Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förutsätter att du menar ARN-CPH-BKK, annars kan du nog glömma bådadera.

Du ska givetvis försöka med båda sakerna. Om OT inte går igenom så kör du på standby upgrade på flygplatsen.

Uppgraderad från ekonomi till affärsklass även på hemvägen. SK972 BKK-CPH, söndag 1/12. Till skillnad från utresan förra fredagen så ser ekonomi ut att ha ganska låg beläggning och skapligt tomt även i C. Bra avslutning på en mycket juste resa Singapore-Kuala Lumpur-Bangkok.

Tillägg: ska dock sägas att jag fortfarande inte fått mail från OT eller från SAS. Att jag däremot kunde välja plats i C får väl anses vara ett tecken på framgång.

Tänkte testa OT för första gången nu snart efter att ha bokat SAS på longhaul för första gången. En fråga bara kan man logga in på OT för att se kostnaden för uppgraderingen för att sedan vänta en stund med att bestämma sig? Eller är det så att så fort du kollat så måste du bestämma dig och du kan ej vänta med beslutet?

Hej alla kunniga BC medlemmar. Har dykt upp ett ganska tråkigt problem efter en Optiontown uppgradering som jag ville dela med mig samt höra om någon råkat ut för tidigare.

Jag har tidigare skrivit här om hur min sambo och dotter blev "pending approval" på en hemresa från SFO i början av November. Det löste sig på flygplatsen och dom fick uppgradering till Eco Plus som önskat. Här började dock problemet. När dom kom hem så fick dottern endast poäng för vanlig Eco klass. Sambon fick inga alls. Ringde SAS och svaret blev att jag skulle efterregistera sambon efter 14 dagar och skicka för manuell efterregistering till dottern för att hon skulle få resterande poäng vilket jag gjorde. Fick autosvar om att det kunde ta upp till 5 veckor att få svar pga hög belastning (vilket nu snart har gått). Efter 14 dagar efterregistera jag sambons poäng och samma problem dök upp här. Han fick endast Eco poäng. Efter ytterligare ett samtal till SAS fick jag besked om att i deras system så kunde dom endast se att dom åkt vanlig ECO (T klass) även om vi har boardingkort där det står Y klass och därför skulle dom endast få för T klass.. Hon hävdade oxå att det inte var möjligt att uppgradera en biljett i T klass. Jag förklarade vänligt att detta skulle vara möjligt med Optiontown och att det hade lyckats på utresan till SFO då båda var uppgraderade från T till C (och fick poäng för C). Hon hävdade fortfarande att dom endast skulle få för T klass oavsett. Jag stod på mig och hon sa då lite uppgivet att då fick jag även skicka in sambons boardingkort till manuell efterregistering. Sagt och gjort för ca 3 veckor sedan (vilket ska vara normal handläggning). Denna gång fick jag inget autosvar att det var mottagit och har inte hört ett knyst sen dess.

Till saken hör att både sambon och dottern skulle blivit Silver efter denna uppgradering och sambons medlemsår går ut 31/12. Han ska dessutom ev åka två resor med SAS i december och skulle vilja utnyttja sina nya status. Någon som varit i samma sits eller har tips/råd hur vi ska gå tillväga? Hans första resa blir ev. på söndag så det brinner lite i knutarna. Enligt "damen" jag pratade med på SAS går det ju inte att ringa denna avdelning och mailen svarar dom tydligen inte på. Om inte annat så är det en liten varning för alla som får "pending approval" efter en Optiontown uppgradering att hålla ett öga på vad som sker.

Jag fick också fel poäng för min hemresa från just SFO som blev uppgraderad till Plus. Jag har också ett boardingkort som det står Y på, men dom kunde bara se att jag åkt economy. Har mailat in till retro och fick också "fem veckor". Har inte hört något än, så har inget bra svar. Ser också ut att ha varit T, som funkade bra med uppgradering före avresa till C med allt rätt.

Jag hade dock turen att det räckte till EBG, så behöver inte stressa det lika mycket.

Hoppas någon annan har ett bättre svar :/

Blev du uppgraderad normallt eller pending approval? Ska försöka med ett samtal till SAS i dag men man är inte så hoppfull efter förra samtalet.

Jag fick också fel poäng för min hemresa från just SFO som blev uppgraderad till Plus. Jag har också ett boardingkort som det står Y på, men dom kunde bara se att jag åkt economy. Har mailat in till retro och fick också "fem veckor". Har inte hört något än, så har inget bra svar. Ser också ut att ha varit T, som funkade bra med uppgradering före avresa till C med allt rätt.

Jag hade dock turen att det räckte till EBG, så behöver inte stressa det lika mycket.

Hoppas någon annan har ett bättre svar :/

Blev du uppgraderad normallt eller pending approval? Ska försöka med ett samtal till SAS i dag men man är inte så hoppfull efter förra samtalet.

Utresan som funkade var "normalt", så fick före utresa ett mail att det var klart. Hemresa som inte funkade var "subject to availability" och upgrade vid gate på SFO. Så låter precis lika som ert fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen