Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

Nja, skulle inte säga att LH (eller Star Alliance) har så väldigt bra täckning i Italien, i alla fall inte så bra som jag önskar. Mycket Germanwings från icke-hub (FRA, MUC, DUS), vilket inte duger.

Turin, Milano Malpensa, Milano Linate, Venedig, Trieste, Verona, Bologna, Florens, Pisa, Ancona, Rom, Neapel, Bari, Lamezia (nu Germanwings), Palermo, Cagliari, Olbia (nu Germanwings).

Därtill har du Lugano, i italiensktalande delav av Schweiz, samt Nice som gränsstation på rivieran. Innsbruck är flygplatsen för italienska sydtyrolen.

Nog svårt att vara vinstdrivande på fler orter. Förutom öarna söder om Malta har man väl inte mer än 1h till någon destination i Italien (?)

Givetvis hade ju Alitalia bättre täckning förr, men de har sedan länge förlorat flygplatser som t.e.x Bolzano/Bozen.

Lite lätt egoistiskt tänkt så hoppas jag att AZ åtminstonde överlever till och med 7/12. Då sker nämligen min sista bokade AZ-flight. Helst hoppas jag såklart att AZ blir kvar eftersom de (bortsett från AF hopplösa Toulouse-linje) är det enda SkyTeambolaget som trafikerar Malta.

Lite lätt egoistiskt tänkt så hoppas jag att AZ åtminstonde överlever till och med 7/12. Då sker nämligen min sista bokade AZ-flight. Helst hoppas jag såklart att AZ blir kvar eftersom de (bortsett från AF hopplösa Toulouse-linje) är det enda SkyTeambolaget som trafikerar Malta.

Min gissning är att man avvecklar tidigt efter nyår...

Trevligt att ni åtminstone får tillbaka två alternativ, inom OW, på helårsbasis:
Sedan tidigare har jag observerat att BA kommer tillbaka med en linje till LGW (tyvärr inte LHR), men kanske smidigare är att österrikiska NIKI går in på helårsbasis f.r.o.m 14:e Mars 2014.
Niki är väl affiliate-member genom Air Berlin, så blir smidigt att ta sig till Sverige. För långresor västerut är man väl fortsatt förpassad till LH, SAS & TK? Emirates är ju osmidigt till NYC...

Min gissning är att man avvecklar tidigt efter nyår...

Trevligt att ni åtminstone får tillbaka två alternativ, inom OW, på helårsbasis:
Sedan tidigare har jag observerat att BA kommer tillbaka med en linje till LGW (tyvärr inte LHR), men kanske smidigare är att österrikiska NIKI går in på helårsbasis f.r.o.m 14:e Mars 2014.
Niki är väl affiliate-member genom Air Berlin, så blir smidigt att ta sig till Sverige. För långresor västerut är man väl fortsatt förpassad till LH, SAS & TK? Emirates är ju osmidigt till NYC...

Du verkar ju ha bättre koll på "vår" trafik än vad jag själv har. NIKI var nytt för mig. Det ser vi fram emot. Vi håller tummarna för att BA snabbt inser att det är en LHR linje vi behöver allra mest. LH börjar få till en riktigt bra tidtabell till/från MLA nu. Hade de haft en trevligare produkt (förutom nya First) så hade de varit det givna alternativet för oss alla dagar i veckan!

Dagens flygning med Alitalia avlöpte lika bra som de senaste gångerna. Ända fram tills jag skulle hämta ut min väska... Det måste vara någon sorts förbannelse över mina incheckade väskor. Väskan var blöt rakt igenom och jag fick en deja vu från SAS-resan i september. Som tur var så var det "bara" regnvatten som hade trängt in i väskan den här gången. Men helt seriöst undrar man ju vad Alitalia håller på med när de lämnar väskorna ute i ösregnet i 45 minuter innan de skickar ut de på bandet... Inte undra på att ineffektiviteten dödar deras business. Bemötandet av personalen kunde helt klart ha varit bättre när jag vänligt påpekade att det inte är OK att behöva vänta 1 timme på väskorna för att sedan upptäcka att de är genomblöta.

"Inte mitt fel, varsågod här är kontaktuppgifterna till AZ, skriv och klaga. Alitalia kommer ändå inte att ersätta dig men skriv om du orkar".

Jag pratade aldrig ens om ersättning eftersom det "bara" var vatten och kläderna går att torka. Men det är just irritationen över deras respektlöshet mot resenärernas bagage och tid som jag ville uppmärksamma de på. Med den inställningen kan de likagärna lägga ner nästa gång pengarna tar slut. Jag förstår deras frustration men att ta ut den över de få resenärer man har gör knappast situationen bättre.

Idag presenterades nådastöten - lågprisbolaget Vueling bygger en bas med 30 linjer på FCO. Sju av detta är inrikeslinjer, och fem var Alitalia ensamma om.

Nu har de konkurrens på ALLA flyglinjer, och många av konkurrenterna är lågprisflyg. Vueling, Easyjet, Ryanair, Volotea & Darwin täcker iprincip varenda flygplats i hela Italien f.r.o.m nästa år.....

Och så har helt plötsligt situationen vänt, för en stund.... Alitalia har fått in 2.7miljarder kronor (!!)

Det handlar inte om ett räddningspaket, utan egentligen om ren välgörenhet för att inte inrikestrafiken kollapsar innan konkurrenterna är igång med sin trafik.

Det handlar inte om en enskild finansiär, utan om flera små - På detta sätt undgick man problemet med EU-regler... Postverket, fotbollslag, tågoperatörer, finanspampar etc har köpt små portioner i vad de säger är "en nationell skyldighet för de som är väl bemedlade".

Man har ingen plan för att fortsätta med Alitalia i framtiden, utan uppmanar nuvarande konkurrenter att fylla luckor innan Alitalias avveckling. Denna kommer troligen ske under sommaren 2014.

Tjaa, vad ska man säga om den här soppan. Jag brukar flyga med AZ PMO-FCO/MXP och tillbaka när jag ska hoppa iväg från Sicilien för en sommarresa. Dom har levererat i nivån snäppet över SK om man ser till inrikesservicen, så för min del får dom gärna överleva om alternativet är en "low cost carrier".

Synd att AZ försvinner på sikt. Det kommer för oss att innebära att Air Malta, Easyjet och Ryanair blir ensamma på linjerna mellan Malta till Italien. Betydligt värre lär det bli för italienarna när Ryanair och Easyjet sväljer så gott som de flesta linjer till och från Italien. :(

Fördelen med att AZ överlevnad förlängs är ju att de mindre flexibla (läs legacy carriers) flygbolagen får en möjlighet att planera in och plocka upp lönsamma linjer efter AZ.

Toppen