Seat blocking handlar inte om att tvinga flygbolagen att flyga med tomma stolar, det handlar om att stolen bredvid en passagerare med guldkort ska vara den sista som delas ut till en passagerare.
Lufthansa har erbjudit detta i många år och det har fungerat mycket bra. Jag har upplevt nästan helt fulla flygningar där sätet bredvid mig varit ett av de få lediga i kabinen. Även BMI erbjuder seat blocking.
Vi tog för övrigt upp detta som förslag till SAS under medlemseventet på Arlanda i oktober.
Om jag förstår det hela rätt, så skulle man kunna få någon bredvid sig om planet är helt fullt?
Jag tror att nämnt detta redan tidigare. Har ett antal gånger önskat vid incheckning om seaten bredvid kan blockeras. Inte haft problem på inrikes avgångar om det finns plats så SK blockerat t.ex. 1B om jag suttit på 1A eller 1C.
Ett sätt för flygbolaget att se till att eventuella lediga stolar hamnar bredvid rätt kunder. Lufthansa kör detta för alla Star Gold.
Jag provade detta precis på CPH men deras "datorer klarade inte av det".
Om det fanns hela rader lediga så har ju inte seat blocking fungerat. Några kontrollfrågor:När jag flög LH MUC-LUX den 24/11 och hade valt säte online (då var det ingen som satt brevid mig) så hade de inte blockat sätet brevid mig. När jag kom ombord så satt det en lirare brevid, trots många rader lediga.
Seat blocking på Lufthansa fungerar inte på flygningar från Skandinavien eftersom det då är SAS incheckningssystem som används. Det fungerar inte heller på eventuella anslutningsflyg vidare från Tyskland om man checkat in i Skandinavien, av samma anledning. Vill man gärna ha en ledig plats bredvid på anslutningsflyget (förutsatt att planet inte är fullt förstås) kan man dock be om hjälp i loungen i Tyskland, de kan fixa det.När jag flög LH MUC-LUX den 24/11 och hade valt säte online (då var det ingen som satt brevid mig) så hade de inte blockat sätet brevid mig. När jag kom ombord så satt det en lirare brevid, trots många rader lediga.