Senaste nytt

Ställen som inte tar emot Amex

Tur-Ture

Medlem
Tar inte AMEX:
Air China
Ticket
Ryanair (säger "en som jag känner" som åker FR ibland)
Lidl (säger "en som jag känner" som bor granne med Lidl)
Funkar i princip ingenstans i Danmark...
...och på dom få ställen i Danmark som tar AMEX så är det 3-5% påslag.

Så profilen är väl ganska tydlig (förutom Danmark kanske då).
 

falling

Medlem
Tar inte AMEX:
Air China
Ticket
Ryanair (säger "en som jag känner" som åker FR ibland)
Lidl (säger "en som jag känner" som bor granne med Lidl)
Funkar i princip ingenstans i Danmark...
...och på dom få ställen i Danmark som tar AMEX så är det 3-5% påslag.

Så profilen är väl ganska tydlig (förutom Danmark kanske då).

Jag beställde en resa med Ticket i somras och betalade med AMEX, när jag skulle göra samma sak nu tog de inte emot det. Ringde supporten och det visade sig att de inte tar AMEX online längre, men att man kan betala med det i deras butiker. Boka online och betala i butik. Hurvida man får betala butikens serviceavgift var hon inte helt klar över. Det hela skulle tydligen bero på att de haft många bedrägeriförsök i sommar.
 

miramax

Medlem
Tar inte AMEX:
Air China
Ticket
Ryanair (säger "en som jag känner" som åker FR ibland)
Lidl (säger "en som jag känner" som bor granne med Lidl)
Funkar i princip ingenstans i Danmark...
...och på dom få ställen i Danmark som tar AMEX så är det 3-5% påslag.

Så profilen är väl ganska tydlig (förutom Danmark kanske då).

Såg på AMEX facebook för ett tag sedan att Ryan börjat ta amex faktiskt! Dock kändes det som en anti-reklam för amex att se Ryanair nämnas i samma mening.
 

Kricka

Medlem
I Sydafrika är det nästan omöjligt att köpa bensin med Amex, jag har säkert provat på 30-40 stationer
över hela landet men bara hittat en enda där det gick, är det alltså meningsfullt att göra en lista på de 30-40 som inte tar Amex istället för den enda som tog Amex.
Diners däremot tar de relativt ofta där.

Diners fungerar mycket bra i Sydafrika och under de år jag bodde där var det mitt enda kort.
Bensinen var en speciell historia där man behövde ha ett "garagecard" för att betala med
kort. Det börjar bli bättre men alla bensinstationer tar ännu inte kort.
 

Stefan62

Medlem
Är just nu i BENELUX och Amex samt Diners accepteras genomgående på hotell, restauranger, barer och livsmedelsbutiker etc.
 
Det skulle vara intressant om någon insatt kunde lägga ut siffror på hur kreditkortsavtalen verkligen ser ut för en handlare.
Jag kan tänka mig att det är de små med minst volym som har sämst avtal. IKEA har antagligen nästan samma procent på AMEX som på VISA.

För handlare på nätet innebär de sämsta avtalen med Amex strax över 4% i inlösensavgift, inga fasta kostnader tillkommer.

Imho inte så extremt dyrt (jämfört med Visa/MC).
 

jth

Medlem
Polisen tar inte emot AMEX eller Diners när man ska beställa nytt pass. Det tycker jag är särskilt anmärkningsvärt eftersom det ju är reserelaterat...
 
Toppen