Dr. Miles
Expert
Jag har flyttat några inlägg från tråden: http://www.businessclass.se/forum/sas-group-eurobonus/14836-sas-goes-all-airbus.html
Håller med helt om Airbus kontra Boeing.Det är lite tvärtom faktiskt när man ligger 1/3 på CRZ in i flygningen så är marginalerna som minnst. Spelet man har mellan overspeed och stall är i många fall väldigt små då planet fortfarande har mycket bränsle och man försöker vara på så höghöjd som möjligt. Jag förstår lite hur tankarna måste gått i huvudet hos de piloterna för tänkt ett system som igentligen aldrig felat förut. Varför ska det helt plöttsligt börja fela. Och får man två värden, vilket ska man lita på etcetcetc?
Som Boeing pilot så känner jag mig exakt lika trygg ombord på en Airbus som en Boeing
Kanske fel tråd, men nyligen släpptes denna rapport.
Report: Air France A320 at Tel Aviv on Apr 3rd 2012, approach to stall on turning final results in Alpha Floor and flaps overspeed
Det är lite tvärtom faktiskt när man ligger 1/3 på CRZ in i flygningen så är marginalerna som minnst.
Jag säger inte emot, men jag har fått lära mig av en SAS-kapten att någonstans är alltid marginalerna som "minst", men det innebär ändå att man ljusår från planets totala kapacitet och möjligheter. Enligt samma källa utnyttjar man kanske en 1/100-del av vad ett flygplan klarar av - sedan är det en annan sak att många olika detaljer samverkar negativt när det sker ett haveri.
Vill absolut inte motsäga Stefans fackkunskaper, men jag har också en tydlig minnesbild att haverikommissionen kom fram till att piloten gett manuell nose up trots upprepade stallvarningar.
Och stämmer det så har nog Agehall en poäng, killen måste ha varit väldigt mycket sjuk i början av pilotutbildningen....
Jag ska dock vara ärlig och säga jag inte läst rapporten utan bara fått informationen i interna breefings. Och jag ifråga sätter inte heller faktan som haverikommentionen presenter. Jag säger bara att som pilot så sätts man i en väldigt svårt situation där marginalerna är väldigt små.
En spontan reaktion som vi har pratat mycket om hos oss är att vi som piloter sällan/aldrig sätts på prov i simulator under CRZ. detta för att 99 av 100 (om inte fler) av problemen dyker upp vid start å landning.
Och ska jag vara ärlig så anade jag nästan det förstnämnda på dina inlägg.. ;-)
Här är en länk till en väldigt pedagogisk beskrivning av förloppet, genom att man väver in flight recorder data + lite kommentarer i transcriptet från voice recordern:
WebCite query result