Senaste nytt

Ytterligare försämringar i Miles&More, från 1 januari 2014

Finns ganska stora risker att ännu fler förändringar är på väg inom miles and more. Lufthansa tittar nämligen på att sälja av sitt bonusprogram under nästa år.
Vielfliegerprogramm: Lufthansa will ?Miles & More? ausgründen - Unternehmen - FAZ
Lufthansa 'to sell off Miles and More' - Business Traveller

Till exempel har Air Canada sålt av Aeroplan 2005.
Om jag kommer ihåg rätt, Qualiflyer (som FFP, inte Group) var också ett separat företag, från Swissair. Det var nämligen så att när Swissair gick i konkurs skickade de ett meddelande där de skrev att mina miles var fortfarande giltiga då Qualiflyer och Swissair var två olika enheter.

För övrigt Qualiflyer hade också en nivå som hette Qualiflyer Circle som var högre än Gold.

Med andra ord, om du hade en awardbiljett utställd av Qualiflyer så skulle denna fortfarande kunna gått att resa med trots att Swissair gick i konkurs?

Med andra ord, om du hade en awardbiljett utställd av Qualiflyer så skulle denna fortfarande kunna gått att resa med trots att Swissair gick i konkurs?

Nu blir det off topic men Crossair (LX) tog över Swissair (SR) så det var inget problem på det viset.
Det var miles/poäng som var säkrad från konkursen.

Min andra analys baserat på en del samtal med mina kontakter är att kostnaden för att hantera både HON och SEN har blivit för höga, eller att det inte ger tillräckligt avkastning för att ha så många SEN och HON. Under 2011-13 har LH investerat €150m i lounger och SEN loungerna har blivit rejält mycket bättre. Men, det är fortfarande väldigt fullt..

De tar detta stegvis, först mer yield per ny/förnyad HON och sedan nu från 2014 mer yield per ny/förnyad Y-SEN. Sedan om alla skräms iväg till A3G och SEN loungerna fortfarande är fulla så skiftar de över *G access till businessloungerna från SEN loungerna.

Jag håller delvis med om att allt detta kan skrämma iväg folk och det kommer man nog göra på vissa sträckor men på sina captive markets behåller man säkerligen en stor del av greppet även med dessa förändringar. Sedan finns det många stora företag som fortfarande har ordentlig rabatt på biljetterna och dessa kunder lär man behålla ett tag till.

Jag tror att de allra flesta som flyger eco väljer med börsen(antingen den egna eller företagets) och/eller tidtabell, då kanske detta inte spelar så stor roll för LH. Egentligen borde det väl det bästa för flygbolaget vara att de som flyger krediterar milen till andra program eller tänker jag jättefel nu?

Beror helt på vad bolagen betalar varandra för miles. Krediterar du en flygning på LH till tex USDM så är det LH som får betala för dessa miles. Krediterar du till det egna programmet, som dessutom ägs av flygbolaget, så är kostnaden noll (bara internpengar).

Krediterar du denna flight till USDM får de ett utlägg direkt. Krediterar du denna flight till M&M får de en räntefri skuld till dig utan att det i nuläget kostar dem något.

Den biten är jag med på men det borde rimligtvis vara ett avtal i botten här mellan bolagen och rimligtvis har LH och de andra större bolagen ett bra förhandlingsläge och betala väldigt lite till små aktörer och se till att bara byta pengar med varandra.

Toppen