Senaste nytt

DeIcing vem avgör detta?

ski

Medlem
Flög i morse med SK015 från Luleå. Vi hade deicing (som inom parantes sagt är dåligt i Luleå pga att man måste åka bort till en särskild plattform) men inte Norwegian som avgick strax efter oss. Verkar underligt med likadana plan B738 bägge två och bägge hade stått övernatten.
Är det kaptenen som har sista avgörandet?
 

Llehs

Medlem
Finns det synbar påbyggnad så skall det göras. Och det är kaptenens ansvar/beslut.

Dra era egna slutsatser av att Norwegian har markant färre avisningar efter att ha utsatt planen för identiska förutsättningar.
Ledtråd: kostnadsdrivande aktiviteter bör minimeras...
 

Dr. Miles

Expert
När jag flög Düsseldorf-Hamburg begärde kaptenen de-icing trots att det var varmt i Düsseldorf.
Hans förklaring var att planet kom från Moskva och termometern visade att bränslet som fanns kvar hade för låg temperatur. :confused:
 
När jag flög Düsseldorf-Hamburg begärde kaptenen de-icing trots att det var varmt i Düsseldorf.
Hans förklaring var att planet kom från Moskva och termometern visade att bränslet som fanns kvar hade för låg temperatur. :confused:
Chapter 2 - Theory and Aircraft Performance - Transport Canada

" Ice can form even when the outside air temperature (OAT) is well above
0°C (32°F). An aircraft equipped with wing fuel tanks may have fuel that is at a sufficiently low temperature such that it lowers the wing skin temperature to below the freezing point. This phenomenon is known as cold-soaking. Liquid water coming in contact with a wing, which is at a below freezing temperature, will freeze to the wing surfaces. "
 

Llehs

Medlem
Jo, det är kallt uppe bland molnen. Ett plan som landar med nedkylt bränsle kan behöva avisning. Men planet bredvid, som stått hela natten utomhus, behöver det inte. I vissa fall.
 

Dr. Miles

Expert
Jo, det är kallt uppe bland molnen. Ett plan som landar med nedkylt bränsle kan behöva avisning. Men planet bredvid, som stått hela natten utomhus, behöver det inte. I vissa fall.
Men alla jetplan flyger över 10.000 meters höjd och där är det alltid minusgrader väl?
 

andreas

Medlem
...(som inom parantes sagt är dåligt i Luleå pga att man måste åka bort till en särskild plattform)...

Förklaringen till att man kör till de-icingplattformen är att all överflödig avisningsvätska samlas upp utav brunnar i marken. Vätskan kan sen återanvändas och svinnet blir minimalt.
 
Toppen