Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Den 17de nov har jag lyckats boka F till MCT med LH. Som det ser ut nu är jag själv i F och det vore mycket roligt om det blev på det viset.

Jag åker från ARN 0605 på morgonen och landar i FRA 0820. LH618 lyfter 1220. Bör jag gå till FCT? Blir de sura om jag kommer gåendes där istället för att hålla mig till FCL som de säkert "tycker" att jag ska vara? (när jag kommer till terminalen ändå.)

Hur hade ni gjort?

Jag åker från ARN 0605 på morgonen och landar i FRA 0820. LH618 lyfter 1220. Bör jag gå till FCT? Blir de sura om jag kommer gåendes där istället för att hålla mig till FCL som de säkert "tycker" att jag ska vara? (när jag kommer till terminalen ändå.)

Hur hade ni gjort?
De kommer inte bli ett dugg sura (eller säga något överhuvudtaget). Med fyra timmar mellan flygen hinner och bör du i allra högsta grad traska bort till terminalen för att testa faciliteterna.

De kommer inte bli ett dugg sura (eller säga något överhuvudtaget). Med fyra timmar mellan flygen hinner och bör du i allra högsta grad traska bort till terminalen för att testa faciliteterna.

Eftersom jag inte åkt LH F så ska det bli extra kul. Har bara oräkneliga BA F så det ska bli kul att jämföra. Det är dock gamla F till MCT. Det där med att åka bil till planet är extra lockande. Jag litar på ditt tips här...och beger mig till FCT:)

Bör jag först testa loungen eller är det helt onödigt kanske?

Last edited:
Eftersom jag inte åkt LH F så ska det bli extra kul. Har bara oräkneliga BA F så det ska bli kul att jämföra. Det är dock gamla F till MCT. Det där med att åka bil till planet är extra lockande. Jag litar på ditt tips här...och beger mig till FCT:)

Då är vi i Oman samtidigt! :) Om du vill testa nya LH F så kan du göra som jag gjorde, för jag antar att du bokat med poäng? Du åker den 17:e nov ARN-FRA-DXB med LH 747-400 och landar i Dubai kl. 22:35. Dagen efter, den 18:e nov, kl. 22:20-23:20 åker du DXB-MCT med Swiss i C. Eftersom stoppet i Dubai är mindre än 24 h (precis på håret :cool:) så räknas det inte som stop-over utan du får "gratis" åka vidare. På detta sätt får du åka nya LH F, du får se Dubai samt du får prova Swiss i C.

Detta förutsätter givetvis att du inte har något möte eller dylikt inplanerat i Muscat den 18:e nov.

Hilton hotellet på FRA är riktigt nice annars :)
Bra tips, jag älskar Hilton men det var väldigt dyrt så här i sista minuten. Hittade ett hotell precis vid Frankfurts tågstation som dessutom hade gratis minibar, bland det bästa jag vet :).

Last edited:
Eftersom jag inte åkt LH F så ska det bli extra kul. Har bara oräkneliga BA F så det ska bli kul att jämföra. Det är dock gamla F till MCT. Det där med att åka bil till planet är extra lockande. Jag litar på ditt tips här...och beger mig till FCT:) Bör jag först testa loungen eller är det helt onödigt kanske?

Mitt råd är att skippa loungen och gå direkt till FCT.

Gus: Måste vara i Muscat måndag för möte. Tisdag inga planer och onsdag är det en fieldtrip som gäller. Vi bor på The Chedi fram till torsdag lunch då vi åker hem via ett stopp i Dubai.

Hur länge är du i Oman? Business eller semester? Bor du på samma hotell tar vi en drink!

Tackar för alla tips, det blir FCT direkt.

Bör jag först testa loungen eller är det helt onödigt kanske?
Jag hade gått förbi en snabbis och tagit ett glas champagne eller en kopp kaffe. Kul att se ytterligare ett ställe (även om jag själv redan varit där) och loungen ligger ändå med största sannolikhet på vägen, precis i början av A-piren.

Om du vill testa nya LH F så kan du göra som jag gjorde, för jag antar att du bokat med poäng? Du åker den 17:e nov ARN-FRA-DXB med LH 747-400 och landar i Dubai kl. 22:35. Dagen efter, den 18:e nov, kl. 22:20-23:20 åker du DXB-MCT med Swiss i C. Eftersom stoppet i Dubai är mindre än 24 h (precis på håret :cool:) så räknas det inte som stop-over utan du får "gratis" åka vidare. På detta sätt får du åka nya LH F, du får se Dubai samt du får prova Swiss i C.
Varför inte boka in LX F i så fall? Om man ändå åker på en första klass biljett.

EricT, fundera på för din egen del att åka ner kvällen innan och bo över :) Den där FRA-fakiren är hemsk....
Helt enig. Så är man lite mer utvilad inför upplevelsen och får dessutom mer tid i Frankfurt.

Hade gärna åkt ner på lördagen men som det ser ut nu går det inte.
Om det går: kan jag i så fall på sent nästa vecka boka om första benet utan att det andra påverkas?

Toppen