkt som "picture ID" i USA för mig, jag orkade inte ta fram passet när butiken frågade så chansade på körkortet och det funkade :)

Jag gillar transportstyrelsens brasklapp "i viss kassautrustning".

Kanske ett bra namn på detta nya körkort: "Brasklapp"... ;)

Men det är det inte.

Precis! Fick nyligen frågan från en som inte reser så mycket, om han ska ta passet med sig då han ska till Berlin - vilket jag svarade ett rungande JA på...

Vet inte riktigt var jag ska dryfta denna fråga, men....
Någon mer som haft problem med detta?
Nej, vi bojkottar Svenska Spel

Bara QR-kod? inte första gången det har gjorts enhancements på svenska körkort, tidigare stod det inte bara
körkort på svenska utan även Drivers License och samma även på franska och tyska (tror jag) sen bestämmde
någon att det räcker med svenska.
Det finns en hel del pokerspelare som fått namnet Korkort Sverige i de officiella resultatlistorna. Ett exempel: Korkort Sverige: Hendon Mob Poker Database
Bra sätt att undvika Skatteverkets inblandning vid mindre USA-vinster

Varför ska det vara så svårt för svenska myndigheter att utfärda ETT kort som gäller både som körkort och nationellt ID-kort?? Den här diskussionen har vi ju haft i snart tio år nu sedan Schengen blev en verklighet i Sverige.

Varför ska det vara så svårt för svenska myndigheter att utfärda ETT kort som gäller både som körkort och nationellt ID-kort?? Den här diskussionen har vi ju haft i snart tio år nu sedan Schengen blev en verklighet i Sverige.

Då skulle dom ju tappa intäkterna för något av korten eftersom folk inte skulle behöva ha dubbla om de bara resor inom Schengen :)

Jag trodde det beror på att man är rädd att det skulle diskriminera folk som har svensk körkort men inte svenskt medborgarskap.

Toppen